Článek obsahuje několik strategií, jak nabídnout žákům možnost překontrolovat si okamžitě svá řešení. Učitel tak umožní žákovi pracovat s chybou (při procvičování), nebo ověřit si správný postup řešení (při osvojování nového učiva). Současně jsou všechny postupy vhodné pro samostatnou práci žáků, ať už individuální, ve dvojicích nebo ve skupinách. Učiteli se tím uvolní ruce a může se individuálně věnovat žákům, kteří jeho pomoc potřebují.
Mnohé aktivity jsou přímo postaveny na možnosti okamžité zpětné vazby. Pokud žák správně poskládá (většinou nějakou formu karet/kartiček), okamžitě vidí/zjistí, jestli má vše správně. Do takové kategorie patří např. aktivity Loto a Skládanky s tajenkami. Činnostní učení hodně používá tzv. Smyčky.
Loto
Loto můžete vyrobit z obrázků od kalendáře nebo pomocí barevné tiskárny – z jedné strany obrázek, z druhé strany natištěná slova. Druhá část s výsledky/řešením je nerozstříhaná. Po přiložení kartiček na správná řešení se na zadní straně poskládá obrázek.
Skládanka s tajenkami
Žáci pracují ve skupinkách. Každá dostane soubor čtvercových kartiček, na nichž jsou uvedeny početní spoje nebo čísla a uprostřed je písmeno. Úkolem je karty správně složit vhodnými dvojicemi k sobě. Výsledkem skládanky je věta s úkolem, která je po splnění vlastně kontrolou správně sestavené mozaiky.
Smyčky
Aktivita je postavena na principu, že pokud žák správně seřadí příklady správně (výsledek jedné kartičky je prvním číslem kartičky následující), pak poslední výsledek je prvním číslem celé řady. Dal by se tedy vytvořit v podstatě kruh. Výhodou této aktivity je, že žák může začít skládat sloupeček od kterékoli kartičky. Takže je docela možné, že žák opakovaně počítá stejný sloupeček, aniž si to výrazně uvědomuje.
Tyto podobné aktivity se hodí mít neustále k dispozici ve třídě. Můžete je využívat ve chvílích, kdy:
- rychlejší žáci měli práci hotovou a chtěli se zabavit jinak, než čtením;
- slabší žák potřeboval procvičit konkrétní učivo (např. počítání zpaměti ve zvoleném oboru).
Slovo na konec
Na závěr považuji za důležité dodat, že je třeba nejen umožnit žákovi okamžitě si překontrolovat svá řešení, ale také konzultovat, PROČ výsledky dopadly, tak jak dopadly. Nejvíce se mi osvědčilo, když:
- úspěšný žák kontroluje postup neúspěšného žáka, tzv. mu kouká přes rameno;
- učitel si nechá žákem vysvětlit jeho postup co nejpodrobněji, odhalí problematické místo a pomůže žákovi objevit správný postup.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat