Obsahem třídního webu může být cokoliv, na čem se třída shodne, že o sobě chce navenek sdělovat. Důležité pak je najít hranici mezi soukromým a veřejným, abychom především ochránili sami sebe. Konkrétní obsah samozřejmě vytvářejí a následně publikují samotní žáci. Jeho forma by pak měla souznít s vyjadřovacím způsobem, který žákům nejvíce vyhovuje. Jinak řečeno, měla by tu najít prostor fotografka, tvůrce audia, videa, i bloger. Svou kategorii by si zde zasloužily i práce, které jsme vytvořili, ať už pro sebe, třídu nebo školu. Zkrátka vše, čím se chceme pochlubit a co má nějaký přínos či přesah.
Jak by měl třídní web vypadat
I v případě veřejných stránek půjde o nějakou formu redakčního systému, tedy o přístup, kdy všichni ti, co publikují, mají svůj vlastní přístup s potřebnými právy. A stejně jako u intranetu se v publikování obsahu můžeme ve třídě střídat. Neměla by ani zde chybět redakční rada s hlavním šéfredaktorem či šéfredaktorkou.
Třídní web coby třídní projekt v rámci předmětu IKT
Pochopitelně nejdůležitější otázkou je, kdo se ujme tvorby webu a jeho obsahu. Vedle redakční rady by měl vzniknout tým stojící za přípravou stránek – od jejich instalace, nastavení vzhledu a funkčnosti včetně správy účtů a moderování obsahu. Ano, pochopili jste to správně. Celé je to v režii žáků.
Nenapadá mě lepší třídní projekt v rámci předmětu IKT než právě web třídy. Na něm bychom se seznámili se všemi současnými principy a tématy: html, css, databázemi, správou souborů, bezpečností a ochranou dat, tvorbou a úpravou grafiky, videa a audia, a kooperativní prací s využitím kancelářský nástrojů a nástrojů pro vedení a organizaci projektu. Ideálně s propojením do dalších předmětů. Učitel IKT může společně s třídním učitelem celý projekt vést, nadále ovšem stojí v pozadí.
Smysl a budoucnost
Sluší se nyní přiznat, že naše třída zatím třídním web nemá. Pokud se bude mým žákům výše popsaná projektová myšlenka líbit, určitě ji zrealizujeme.
Bude to další příležitost pro naši společnou aktivitu, která vedle svého primárního cíle, zaměřeného na třídní prezentaci, má ještě další, vedlejší cíl, který je pro mě mnohem důležitější. Jde totiž o aktivitu, která má nejen svůj přesah, ale pomáhá budovat zdravé klima ve třídě.
Celý text naleznete zde
3 komentářů:
Jo jasně, třídní web. Když budeš důsledně kontrolovat, co tam chtějí děti zveřejnit, přiděláš si mraky práce, budeš se s nimi dostávat do sporů a naděláš si ještě víc problémů než už s nimi máš. Když to nebudeš kontrolovat, je 100% pravděpodobnost, že tam zveřejní něco silně kontroverzního, co se nebude líbit ani řediteli ani rodičům. To vše za úžasných 500 Kč hrubého měsíčně! No neber to!
To vypadá, že když zadám študákům úkol vytvořit (individuálně) svou vlastní stránku a jeden z možných námětů je "kontroverzní tvrzení", čeká mě fůra legrace.
Pomůže mi, že to nebude žádný třídní web? A že to nebude na školním serveru, ale na mém soukromém?
A co komu brání v tom, aby jakýkoli web zprovoznil a pak provozoval?
Okomentovat