Vážená paní ministryně,
otevřeně jste v rozhovoru pro Právo vyzvala, »jestli má někdo lepší způsob (než Vy), jak zajistit, aby děti do školy
chodily, tak sem s tím«. My jeden máme. Zajistěte, aby školy dodržovaly platnou legislativu. To postačí, aby do škol
žáci chodili ochotněji než dosud.
1. Školy od žáků nelegálně vyžadují doplňkové platby. Prakticky cokoliv, co běžná škola činí mimo svoji budovu a
mimo své třídy, požaduje doplatit od rodičů/žáků. Vzdělávání v našich školách má být bezplatné, ale není. Žáci,
kteří nezaplatí, nemůžou jít do divadla, do kina, nejedou na výlet, na školu v přírodě, na lyžařský výcvik,
nedostanou pracovní sešity (nanejvýš nekvalitní kopie vytvořené na hraně zákona pedagogem). Některé školy
vyžadují od rodičů i úhradu dopravy na povinné plavání. Takoví žáci jsou vyčleněni z kolektivu a stávají se
snadnou obětí šikany ve třídách, leč svoji sociální situaci nemají jak ovlivnit. Navíc se k šikanující straně
nepřímo přidávají i učitelé, připomínající žákům platby během výuky. K tomuto černému financování školství se
řadí i různé spolky typu SRPŠ.
2. Školy nutí žáky plnit domácí úkoly. Podmínky ke splnění domácího úkolu jsou přitom závislé na
socioekonomické situaci rodiny. Vymáhání úkolů je demotivací žáků z vyloučených lokalit, zvláště pokud se
úkoly dokonce známkují. Ačkoliv by se dalo tvrdit, že domácí úkoly jsou vhodné jako procvičení probrané látky,
v zájmu sociální spravedlnosti se jedná o zcela nežádoucí jev, který je nutné vymýtit. Někomu totiž
pomůžou rodiče sami, někomu zaplatí doučování a jiní mají prostě smůlu. Navíc čím více času dítě stráví domácími
úkoly, tím méně může sociálně interagovat a dochází tak k dalšímu sociálnímu vylučování.
3. Školy ignorují doporučení PPP, neboť na jejich plnění nemají ani prostředky, ani lidské kapacity. Školám
se zoufale nedostává asistentů pedagogů, nejsou dostupné kompenzační pomůcky a učitelé s nimi neumí pracovat.
Třídy jsou přeplněné jak počtem žáků na pedagoga, tak fyzicky omezeným prostorem. Žáky se speciálními
vzdělávacími potřebami pedagog v těchto podmínkách jen stěží zvládá. Spolupráce mezi školami, PPP, rodiči a dětmi
je navíc značně formální a zdlouhavá, což dále prohlubuje nepochopení, nechuť chodit do školy a sociální propast
mezi žáky, ať už kvůli nestíhání či naopak nadání.
4. Není dostupná psychologická pomoc a právní osvěta pro učitele. Není v pořádku, když učitel dítě ponižuje,
není v pořádku do známky za znalosti plést chování žáka a není v pořádku ukládat tresty. Přesto k tomu v mnoha
našich školách stále dochází. Pro řadu žáků tak vyvstává každodenní otázka, jestli jim vůbec stojí za to jít do školy,
když se dočkají dehonestace a kázeňských opatření namísto jakékoli funkční podpory. Prevence syndromu vyhoření
je pak u učitelů naprosto neznámým pojmem. Učitelé tak leckdy každodenně drobně překračují zákon, aniž by
vůbec věděli, že to dělají, případně jej dokonce překračují vědomě s tím, že to lépe neumí. Totéž platí pro různá
ustanovení školního řádu.
Zákonný požadavek na nediskriminaci je plošný. Stejně jako není v pořádku rozdělit žáky podle pohlaví a dívky učit
vaření, zatímco chlapce práci v dílně, tak není podle zákona v pořádku rozdělit žáky podle majetku jejich rodičů, chudé
nechat ve škole a bohaté poslat v rámci výuky na výlet. A už vůbec není v pořádku, když se učitelé chovají k žákům nevybíravě
proto, že nepřinesli domácí úkoly, nemají peníze na výlet nebo chtějí umět vařit i stlouci poličku.
Děti, kterým chcete sebrat sociální dávky, jsou už teď snadným cílem šikany. Věříme, že tyto body projednáte
s Vaším vládním kolegou Robertem Plagou a ministerstvem školství a zvládnete žáky motivovat pozitivně.
Celá věc má jediný, avšak velmi podstatný háček. Domníváme se, že školský zákon nelze naplnit tak, jak byl napsán. Školy
nikdy nebudou schopné poskytovat individualizované vzdělávání pro všechny děti, jak prakticky ukládá § 2 (1) b) školského
zákona, a dokonce ani nelze dokonale setřít socioekonomické rozdíly mezi žáky. Náš velký obdiv mají ty školy a především
jejich ředitelé, kteří se i přes své omezené možnosti snaží zákon naplnit, jak jen to jde.
Zamyslete se tedy prosím nad následujícími úvahami z pohledu MPSV, a pokud chcete vážně řešit negramotnost žáků na
konci povinné školní docházky, zkuste je prosím prvně pozitivně motivovat ke větší gramotnosti.
A. Současný stav RVP zejména pro druhý stupeň stále vychází ze zastaralé a nikdy nefungující sovětské představy
o jednotné škole, o které už současníci tvrdili, že žáky přetěžuje. Ideologický požadavek na hluboké teoretické a
klasické vzdělání dělnictva naše školství dosud plně neopustil, a to ani v připravované strategii vzdělávací politiky ČR
2030+. Přitom jednotný obsah RVP do devátých tříd je v přímém rozporu se zohledňováním vzdělávacích potřeb
jednotlivce. Doporučujeme tedy MŠMT ke zvážení následující opatření mířená především na běžné žáky:
a. Zredukovat společný základ na přibližně 10 vyučovacích hodin týdně, ve kterém budou vyučovány základy
všech dosud probíraných oborů povrchně a přehledově s důrazem na skutečnosti běžně využívané v denním
životě. Školy by navíc měly mít možnost zvolit, kdy a jak často se bude toto učivo vrámci ZŠ probírat, díky
čemuž budou moci lépe reagovat na nové poznatky pedagogické praxe a skutečné potřeby žáků.
b. Zbytek vyučovacích hodin (okolo 20, v závislosti na ročníku) využít na skupiny předmětů, které si žák
vybral, což dá na důkladný výklad i procvičení nejen podstatně víc času, ale také nebude třeba řešit žáky,
kteří dnes pro nezájem o předmět vyrušují a stačí jim čtyřka pro nepropadnutí. Současně bude možné
v těchto předmětech daleko více podporovat individuální potřeby žáků, čímž tato úprava přispívat k růstu
nových elit české vzdělanosti.
c. Jako jednu z možných skupin předmětů k výběru zařadit činnosti k rozvoji fyzické zdatnosti a manuálních
dovedností, jako jsou dílny, pozemky, ruční práce nebo rozšířená tělesná výchova. Tím může MŠMT
zareagovat například na obvyklé stesky, kterak jsou učni v prvním ročníku nešikovní. Navíc se tak umožní
žákům, kteří to potřebují, dostatek pohybu a fyzické činnosti, zatímco jiní žáci budou pilně studovat jazyky
nebo fyziku.
d. V souvislosti s těmito opatřeními je třeba v následujících letech učinit navazující kroky, zejména pak úpravy
vzdělávacích plánů středních škol a přehodnocení významu a struktury maturitní zkoušky. Vyzkoušenou
cestou jsou například britské GCSE a GCE Advanced Levels, které jsou tímto způsobem rozděleny po
oborech a dokonce je možné je složit postupně.
B. I přes podstatnou individualizaci navrhovanou v bodu A budou stále existovat žáci, pro které bude takovéto
vyprofilování od šesté třídy zoufale málo. Může se jednat o žáky velmi nadané, nebo naopak nestíhající, jimž nebude
vyhovovat tempo ve třídě. Někteří žáci potřebují úplně individuální přístup z mnoha dalších důvodů, včetně
případné kompenzace socioekonomického postavení rodiny. Považujeme tedy za důležité:
a. Vzhledem k navrhovanému vyprofilování žáků upustit od snahy »vyrobit« na konci deváté třídy
unifikovaného absolventa základní školy a více se zaměřit na hledání silných stránek žáků. I dnes stále řada
škol vnímá kompenzační opatření více jako úlevy na obtížnosti a tzv. »legální podvádění«, ačkoliv cílem
školství má být především vzdělávání a ne hodnocení výsledků.
b. Dát rodinám na výběr různé typy škol a různé způsoby výuky takovým způsobem, aby i děti ve vyloučené
lokalitě měly přístup ke vzdělání takovými metodami, které pro ně jsou vhodné. K tomu je třeba, aby
MŠMT umožnilo vznik nových škol, i když kapacita dostačuje, aby ten výběr byl skutečný.
c. Umožnit individuální vzdělávání na pouhé oznámení. Tak jako tak dochází k přezkoušení každý půlrok, což
případné záškoláky brzy odhalí. Především ale dojde k odlivu žáků těch rodičů, kteří mají velmi specifické
nároky na školu, a bude tak možné více se věnovat těm, kteří mají reálný zájem o skupinovou výuku.
d. Individualizací navrženou v bodech A a B se do značné míry řeší problém domácích úkolů (bod 2), neboť
na procvičení probraného učiva bude ve školách podstatně víc času i díky daleko menšímu rozptylu tempa
jednotlivých žáků, takže nebude třeba ukládat jim ještě práci na doma. Totéž platí pro bod 3, neboť žák se
speciálními potřebami bude mít možnost vybrat si takový obor, který mu je blízký a na který potřebuje
nejméně kompenzací. Není to samozřejmě samospásné opatření; jeho cílem je učitelům odlehčit a snížit
zátěž, kterou na ně školství klade. (Tím se zmírňují i problémy s vyhořením pedagogického sboru uvedené v
bodě 4.)
C. Ministerstvo školství by mělo reagovat na neutěšenou finanční situaci škol, kterou školy nezákonně záplatují
platbami od rodičů. Současné náklady na vzdělávání totiž kryjí nejen přímé platby od MŠMT, ale také neinvestiční
příspěvky zřizovatele, stavebně-investiční výdaje zřizovatele, které vůbec neprojdou rozpočtem škol a konečně výše
zmíněné černé fondy. Je tedy třeba:
a. Tvrdě potírat černé fondy a vyžadovat, aby v účetnictví škol byly řádně zaúčtované všechny náklady na
vzdělávání včetně pracovních sešitů, školních výletů a kulturních akcí.
b. Pro přehlednost i účetní zjednodušení sloučit do přímých plateb od MŠMT všechny zdroje, které dosud do
školství tečou, neboť všechny mají svůj původ ve státním rozpočtu, jen některé mezitím prošly rozpočtovým
určením daní. Tyto transfery je navíc třeba navýšit o náklady, které v současnosti doplácejí rodiče, aby školy
nebyly nadále nuceny vytvářet černé fondy. Tím se v plném důsledku řeší problém doplňkových plateb
(bod 1) a částečně i domácích úkolů (bod 2), pokud jde například o donesení materiálu na výtvarnou
výchovu.
D. Nakonec by se mělo ministerstvo školství konečně postavit za učitele a podstatně vylepšit jejich pracovní podmínky,
čímž řešíme především body 3 a 4:
a. Jako součást náplně práce umožnit učitelům intervizi, supervizi a další metody psychologické podpory a
prevence vyhoření.
b. Poskytovat učitelům i ředitelům pravidelné konzultace s odborníky v oblasti práva i mediace, zvláště pak
v kontextu vztahů mezi učiteli a žáky, mezi učiteli a rodiči a také v kontextu vztahů mezi žáky navzájem, což
je nutnou podmínkou pro účinné řešení konfliktů a šikany.
c. Důsledně dohlížet na dodržování zákoníku práce ve školách, především pak ohledně pracovních podmínek
a dodržování pracovní doby. Je sice legální, když učitelé opravují písemné práce po večerech doma, ale stále
je třeba trvat na tom, aby byla pracovní doba dodržena. Čas a materiál, který učitel spotřebuje k vytváření
učebních pomůcek nebo příprav na vyučování, je regulérní práce.
Věříme, že existuje cesta, jak české školství zlepšit tak, aby tam i současní záškoláci skutečně chodit chtěli. Tuto cestu Vám zde
nabízíme ke zvážení.
S pozdravem
Jan Matějka
Markéta Čermáková
Ing. Vladimír Kutálek, Ph.D.
Mgr. Jana Nepimachová
Martin Žantovský
Zdroj: Otevřený dopis
Otevřený dopis ministryni práce a sociálních věcí Janě Maláčové
pondělí 3. února 2020
·
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
Školy NUTÍ žáky psát domácí úkoly !!!
TO JE HNUS! Okamžitě bych své děti z takové školy odhlásil a anonymně poslal agenty z ČŠI.
Napsal jsem paní ministryni můj vlastní dopis, ve kterém jí vyjadřuji podporu a doporučuji jí nevěřit pěti mudrcům. Napište jí též! ////
Jsou v nouzi, nezvládají výchovu, tak jim tu nouzi udělejme ještě větší a bude vymalováno. Ženiální a typicky české. Kdo nepracuje ať nejí.
Jenže názory se různí. V nouzi nejsou a výchovu zvládají - akorát že "vychovávají" k obrazu svému. ////
Kdo nepracuje, ať jde na hostinu k Tajnýmu. ////
Tajný Učitel
Na soukromé školy a víceletá gymnázia je takový nával, že tyto typy škol je možno klidně vynásobit dvěma a pořád to nebude stačit. Veřejné základní školy se začínají transformovat na typy dřívějších praktických škol a na školy pro sociálně slabé. Hmm, pěkný výsledek inkluze po česku. Jen tak dál.
Lidi neblbněte, ten dopis je jen recese. To snad nikdo nemůže myslet vážně.
Petr Portwyn
Mám obavu, že mnozí fanatičtí příznivci inkluze by šli ještě dále.
Vážená paní ministryně, otevřeně jste v rozhovoru pro Právo vyzvala, »jestli má někdo lepší způsob (než Vy), jak zajistit, aby děti do školy chodily, tak sem s tím«. My jeden máme. Zajistěte, aby školy dodržovaly platnou legislativu. To postačí, aby do škol žáci chodili ochotněji než dosud...
Ten dopis jako celek je podle mne docela dobré odhalení stupidní arogance nejen ministryně J. Maláčové, ale i odhalení podobného pózérství ministra školství Plagy, který se řádně nestará o v dopisu uvedené základní věci a řeší s aktivisty, co by měl řádně řešit v rámci MŠMT.
J.Týř
Každopádně psal někdo, kdo je v obraze. Ale také někdo, kdo evidentně neučí na základní škole.
V současnosti může učit každý, učitelé nejsou, jen čekají až MŠMT zruší kvalifikační předpoklady...
Jen učitel základní školy ví, co by pomohlo, aby se žáci chtěli učit sami.
Kdo povolil stovky nových středních škol, napáchal totální škodu na motivaci k učení.
Okomentovat