„Představte si školu, kde je největším strašákem maturita z češtiny. Hlavně kvůli literatuře, již nikdo nečte a číst ani nehodlá, protože většinu z navrženého seznamu považuje za beznadějně zastaralou a český jazyk za světově nedůležitý, a tedy pro život nepřitažlivý. Škola je přitom plná vzdělaných a chytrých dětí, které mluví plynně minimálně třemi světovými jazyky. A které maturují povinně z matematiky, protože se učí podle jiných osnov a pravidel. Matematiku vyučují učitelé, kteří přednášejí tak, že jí před maturitou rozumí i žáci, kteří s výstupním razítkem z české základní školy dostali i "dobrou radu" od českých vyučujících, že jsou hloupí a spíš než na víceleté gymnázium měli jít na "učňák". Prostě matematika se tady bere jako předmět, který je nezbytný, a je proto stejně nezbytné ji pochopit, ne "nadrtit",“ píše Julie Hrstková v Hospodářských novinách.
Julie Hrstková (repro ČT) |
Zahraniční střední školy na našem území, kam mohou chodit i české děti, v tomto duchu učí a skvěle tak ukazují, že to jde i jinak. V zásadě se drží tradice, že když už nechají projít žáka celým školním cyklem, je i vizitkou školy, aby ji žáci zakončili závěrečnou zkouškou.
V Česku se naopak zdá, že cílem školy je udržet žáka co nejdéle ve "vzdělávacím procesu", přičemž je úplně jedno, jestli ji náležitým způsobem dokončí…
Celý text naleznete zde
8 komentářů:
Přesný postřeh. Bohužel.
Maturita z češtiny se stala strašákem i na gymnáziích. Nemohou za to jen učitelé, může za to i rigidní systém, který učitelům vnutil Cermat. Pokud studenti i učitelé musí zvládnout formální zkušební jízdní řád (zadejte do googlu: struktura ústní zkoušky), musí se student nadrtit rozbory. Nebo riskovat, že netrefí správnou odpověd.
Školní seznamy maturitní četby jsou si podobné, opakují se tituly, díla.
Ano, mnozí češtináři se přizpůsobili. Nebo rezignovali. nebo byli odejiti. Pěkný den.
"Představte si školu, kde je největším strašákem maturita z češtiny. Hlavně kvůli literatuře, již nikdo nečte a číst ani nehodlá, protože většinu z navrženého seznamu považuje za beznadějně zastaralou a český jazyk za světově nedůležitý, a tedy pro život nepřitažlivý."
Ano takto to na středních školách technického typu skutečně je.
"Škola je přitom plná vzdělaných a chytrých dětí, které mluví plynně minimálně třemi světovými jazyky. A které maturují povinně z matematiky, protože se učí podle jiných osnov a pravidel. Matematiku vyučují učitelé, kteří přednášejí tak, že jí před maturitou rozumí i žáci, kteří s výstupním razítkem z české základní školy dostali i "dobrou radu" od českých vyučujících, že jsou hloupí a spíš než na víceleté gymnázium měli jít na "učňák"."
Toto už je ale fantasmagorie. Doporučuji autorce, ať na nějakou tu SOŠ či nejlépe na SOU technického zaměření zavítá. Já bych hlavně chtěla vidět ty zázračné středoškolské matematiky, kteří z propadlíků na základní škole dělají matematické génie.
Představit si dovedu leccos.
Třeba to, že žák, pokud na to nemá a neučí se, tak na konci roku propadne. A nikdo za to učiteli nenadává a škola nepřijde o peníze a učitele nevyhodí. Kdy žák měl část odpovědnosti za své vzdělávání a chtěl-li se vzdělávat musel se snažit. Peníze nepomohly. Občas pomohl tatík na hodně vysokém postu v partaji, ale to se nemění.
Kdysi to nebyla jen představa.
Dovedu si představit i novináře, který si situaci nastuduje a popíše objektivně pravý stav věci. To už je hodně nereálná představa.
Třeba zahraniční střední škola nebude asi financována jen českým MŠMT?
Ukázka nic moc neřekne, ale obávám se, paní Pokorná, že článek je PR na Kaniu nebo nějaké Sudburry...
dostali i "dobrou radu" od českých vyučujících, že jsou hloupí
Dobrá rada nad zlato!
A jak radí třeba takoví mordvinští vyučující?
Zahraniční střední školy na našem území, kam mohou chodit i české děti, v tomto duchu učí a skvěle tak ukazují, že to jde i jinak.
Ano, to se tak může JEVIT. Pravda je dle mého ale taková, že tyto školy mají úspěch, protože tam chodí děti úspěšných rodičů, kteří si tyto školy (soukromé)mohou dovolit. Tito rodiče sami o sobě jsou natolik pracovití, že tímto motivují své děti. Úspěch těchto dětí není pouze výsledkem kvality výuky či učitele!!! Paní Hrstková spekuluje a my jí to dlabeme....
"Paní Hrstková spekuluje a my jí to dlabeme...."
My jí to sice nedlabeme, ale je nás takových jen pár.
Okomentovat