„Ve vzdělávacích kruzích se o významu práce s chybou mluví, ale řekla bych, že zatím spíš jen mluví,“ říká v reportáži magazínu Rodiče vítáni učitelka a lektorka Petra Dočkalová, která na toto téma vede semináře. „Mnoho učitelů již prošlo školením, ale často vidím, že práce s chybou je pro ně to, jak to dělali vždycky. Chyby najít, spočítat a oznámkovat. Aniž by se zajímali o to, proč dítě chybu dělá.“
Jedna z klientek Martiny Habrové, mladá učitelka druhého stupně Jana, říká, že strach přiznat chybu mají učitelé i proto, že za to bývají trestáni vedením nebo kolegy. „Jsou školy, kde učitele, který si neví rady, nepodrží, naopak, ještě na něj celou situaci ´hodí´. Jsem ráda, že to není případ téhle školy, ale sama jsem to zažila na minulém pracovišti.“ Není divu, že pak učitelé své potíže, pochybnosti, slabosti neradi přiznávají.
Podle Ivy Šagátové, zástupkyně ředitele Základní školy profesora Švejcara v Praze-Modřanech, je na vedení škol, aby učitelům ukázalo, že práce na sobě je běžnou součástí profilu učitele, že naopak chybuje ten, kdo se nevzdělává. „Přihlásila jsem se na kurz koučinku a mentoringu, jsem v programu Ředitel naživo… Taky už nejsem jitřní rosa, ale učím se pořád a baví mě to,“ říká Iva Šagátová.
Celý text naleznete zde
11 komentářů:
No já nevím. V matematice se obvykle po testu opakují úlohy, ve kterých žáci dělali chyby, protože to je normální. Generalizovat, že nikdo s chybou ve škole nepracuje, je škatulkování a generalizování. Ale dobře to zní, skoro politik při volební kampani.
"Generalizovat, že nikdo s chybou ve škole nepracuje, je škatulkování a generalizování. "
Generalizuji a skatulkuji vsechny clanky v Rodice vitani…
A vlastne i vsichni profesionalni alternativci.
Pan Janeček nám předvedl tu správnou generalizaci...
Když se nad tím zamyslím, tak třeba v dějepisu nemá smysl s chybou pracovat, protože žák buď ví nebo neví (nenaučil se, nepodíval se, neposlouchal, neuvědomil si nebo prostě neví). V předmětech, kde se něco aplikuje, to smysl má (dosazení do vzorečku, numerická chyba, nesprávně použitý výpočet).
Ovšem rozebírat chyby každého žáka po písemce, to bychom nic nenaučili. To se dá tak na 1. stupni, ovšem i zde bude zbytek třídy čekat, až se proberou všechny chyby druhých...
mladá učitelka druhého stupně Jana, říká, že strach přiznat chybu mají učitelé i proto, že za to bývají trestáni vedením nebo kolegy
Trestáni kolegy???
Proboha jak? Kolegyně v kabinetě nařídí mladé učitelce Janě klečet na hrachu? Nebo jí dá 100x opsat "Nesmím pouštět děti domů dřív bez omluvenky"? Nebo jí uloží blokovou pokutu?
Jinak samozřejmě že když něco hodně zkaňhám, tak přijdu o prémie nebo tak něco. Říká se tomu "odpovědnost" a zná to každý kromě malých děcek a aktivistů.
Strach z chyby je v nás zakořeněn ať chceme nebo ne. Jiná věc je jak s ním nakládáme. Kdo chce dovzdělá se, pochopí, kdo je mladší, toho to nebolí. Dítě udělá chybu, pohladíme jej po hlavičce pofoukáme bolístku, podpoříme, pomůžeme a on potom jako "dospělec" si pak v podstatě dělá co chce.
Našla jsem na netu projev nějaké zdravotnice o tom, jak se musí více starat o to, aby sestry měly v práci vstřícnější prostředí...ony tam, nechtějí být - je to pro ně zatěžující, brát někomu krev a i to druhé...mladí nejsou připraveni na život, skrýváme před nimi , že život je i o prohrách, neúspěších. Resilience je sprosté slovo ...
Zase se někdo zřejmě přiživuje na šíření naprostých trivialit a objevování dávno objeveného. Zřejmě aby si mohl v té záplavě zkušenějších, chytřejších, schopnějších, pracovitějších, nadanějších a úspěšnějších chvilku připadat originálně. Opět zcela zbytečné mlácení prázdné slámy.
S chybou se běžně pracuje v matematice, fyzice, chemii,..cizích jazycích,...Pravdou však taky je, že třeba ve zdravotnictví, na právech,...to zrovna není žádoucí.
Pan Keršláger: Když se nad tím zamyslím, tak třeba v dějepisu nemá smysl s chybou pracovat, protože žák buď ví nebo neví (nenaučil se, nepodíval se, neposlouchal, neuvědomil si nebo prostě neví).
To jste se viditelně moc nezamyslel. Víte, co je to RVP?
JSOU TZV. EVROPSKÉ RÁMCE ODBORNÁ ANEBO SPÍŠ POLITICKÁ ROZHODNUTÍ TYPU "PORUČÍME VĚTRU, DEŠTI"?
RÁMCOVÉ vzdělávací programy (RVP) nahradily v Česku v roce 2004 v RÁMCI tzv. kurikulární reformy tehdy ještě fungující a tudíž funkční systematickou výuku podle stručných a jasných osnov nefungujícím tzv. kompetenčně konstruktivistickým modelem, který od roku 2004 (v roce vstupu ČR do EU) do značné míry ochromil počáteční školní vzdělávání v ZŠ a SŠ v České republice. Stalo se to nejen v Česku, ale i v dalších státech EU. Jde tu o přístup fakticky diktovaný nám Evropskou unií, když např. systémové vzdělávací projekty "čerpající" vzdělávací EU dotace poskytované z tzv. strukturálních fondů jsou poskytovány podle kritérií z těchto evropských RÁMCŮ. Tyto evropské RÁMCE byly stanoveny nikoli na odborném základě. Byly zcela prokazatelně stanoveny politickým rozhodnutím Evropské rady ve Stockholmu v březnu roku 2000 přičemž šlo o "obecnou potřebu posílit ve vzdělávání evropský rozměr". Na důkaz toho si dovoluji ocitovat tyto příslušné dokumenty:
Evropský RÁMEC klíčových kompetencí
EVROPSKÝ PARLAMENT A RADA EVROPSKÉ UNIE,
s ohledem na Smlouvu o založení Evropského společenství, a zejména na čl. 149 odst. 4 a
čl. 150 odst. 4 této smlouvy, s ohledem na návrh Komise, s ohledem na stanovisko
Evropského hospodářského a sociálního výboru 1, s ohledem na stanovisko Výboru regionů
2, v souladu s postupem stanoveným v článku 251 Smlouvy 3, vzhledem k těmto důvodům:
(1) Evropská rada na zasedání v Lisabonu ve dnech 23. a 24. března 2000 dospěla k
závěru, že klíčovým opatřením reakce Evropy na globalizaci a přechod ke znalostním
ekonomikám by měl být evropský rámec, jenž by definoval nové základní dovednosti
získávané celoživotním učením, a zdůraznila, že hlavním aktivem Evropy jsou lidské zdroje.
Tyto závěry byly od té doby pravidelně nově formulovány, např. na zasedání Evropské rady
v Bruselu ve dnech 20. a 21. března 2003 a 22. a 23. března 2005 a v obnovené lisabonské
strategii, která byla schválena v roce 2005.
(2) Evropská rada na zasedáních ve Stockholmu (23. a 24. března 2001) a v Barceloně (15.
a 16. března 2002) schválila konkrétní budoucí cíle evropských systémů vzdělávání a
odborné přípravy a pracovního programu (pracovní program „Vzdělávání a odborná příprava
2010“), jež mají být dosaženy do roku 2010. Tyto cíle zahrnují rozvoj dovedností potřebných
ve znalostní společnosti, a to konkrétně podporu studia jazyků, rozvoj podnikavosti a
obecnou potřebu posílit ve vzdělávání evropský rozměr.
(3) Sdělení Komise nazvané „Vytvoření evropského prostoru pro celoživotní učení“ a
následné usnesení Rady ze dne 27. června 2002 o celoživotním učení 4 stanovily „nové
základní dovednosti“ jako prioritu...
http://www.nuov.cz/uploads/RVP/KK/Evropsky_referencni_ramec.pdf
Tato POLITICKÁ rozhodnutí pak byla opět především politicky rozpracováváno do dalších RÁMCŮ:
http://www.vctu.cz/inkluze/?q=system/files/klicove-kompetence-eu.pdf
http://www.msmt.cz/vzdelavani/vysoke-skolstvi/zahajeni-prezkumu-ramce-tykajiciho-se-klicovych-kompetenci
Ovšem rozebírat chyby každého žáka po písemce, to bychom nic nenaučili.
Chyby jednoho každého žáka se dají rozebírat, a to docela efektivně.
To jest frontálně. Pytlici s tím mají nemalé zkušenosti.
Okomentovat