Každý pátý středoškolský učitel matematiky nemá na svůj předmět odpovídající vzdělání, které by mělo zaručit, že žáci uspějí u maturity. Na středeční schůzi školského výboru sněmovny tím Česká školní inspekce přidala další argument do ostré debaty o povinných maturitách z matematiky. Ministr školství Robert Plaga (za ANO) prosazuje jejich zrušení. Nemá ale dostatečnou podporu, proti se staví nejen poslanci z opozice, ale i někteří kolegové z ANO a koaliční ČSSD. Informují Hospodářské noviny.
Řadě poslanců ale vadí, že by se pravidla měla znovu měnit. "Pokud zrušíme povinnou maturitu z matematiky, jen tím uvolníme tlak, který má být na zlepšení výuky," prohlásil na jednání výboru Plagův stranický kolega Stanislav Fridrich.
Bývalá ministryně školství Kateřina Valachová z vládní ČSSD upozorňuje, že rušení je populistické, protože studenti měli několik let se na maturitu připravit. "Je na čase poctivě vše dokončit pro úspěch studentů, a ne opakovat dvacetiletou debatu a dělat z matematiky strašáka," tvrdí. Připomíná, že od roku 2014 stát razantně zvýšil počty hodin matematiky.
Celý text naleznete zde
18 komentářů:
"Každý pátý středoškolský učitel matematiky nemá na svůj předmět odpovídající vzdělání, ..."
No jenže skoro totéž platí o vyučujících cizích jazyků. A myslím si, že ani čeština není stoprocentně aprobovaně pokryta. Nemělo by se tedy maturovat ani z ní.
A jen tak na okraj, z češtiny loni v jarním termínu nezmaturovalo přes 16 % prvomaturantů, kdežto z volitelných předmětů (cizí jazyk, matematika) celkem jen přes 9 %. Já si fakt myslím, že ta čeština by se měla zrušit!!!
Možná, že nakonec zůstanou jen Piráti, kteří si namlouvají, že je volí čerství školní dospělci. To nejspíš podle středoškolních voleb nanečisto. Tak jen, že jestli mládež něco volí, pak téměř výhradně tu nejschůdnější cestu. Úspěch by mohla mít maturita z chvojkohada.
Paní Pokorná, porovnáváte hrušky s jablky.
Z češtiny musí maturovat bez výjimky všichni absolventi středních škol s maturitou u nás.
Z cizího jazyka či matematiky jen ten, kdo se pro to rozhodne. Takže si to porovnejme za dva roky, až to budou muset všichni podstoupit.
Nechci malovat čerta na zeď, ale už není vyhnutí. Bylo by celé naše školství králíkům pro srandu. Tak jako se 20 let mluvilo o státní maturitě a vedení škol stále věřilo, že se nikdy nespustí. A teď už deset let zase všichni hledají jen samé mouchy, ale nikdo nenavrhne lepší řešení. Návrat ke starým pořádkům už také není možný. Svět se dávno posunul jinam.
A pro mládež je spousta věcí ve škole pouhou ztrátou času. Jak zjišťuji, vůbec se neučí nic pro život, nýbrž jenom pro známky, a aby prolezli zkouškami, pak budou v životě stejně dělat úplně něco jiného.
Maturanti v lepším případě skončí v supermarketech jako doplňovači zboží do regálů. Asi tak nějak.
A nebo už během studia rozjeli své vlastní podnikání, většinou zase nějaký prodej, např. e-shop, nebo rozvoz jídel (pizzy ap.).
Dovoluji si upozornit na článek - trochu zaniká, co v něm bylo řečeno.
Zatím to vypadá, že Plagova otočka nevyjde. Nejsem vyhraněným zastáncem povinné maturity z M, ale pravidla hry se v průběhu utkání měnit nemají. Je překvapující, že totéž prohlašuje exministryně Valachová, ale berme to jako její plus.
Ano, pane Petře, souhlasím, když se jednou něco už uzákonilo a všichni nebo většina s tím souhlasili, nelze ustupovat pláči lenivých studentů, kterým se ve školách už nechce ani myslet, ne že se jim nechce pouze nic dělat.
Myšlení bolí a zdržuje od hraní prostoduchých online her. Na internetu se přece dá všechno vygůglit, dokonce i výsledky matematických příkladů, tak proč si s nimi zbytečně zatěžovat hlavu. Dnes už je pro maturanty nepoužitelná dokonce kalkulačka, jelikož na ní umí akorát sčítat, odčítat, násobit a dělit. Nic víc. Co by teprve dělali s logaritmickým pravítkem, toť záhada. Jako z cizí planety!
Staví Pat a Mat zatékající střechu nad ruinou školství.
Že to odnesou tisíce studentů?
Nevadí. Neměli tam lézt, přece.
Ale on je tam někdo pustil.
Jak pustil?
Udělali cermatí přijímačky.
No jo no. Kdo to byl?
Školy přece.
Proč tam pouštějí nehodné?
Udělali přijímačky.
Jaké?
No cermatí.
Nestačí! Práskneme k matuře povinnou matiku.
Jakou?
Zas cermatí přece. To jim holomkům ukáže.
A je tóó.
KAM A PROČ CHODÍ MINISTR ŠKOLSTVÍ "NA ŠVESTKY" ?
Neschopnost či neochota MŠMT řádně zajistit kvalitní výuku (například Revizi RVP) a neschopnost účelně a účinně organizovat tzv. státní maturity je všeobecně známá věc. Ty maturity jsou jen vrchol ledovce ministerské neschopnosti. Přístup k těmto záležitostem,, který zvolil ministr Plaga, je podle mne trestuhodně nezodpovědný a jsem názoru, že by nu to Parlament české republiky měl dát jasně najevo.
Viz například:
PROČ MINISTR ŠKOLSTVÍ NEDĚLÁ, CO MÁ, A ZABÝVÁ SE PODRUŽNOSTMI?
PONĚKUD SILNÁ KÁVA: MINISTR ŠKOLSTVÍ A PŘEDSEDA VLÁDY KAŠLOU NA ZÁKONY ČR
aneb
STRPÍ OBČANÉ ČESKA A PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY "AKTIVISMUS" MŠMT A VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY?
DEVASTACE ČESKÉHO ŠKOLSTVÍ POKRAČUJE, NABÝVÁ PITORESKNÍ PODOBY A HŘBET PŘED NÍ OHNUL UŽ I PŘEDSEDA VLÁDY
JSOU TZV. EVROPSKÉ RÁMCE ODBORNÁ ANEBO SPÍŠ POLITICKÁ ROZHODNUTÍ TYPU "PORUČÍME VĚTRU, DEŠTI"?
http://www.ceskaskola.cz/2020/02/robert-plaga-pojdme-si-priznat-ze-neco.html
INTERPELACE NA PŘEDSEDU VLÁDY K NÁRODNÍMU PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ, Poslanecká sněmovna 30.1.2020 - od 1.22 h záznamu
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10222618015-interpelace-poslancu-na-predsedu-vlady/
Projde-li ministersko vládní návrh na zrušení státní maturity Poslaneckou sněmovnou, není jisté, že projde Senátem Parlamentu ČR. Docela bych panu ministrovi přál, aby se vzpamatoval a vydržel nám nejen třeba do letošních švestek, ale spolu s vládou i do těch příštích. K tomu si dovoluji panu ministrovi doporučit, aby nechodil "na švestky" především jen k nezodpovědným aktivistům a neignoroval přitom rozumné názory a požadavky učitelů, ředitelů a zřizovatelů škol, rodičů a zaměstnavatelů a veřejný zájem České republiky na kvalitním vzdělávání. Pokud to ministr školství neudělá, je mi ho sice líto, ale MŠMT by si, myslím, zasloužilo lepšího ministra.
J.Týř
Paní BP
Nojo vlastně, na kalkulačce nejsou videa.
Logaritmické pravítko je teda překonané, to je fakt.
"Paní Pokorná, porovnáváte hrušky s jablky.
Z češtiny musí maturovat bez výjimky všichni absolventi středních škol s maturitou u nás.
Z cizího jazyka či matematiky jen ten, kdo se pro to rozhodne. Takže si to porovnejme za dva roky, až to budou muset všichni podstoupit."
No to zas až tak úplně neporovnávám, protože tak jako KAŽDÝ musí maturovat z češtiny, tak musí KAŽDÝ odmaturovat buď z cizího jazyka nebo z matematiky.
A zatímco se dělá strašák z matematiky, vypadá to, že skutečným strašákem se po prodloužení času na didaktický test z matematiky pomalu ale jistě stává maturita z češtiny. Proto je také v novele navrhnuto, aby se hodnocení slohovek vrátilo školám. 16 % po prvním termínu se někomu asi zdá moc.
A i když zveřejněná procenta po prvním termínu vypadají vždy hrozivě, nezmaturovaných po využití všech možných a nemožných termínů zůstává necelých 5 %, což vzhledem k "úrovni" maturantů není nijak vysoké číslo. Kdyby se přiblížilo k 10 % asi by to více odpovídalo počtu nezmaturovaných z češtiny v prvním termínu a také tomu, co se nám dnes na středních školách děje. Vždyť na dálkových oborech jsme už dospěli tak daleko, že zde maturují propadlíci ze základek, kteří nemají ukončené základní vzdělání.
Pokorná a Portwyn, čactí strážci panenství vzdělání před lačnými hordami nehodných, bušících na brány zapovězené. Kdo tu nedovzdělanou lůzu učí? Kdo je pouští ke zřídlu vědění? Mrzký stát? Bildeberg? Židobelševická klika? Nikoli vašnosti. My učitelé a naši ředitelé.
Elitáři, testokraté a nostalgici, nastavte si to na svých školách podle sebe, udělejte si supertěžkou baccalaureát SadoMaso maturitu třeba v sanskrtu, třiďte své uchazeče opičí drahou, ale nechte sakra normální lidi žít.
Jinak jsem rád, že vidím, jak vypadá kultivovaný a věcný diskuzní příspěvek podle pravidel a vkusu redaktora České školy.
"udělejte si supertěžkou baccalaureát SadoMaso maturitu třeba v sanskrtu, třiďte své uchazeče opičí drahou"
Tím myslíte současnou podobu maturity? Já bych byl klidně pro "obětovat" jeden ročník a udělat maturitu z přijímacích zkoušek na střední školy. Limity stejné jako u dnešní maturity. Jen by to nesmělo být oznámeno předem a po skončení bych se všem poctivým žákům velmi omluvil za takto sníženou úroveň. Jsem zvědav, zda by se těch, co by takovou maturitu neudělali, dnešní kritici také tak zásadně zastávali.
"Pokud se hlásí na mou školu, chci mít co nejlepší výsledky.
Co je na tom těžkého k pochopení?"
Ano jistě. A nejlepší výsledky si zajistíme pořádným vyselektováním žactva, které se k nám hlásí, abychom si byli jisti, že i s mizerným učitelováním budeme mít krásné výsledky. Tož třídiči třiďte a selektujte do zmodrání. Já budu učit kohokoli, kdo mi vleze do třídy, neboť podle výsledků a úspěchů těch slabších žáků se pozná kvalita učitele. Dělání z chytrých ještě chytřejší rád přenechám vznešeným ústavům gymnaziálním. (Které by si mohly dělat svou maturitu, třeba G++++, tak, aby se jí gymnazisté nesmáli) Koneckonců jaká je to zkouška, když v ní uspěje 100% jednoho segmentu škol? Taková malá domů "profesorům", řeklo by se.
Tajný děláte, jako byste nevěděl, jak a proč to na středních školách funguje tak, jak to funguje.
1. Na dobré polovině maturitních oborů se přijmou všichni žáci, tedy i ti, kteří přijímačky zvládli na minimum bodů. Dobře, tady se snad dá ještě argumentovat tím, že i žák z mizernými známkami ze základky má dostat šanci, protože jeho špatné známky a špatné výsledky u přijímaček mohou být způsobeny bůhvíčím.
2. Velké množství těch, kteří byli takto přijati, má při studiu obrovské problémy zvládat i to nejzákladnější učivo, někteří kvůli špatným studijním předpokladům, někteří kvůli absencím. Přesto se na školách dotáhnou až k maturitě, i když všichni kolem vědí, že budou mít obrovské problémy zmaturovat. Nemusíme si snad vykládat, že se tak děje a i dále bude dít kvůli penězům. Tady už to vůbec není o nějaké snaze dávat někomu šanci.
3. Ti nejhorší se potom k maturitě nepřipustí, to aby škole zas až tak nekazili statistiky.
4. A i z těch, kteří se k maturitě pustí, v prvním termínu nezmaturuje přes 20 %. Dobrých 5 % nezmaturuje nikdy.
Takže si tady nehrajte na pedagogického pánaboha, když všichni tady do jednoho víme, že každé střední škole jde v současnosti kvůli slabým populačním ročníkům o udržení, že tady vůbec nejde o ta děcka, protože ta na tento náš postup v budoucnu doplatí. Některá tak, že nezmaturují a některá tak, že i když nakonec nějak tu maturitu dají, nejsou se schopná svým oborem živit. A až pozdě přijdou na to, že výuční list by se hodil.
No a na dálkové obory už dávno nenastupují inteligentní lidé ze starších generací, ze kterých neměl maturitu téměř každý. Tito lidé už si maturitu, pokud ji chtěli nebo potřebovali, dávno dodělali. Na dálkové obory dnes nastupují propadlíci či skoropropadlíci ze základek.
Takže si, prosím, až budete příště vypisovat něco ve smyslu "Já budu učit kohokoli, kdo mi vleze do třídy, neboť podle výsledků a úspěchů těch slabších žáků se pozná kvalita učitele.", uvědomte, že všichni víme, co se za tím skrývá. A ještě by mne zajímalo, kde by byl úspěch Vašich slabých žáků, kdyby se zpřísnilo hodnocení maturity z angličtiny, která zůstává velmi lehká, a to nejen v porovnání s matematikou ale i s češtinou. Vám opravdu nepřijte divné, že z češtiny nezmaturuje 16 % žáků a z volitelného předmětu jen 9,5 %, přičemž z matematiky jich maturitu nedá docela dost. Čímpak to asi tak může být, že?
A co teprve maturita z němčiny? Tam na první pokus obvykle neprojde 50 - 60 % maturantů. A koho to trápí? Neslyšela jsem o tom zatím nic.
Problém s povinnou státní maturitou je jen vrcholek ledovce nezodpovědnosti MŠMT
Jednotná povinná státní maturita pro všechny typy SŠ je metodologický a metrologický nesmysl ukazující, že MŠMT ČR do značné míry kašle na zodpovědný výkon svých povinností a zjednodušuje si tou jednotnou maturitou svou řídící, koncepční, organizační i kontrolní úlohu. Takovýto hrubý měřící nástroj nelze účelně a účinně používat pro všechny typy SŠ (podobně jako třeba i přijímací zkoušky na SŠ). Když MŠMT nezodpovědně koncipuje, organizuje a kontroluje výuku, tak si zkrátka zjednodušuje i tu maturitu nebo přijímací zkoušky. Když potom zjistí, že i u těch zjednodušených zkoušek žáci neprospívají, radši je zruší, snaží se omezit obsah i rozsah učiva a lže přitom, že vina je v učitelích... U takovéhle ministerské nezodpovědnosti škodící nám všem už by ale měla podle mne končit tolerance jak ze strany občanů, tak i ze strany Parlamentu ČR.
Myslím a doufám, že toto vše se teď v tom Parlamentu vyjeví. Včetně aktivistické nezodpovědnosti MŠMT při tvorbě státní Strategie vzdělávání 2030+, kterou má snad už i předseda vlády chuť považovat za jakousi "Instantní náhražku" Národního programu vzdělávání...
Okomentovat