Debaty o podobě státní maturity nekončí, školský výbor Sněmovny přijal minulý týden návrh, podle nějž se zavedení povinné maturity z matematiky odkládá o dva roky. To jde proti názorům velké části odborníků. Účastníci únorového Kulatého stolu SKAV a EDUin se shodli na tom, že by se náročnost jednotné zkoušky neměla zvyšovat. „Nejsme jako společnost připraveni na zvyšující se podíl neúspěšných maturantů, kteří skončí se základním vzděláním. Pro zaměstnavatele není komfortní, že se při neúspěchu u jednotné části maturity nezohledňuje úspěch v profilové části zkoušky,“ řekla Helena Úlovcová z Hospodářské komory.
Jestli nechat studenty maturovat z matematiky povinně, tak ne v podobě, kterou má zkouška dnes, zaznívalo od panelistů převážně z řad ředitelů škol. „Nesouhlasím s tím, aby byla matematika povinná – leda v té minimalistické podobě, v současné ne, protože polovina maturantů to neudělá,“ řekl ředitel Gymnázia Teplice Zdeněk Bergman.
„Já bych byla i pro matematiku, ale ne v této podobě,“ přidala se ředitelka Gymnázia Hořice Šárka Šandová. „Spíš si říkám, proč neověřovat i historickou gramotnost, nebo občanskou.“
Ředitel chomutovské střední odborné školy Jan Mareš upozornil na úskalí, které by měla povinná maturita z matematiky pro odborné školy. „Pokud se zavedou tři povinné předměty, odborné školy budou v nevýhodě – spolu s odbornou školní částí maturity už budeme přetížení.“
V souvislosti s debatou o povinné maturitě z matematiky někdy zaznívají hlasy, co kdyby i výběr maturity z českého jazyka byl na svobodné volbě studenta. Proti tomu se u kulatého stolu důrazně ohradil Petr Bannert, ředitel odboru středního a vyššího odborného vzdělávání a institucionální výchovy Ministerstva školství. „Každý maturant by měl mít vztah k mateřštině, ke kultuře, k české zemi. Cizí jazyk je také důležitý, jsme v globalizovaném světě,“ uvedl.
I Jan Mareš by zachoval český jazyk povinně. „Ani u technických oborů přece nechceme, aby středoškolák dělal hrubky. A dále bych ponechal volbu mezi matematikou a cizím jazykem.“
Diskuse se účastnili: Petr Bannert, ředitel odboru středního a vyššího odborného vzdělávání a institucionální výchovy, MŠMT, Zdeněk Bergman, ředitel, Gymnázium Teplice, Michaela Kleňhová, ředitelka, CERMAT, Jan Mareš, ředitel, SOŠ energetická a stavební, OA a Střední zdravotnická škola, Chomutov, Šárka Šandová, ředitelka, Hořické gymnázium, Hořice, Helena Úlovcová, vedoucí oddělení vzdělávání, Hospodářská komora ČR.
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
Vždyť to snižování funguje. Chcete ho rychleji? Tak ty školy zrušme.
Zase další bič na učitele. Myslíte si, že letošní prvňáci uvěří, že budou maturovat z matematiky, když ji odložíte o dva roky a budou se podle toho připravovat?
Za dva roky se zjistí, že se situace zhoršila a zas se školský bordel hodí na učitele.
Myslí si vůbec někdo, že za dva roky maturita z matematiky bude?
Okomentovat