Eduskop je postavený na platformě Open edX. To samo o sobě je velmi záslužný počin, protože se jedná o volně dostupný software (courseware) vyvíjený na MIT, u něhož je zaručena kvalita i dlouhodobá udržitelnost (přenositelnost dat do nových verzí). Aktuálně se spouštějí dva kurzy – Úvod do školní robotiky a Jak rozvíjet informatické myšlení. Autory obou jsou naši špičkoví odborníci, a to nejen vysokoškolští učitelé, ale i praktici ze středních a základních škol.
Bořivoj Brdička (youtube.com) |
Úvod do školní robotiky je určen těm učitelům, lektorům či vedoucím kroužků, kteří chtějí zachytit současný trend a rozhodli se žáky (děti) naučit základy ovládání stále rostoucího počtu robotických hraček a stavebnic, a to včetně různých doplňků a nástrojů. Hlavním cílem je rozvíjet algoritmické myšlení, případně dospět až k základům programování.
Jak rozvíjet informatické myšlení je kurz s mnohem širším záběrem. Informatické myšlení je základním principem, jehož pochopení patří ke kompetencím potřebným pro uplatnění v budoucím světě, v němž se digitální technologie stanou nedílnou součástí života, a schopnost je maximálně využít bude nezbytnou téměř ve všech oborech. Proto tento kurz není určen jen čistým informatikům. Klade velký důraz na vysvětlení souvislostí propojujících tuto problematiku s různými obory (předměty). Jak v rámci kurzu zjistíte, právě informatické myšlení je významnou součástí myšlení kritického i tvořivého, tedy nosným prvkem nadcházejících změn nejen ve výuce informatiky, ale i všech připravovaných revizí RVP, které proběhnou v souvislosti s připravovanou Strategií 2030+. Jeho absolvování proto lze doporučit všem učitelům, kteří chtějí jít s dobou.
Oba zde popisované kurzy využívají nejen společné prostředí, ale mají též stejnou filozofii MOOC kurzům vlastní. Každá lekce obsahuje teoretický výklad a praktické cvičení se zpětnou vazbou umožňující hodnocení výsledků. Velký důraz je kladen na aktivní zapojení účastníků včetně sdílení nápadů a praktických rad. Je docela možné, že právě toto bude pro naše učitele zatím trochu nezvyklé. Vývoj učitelské profese však jasně směřuje k potřebě mnohem větší spolupráce. Samotný vliv technologií na výukový proces ukazuje, že se bez soustavných inovací neobejdeme. Právě sdílení patří k osvědčeným formám jejich šíření.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat