Učitel učí tak, jak učili jeho, to brzdí moderní metody. Děti musí během hodin víc mluvit, být extrovert je pro žáky výhoda, introvertům je třeba naopak pomáhat. Ti ze tříd, kde se hovoří, mají lepší výsledky. Způsob, jakým učitel klade otázky, má dopad na to, kolik se toho žáci naučí, říká v rozhovoru pro DVTV Klára Šeďová z Masarykovy univerzity, která vedla výzkum o komunikaci žáků během hodiny.
Rozhovor ke stažení naleznete zde
30 komentářů:
Existuje nějaký problém, za který nemůže škola, případně učitelé?
PP opět hystericky SPAMuje, omlouvám se za vizuální smog v rubrice Diskuse. Nerušeně lze diskusi sledovat v rubrice Komentáře v horní liště. Děkuji!
Zaplať pánbů za učitele, kteří stále učí dobře a nenechají si do toho kecat. I když je to stále těžší. Neboť teoretiků přibývá, učitelů ubývá a výsledky školství se zhoršují i když se tolik lidí živí jeho zlepšováním.
Nemám rád generalizaci. Sám "moderní" prvky používám (třeba Kahoot!), ale stojí to hodně času, přínosy jsou sporné (malé, ale žáky to baví, když to není moc často a když jsou mladší) a osnovy na spotřebovaný čas neberou ohledy. S jazykáři jsem zkoušel moderní jazykovou učebnu, kde se žáci mohou "natáčet", ovšem opět přínos diskutabilní, ale zpestření to je.
Prosím @PP (i ostatní), aby vynechala osobní útoky, ničemu to neprospěje. Učitel má vzdělávat a ne se zabývat tím, jestli je v parlamentu někdo nevzdělaný. Tím méně útočit na demokratické principy, případně se dožadovat návratu "starých dobrých časů", kdy vše bylo super (což je mimochodem psychologický moment, který se nezakládá na skutečnosti a najdeme jeho projevy už v literatuře Starého Říma).
Viz Proč tak rádi vzpomínáme na „staré dobré časy“
Hysterické SPAMování PP pokračuje i odpoledne, omlouvám se za vizuální smog v rubrice Diskuse a připomínám, že nerušeně lze diskusi sledovat v rubrice Komentáře v horní liště. Děkuji!
Je zbytečné se rozčilovat. Nechali jsme si rozvrtat vzdělávací systém, nechali jsme si nabulíkovat, že inovace je ve vytváření supermoderních oborů typu gender studies, liberal arts and humanities, sociální a kulturní ekologie, elektronická kultura a sémiotika, studia občanské společnosti, řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích, orální historie, komunikační studia, mediální studia apod., nechali jsme si podnikavci se vzděláváním (nikoliv se vzděláním) vyrobit si továrny na peníze z tisknutí téměř bezcenných diplomů, které je v mnohých případech možné získat víkendovým dojížděním do Čelákovic, nebo usilovným studiem o jedněch letních prázdninách (viz několik nejmenovaných politiků ODS), nechali jsme si nasrat na hlavu a teď se najednou divíme, že ti lidé nemají co dělat a tak dělají nesmyslné, nedostatečně odborně fundované pseudovýzkumy bez zkušeností z terénu, bez znalostí reálií a nakonec i bez znalosti základů metodologie výzkumů, nebo zakládají neziskovky a občanská sdružení. Nic jiného, než marketing, totiž neumí. Problémům nerozumí, analyzovat je nedovedou, závěry činí zcela mylné, protože nerozumí výsledkům statistických analýz a šetření a hlavně, ty problémy stejně neumí řešit. Proto se plácáme odezdi ke zdi. Prostě si přiznejme, že máme mraky lidí, kteří nejsou ničím užiteční, ničemu pořádně nerozumí, nemají zkušenost z reálného světa a jen publikují, komentují, vydávají pseudoaudity, interpretují, komunikují, pořádají kulaté stoly, setkání nejrůznějších komunit a přitom si myslí, že se tím něco vyřeší. A novináři, aby se všichni uživili (když dříve by mnozí dělali tak nanejvýše zedníky, nebo dělníky, ale dnes se jim makat rukama nechce), tak publikují cokoliv, co (s prominutím) alespoň někoho nasere. Nejlepší obrana proti těmto prázdným výkřikům je ignorovat to.
@Pavel Doležel: Není nutné nadávat, tím méně na systém, neziskovky atd. Pak to tady vypadá jako na Aeronetu nebo v hospodě a ne v diskuzi, která by mohla mít trochu úroveň.
K výrobcům SPAMu se přidal i pan Týř, což není, bohužel překvapivé. Omlouvám se za vizuální smog v rubrice Diskuse a připomínám, že nerušeně lze diskusi sledovat v rubrice Komentáře v horní liště. Děkuji!
Pane Keršlágere, já nenadávám, já mám jen takový svérázný způsob vyjadřování. Nicméně problém, který popisuji vnímám jako zcela fundamentální, v němž většina ostatních problémů pouze tak nějak pramení. Ostatní je detail.
Produkujeme zbytečné pseudoodbornosti a podvádíme studenty tím, že jim nalháváme, že naprosto nepotřebné obory jsou důležité a že rozvíjí schopnosti, které ve skutečnosti vůbec nerozvíjí. Generováním těchto "odborníků" naprosto ničemu nepomáháme - HDP na hlavu tito lidé nezvýší, spíše naopak. Je třeba začít řešit, jak má vypadat moderní společnost a co by měli dělat lidé, kteří přestali a přestanou býti potřební ve výrobě a ve službách, protože se tyto automatizují a digitalizují. Nějaká forma přerozdělování je nezbytná, ale rozhodně nesouhlasím s tím, aby touto formou byl parazitismus a vnucování nikým nepoptávaných služeb prostřednictvím čerpacích fondů. Pojďme se zamyslet, jak tito lidé mohou být skutečně prospěšní - mohou se starat o staré lidi, mohou pomáhat s péčí o malé děti, aby jejich matky, které jsou třeba na trhu potřeba, mohly dříve nastupovat do pracovního procesu, mohou klidně třeba uklízet ulice, ale o tom, co budou dělat, by měla rozhodovat koupěschopná poptávka, nikoliv pár agresivních jedinců, kteří si myslí, že mají morální právo ostatním vnucovat své vybájené Dobro, navíc až příliš často založené toliko na hlouposti a povrchnosti.
Proč Kartous (ale i mnozí jiní) nejde do terénu a nedoučuje děti? Proč nejde pomáhat konkrétním lidem a místo toho se jen snaží sám sebe zviditelnit a dělat chytráka? Ono utírat zadky je přece jen něco trochu jiného, než jezdit se ukazovat do televize jako veliký (samozvaný) odborník na vzdělávání, kterému dělá dobře se poslouchat, že jo?
Pane Doležel, vaše rétorika se podobá jistému premiérovi. K tomu dlužno dodat, že většina neziskovek (které znám) se věnuje potřebným (o kterých píšete) za mrzký peníz, ale většině byla činnost letos ukončena (kvůli postoji premiéra). Dlužno dodat, že podstatné čerpání mají zmáknuté jisté komerční společnosti, které rozhodně nejsou neziskovkami. Proto bych na neziskovky neútočil, neb nejspíše nevíte, o čem mluvíte.
Největší díl dotací neziskovkám (o kterých nejspíš mluvíte) jde v ČR na sport a raději nechtějte vědět, jak to reálně funguje.
principy vzdělávání jsou již 2000 let stejné,učitel a žák,jeden učí druhého tj poskytuje mu informace a učí jej s nimi pracovat,takže žák získá informaci+dovednost ,co se dá vymyslet lepšího?
@Pavel Doležel: Aeronet jsou fake news + ruská propaganda. V podstatě jde o podrývání demokratických principů. Nadává se tam na pseudoodbornosti, neziskovky, EU, EU fondy, tzv. sluníčkáře, šíření dobra, tj. TI, Člověk v tísni, Lékaři bez hranic atd. Vychvalují se tam staré dobré časy. V podstatě na všechno, na co nadáváte vy (což mi nepřijde jako vyrovnaná psychika).
Jo - Rádo se stalo.
K článku:
1) Pokud jde člověk učit, tak buď proto, že nic lepšího nesehnal, nebo proto, že jej baví předmět. Ve druhém případě má taky obvykle nějaké vzory, jak se učí dobře.
2) Učit přesně tak, jak se učilo před 30 či 40 lety, prostě nelze - děti se změnily.
3) Učit přesně tak, jak se učilo před 30 či 40 lety, snad ani nikdo nechce. Učitelé nejsou tak pitomí, jak si myslí aktivisté a publicisté.
4) Jinými slovy, článek v tomto vychází z nepravdivé premisy.
Pane K., když von to Doležel nemyslí špatně, von jenom kope kolem sebe, aby si ho konečně někdo všiml. Tyhle zabrždění konspirátoři jen papouškují fejky, aby byli jako proti proudu, jakože oni vědí, a masy žijí v temnu, dává jim to pocit výjimečnosti, který v běžném životě nezažijí.
TU
Diskutujte, prosím bez osobních urážek a znevažování, děkuji!
"Pokud jde člověk učit, tak buď proto, že nic lepšího nesehnal, nebo proto, že jej baví předmět."
Je ještě třetí důvod. Schválně.
Je ještě třetí důvod. Schválně.
Jistě. Maminka, babička a prababička byly učitelky.
Já mám ještě další možný třetí důvod.
Aby z učitelského platu v pohodě zaplatil hypotéku?
Černý humor :o)
Zajímavý článek
neviditelnypes.lidovky.cz/zahranici/skolstvi-disciplina-klic-k-uspechu.A200217_152811_p_zahranici_wag
"@Pavel Doležel: Aeronet jsou fake news + ruská propaganda. V podstatě jde o podrývání demokratických principů. Nadává se tam na pseudoodbornosti, neziskovky, EU, EU fondy, tzv. sluníčkáře, šíření dobra, tj. TI, Člověk v tísni, Lékaři bez hranic atd. Vychvalují se tam staré dobré časy. V podstatě na všechno, na co nadáváte vy (což mi nepřijde jako vyrovnaná psychika). Jo - Rádo se stalo."
Co to melete? Jo, já vím, že jsem neonacista, rusofil, xenofob, rasista, elitář, kryptoautista, cermatčík, apod. Jako v pohodě. Když vám to pomůže, tak budu dělat třeba Maxipsa Fíka.
Jen mi prosím vysvětlete, co je přesně na neziskovkách čerpajících prostředky vybrané od daňových poplatníků na základě nějakého úřednického rozhodnutí, demokratického. O tom, co je a co není třeba platit z veřejných prostředků by měla rozhodovat demokratická většina. Stávající stav má k demokracii velmi daleko. Ale dlužno dodat, že se vám a vám podobným povedlo krásně uvařit žábu. Nenápadně se po několik dekád kdosi snaží vnutit lidem představu, že politické strany, které soutěží o přízeň voličů ve volbách, tj. procházejí zkouškou volného trhu, lze obejít vytvářením malých zájmových, lobistických skupinek osob prosazujících vlastní partikulární zájmy a nadto se snaží ještě vyvolat dojem, že toto je vlastně ta pravá demokracie a že ostatní ne že mají právo volit a býti voleni, ale mají naopak povinnost - tyto skupinky financovat. Drahý Keršlágere, toto opravdu není demokracie. Možná jste nepochopil, že se nejedná o žádnou ruskou propagandu a že to platí v Rusku stejně tak, jako všude jinde na světě a že stále větším přesouváním prostředků směrem k mimotržnímu a mimo demokratické principy fungujícímu přerozdělování, si akorát pod sebou řežeme větev, která jednou rupne. A rupne ve chvíli, kdy se hostitel od parazita odřízne. Nechápu, proč někdo propaguje výrobu parazitů, ale já bych raději lidi samostatné, schopné, inovativní, zodpovědné za sebe a schopné uspokojovat koupěschopnou (tj. skutečnou, nikoliv pouze v jakémsi dotazníku deklarovanou) poptávku druhých lidí.
Pane Doležel, demokracie je, že přenesete svoje rozhodování na zástupce pro omezený čas. Pokud zvolený parlament rozhodne o rozpočtu, že jistý díl půjde na různé "neziskovky", je to naprosto demokratické.
Asi jste v žádné neziskovce nepracoval, jinak byste věděl, že jste úplně mimo. Společnost je jen tak dobrá, jak se dokáže postarat o své nejslabší. O děti (protože bez nich není budoucnost) nebo o potřebné. I vy budete (nejspíš) jednou nepohyblivý senior uzavřený mezi 4 stěny a budete potřebovat pomoc. Podpora sportu, ale i intelektuální zábavy (divadla, literární kroužky, zříceniny, naučné stezky, skauti, ...) zajišťují, že jistá část společnosti nezačne fetovat, krást a vraždit.
Když se podíváte do rozpočtu, pak zjistíte, že pláčete na špatném hrobě - neziskovky (kromě sportu) dostávají malý díl koláče. Většina peněz se utápí v podpoře byznysu (zemědělství, uhlí, strojírenství, elektromobily, soláry, větrníky atd.), kde nejde o ušmrdlané milióny, ale o miliardy Kč. Jenže to byste musel být ochotný být nezaujatý. A chápat, že zloděj typicky křičí chyťte zloděje, aby odvedl pozornost (doporučuji se např. podívat na předvolební mítinky AB, kde mluví o korunových akciích jako o zlodějině, jak je zruší a nyní že víme, že on sám má majetek uložen právě v nich a zrušit je nehodlá).
BTW: Já vím, že republikáni Starého Říma byli poraženi a nastalo Císařství. Ovšem doufám, že se toho nedočkám. A že se nedočkám demokracie (resp. řízení státu) po Polském, Maďarském nebo Ruském vzoru.
"Pane Doležel, demokracie je, že přenesete svoje rozhodování na zástupce pro omezený čas. Pokud zvolený parlament rozhodne o rozpočtu, že jistý díl půjde na různé "neziskovky", je to naprosto demokratické."
Tak to už jsme se posunuli od demokracie, k zastupitelské demokracii. Ano, takový postup je de jure demokratický. Ale je také naprosto demokratické, když lidi volí strany, které chtějí tento "občanský" princip výrazně omezit. Odpor proti masivnímu přerozdělování a čerpání opravdu není nedemokratický, ani není projevem nacionalismu, či populismu. Je to legitimní postoj. Občanská společnost s demokracií nesouvisí, podobně jako princip subsidiarity.
"Asi jste v žádné neziskovce nepracoval, jinak byste věděl, že jste úplně mimo."
Ne, to vskutku ne. Jen jsem jeden čas fungoval jako předseda revizní komise jedné takové neziskovky. Takže vím své.
"Společnost je jen tak dobrá, jak se dokáže postarat o své nejslabší. O děti (protože bez nich není budoucnost) nebo o potřebné. I vy budete (nejspíš) jednou nepohyblivý senior uzavřený mezi 4 stěny a budete potřebovat pomoc."
Souhlasím. Ale nesnažte se pokládat rovnítko mezi neziskovku a charitu. Nejvíce neziskovek u nás není charitativního charakteru.
"Podpora sportu, ale i intelektuální zábavy (divadla, literární kroužky, zříceniny, naučné stezky, skauti, ...) zajišťují, že jistá část společnosti nezačne fetovat, krást a vraždit."
To tvrdíte vy. Proč? Protože si osobujete právo rozhodovat o penězích druhých a o tom, co je správné. Drogy jsou bez debat, tak než půjdete volit, tak se dobře podívejte, která strana propaguje legalizaci měkkých drog. Ono by stačilo nechat více peněz obcím, než jim je vzít, část nechat sežrat prostředníky a zbytek pak přerozdělovat na "bohulibé" účely.
"Když se podíváte do rozpočtu, pak zjistíte, že pláčete na špatném hrobě - neziskovky (kromě sportu) dostávají malý díl koláče. Většina peněz se utápí v podpoře byznysu (zemědělství, uhlí, strojírenství, elektromobily, soláry, větrníky atd.), kde nejde o ušmrdlané milióny, ale o miliardy Kč. Jenže to byste musel být ochotný být nezaujatý."
Ale já jsem o státní podpoře byznysu neřekl ani slovo. Čerpání je špatný alokační mechanismus ať jde o kohokoliv - o pekárnu Babiše, nebo o Člověka v tísni.
"A chápat, že zloděj typicky křičí chyťte zloděje, aby odvedl pozornost (doporučuji se např. podívat na předvolební mítinky AB, kde mluví o korunových akciích jako o zlodějině, jak je zruší a nyní že víme, že on sám má majetek uložen právě v nich a zrušit je nehodlá)."
AB mě nezajímá a politická agitace také ne. Pokud máte s někým problém, volte někoho jiného, nebo si založte vlastní politické hnutí.
Podle mne je demokracie hlavně v tom, že respektujeme různost názorů.
Jinými slovy, že když někdo nevolí toho, koho volíme my, nepovažujeme ho kvůli tomu za grázla a idiota. Neobviňujeme jej kvůli tomu ze zločinných úmyslů ani v tom nehledáme ruku cizí rozvědky.
Že respektujeme výsledek voleb, i když jsme je nevyhráli.
A "last but not least" demokrat nepohrdá žádným národem - tudíž ani vlastním nebo příbuzným.
Jo a taky chápeme, že demokracie není boj hochů v bílých stetsonech s bandity v černých sombrerech, protože svět je mnohem barevnější.
Demokracie nefunguje při absenci svobody slova (tedy zejména žurnalistiky), což je problém v situaci, kdy současný předseda vlády ovládá většinu mediálního prostoru.
Pokud tuto rétoriku někdo převezme, je to pro mne problém. Kromě nesnášenlivé rétoriky je (pro mne) samozřejmě důležité, jak politik slibuje, komunikuje a co reálně dělá, např: tady krátké video na Twitteru nebo demagogie na FB pana premiéra. Nemá smysl řešit více.
Současná vláda zkrátka prezentuje něco jiného, než reálně dělá. Ve škole by takto výuka a ověřování znalostí postrádalo smysl.
Pane Doležel, demokracie je synonymum pro nedokonalý systém, který má mechanismy zaručující, že to sice bude oscilovat, ale nesklouzne to k diktatuře/totalitě. Jiné systémy to nemají (diktatury, anarchistické systémy), ty sklouzávají trvale jen k utahování šroubů, proto časem padnou. Podobně jsou na demagogii a populismus náchylné přímé demokracie (jako třeba Švýcarsko, ale tam jsou lidé historicky silně angažovaní a s pamětí).
Takže třeba Assange je whistleblower, ale ve prospěch Ruska, což není fajn. Přesto za něj někteří skutečně dobří západní novináři (aktuálně) demonstrují (a zároveň někteří říkají, že oni by z vlastních morálních zábran ty materiály nezveřejnili).
Okomentovat