Nejvhodnější formou podpory rozvoje vzájemných vztahů mezi dětmi jsou interaktivní hry. V těchto hrách se zaměřujeme na rozvoj dílčích sociálních dovedností formou konkrétních prožitků dětí. Nejedná se o hry soutěžní, důraz je kladen především na proces – na to, co se v průběhu hry děje mezi dětmi i uvnitř nich samých. Pokud je cílem hry tvorba společného výtvarného díla, více než výsledek nás zajímá to, jak děti spolupracovaly, zda se dokázaly shodnout, zda došlo ke konfliktu, předčasnému ukončení činnosti a podobně.
- Sami vycházet ze svých prožitků a zkušeností při rozvoji svých sociálních dovedností;
- vycházet z poznatků o vývojových charakteristikách dětí předškolního věku; vytvářet a podporovat pozitivní klima ve třídě i škole, ve kterém se děti cítí být přijímané a které podporuje empatii (zajímá nás, jak se cítí druzí);
- znát a dále poznávat osobnost každého dítěte i specifika skupiny (vztahy mezi dětmi, hierarchie ve skupině atd.);
- reflektovat své působení na děti;
- využívat osvědčené metodiky a náměty her;
- každou hru pečlivě obsahově připravit, včetně zvážení možných variant realizace;
- pracovat s aktuální atmosférou ve skupině (aktuálním emočním laděním dětí);
- podle atmosféry ve skupině vždy pečlivě vážit, kdy zůstat v pozici koordinátora a kdy se hry zúčastnit jako hráč.
V následujícím textu jsou uvedeny náměty na hry, které lze uplatnit v rámci osobnostně sociální výchovy v předškolním zařízení. Některé aktivity byly inspirovány publikacemi a pracovními listy uvedenými níže.
Celý text naleznete zde
1 komentářů:
konečně potřebné téma,nácvík dovedností:
1/život nezaměstnaného-úspory
2/hledání práce načerno
3/jak se ucházet o dávky
4/jak kulturně žebrat
5/jak bivakovat pod mostem (v chatkových koloniích)
6/v azylovém domě
7/opatřování si potravin
Okomentovat