World Economic Forum (Světové ekonomické fórum)... zveřejňuje zásadní fundované vědecky podložené zprávy týkající se významných jevů ovlivňujících budoucnost lidstva, často zaměřené i na školství. Ta poslední nese název – Schools of the Future: Defining New Models of Education for the Fourth Industrial Revolution (Školy budoucnosti: Definování nových modelů vzdělávání pro čtvrtou průmyslovou revoluci). Zpráva popisuje dvě nezřetelně oddělené oblasti – výukové cíle a aktivity.
Bořivoj Brdička (youtube.com) |
1. Globální (digitální) občanství Budování povědomí o problémech světa a jeho udržitelném rozvoji s cílem hrát aktivní roli v globální komunitě.
2. Inovativní a tvořivé myšlení Schopnost kriticky myslet, řešit komplexní problémy a týmově spolupracovat. Digitální gramotnost je významnou složkou této kompetence. Vyžaduje změnu tradičních forem výuky založených na předávání znalostí k formám interaktivním.
3. Digitální gramotnost Schopnost navrhovat počítačové systémy a programovat má v éře 4. průmyslové revoluce vysokou prioritu. Nedílnou složkou této kompetence však je též zodpovědné využívání technologií ku prospěchu svému (wellbeing) a všech lidí.
4. Sociální vztahy Orientace výuky na rozvoj socio-emocionální inteligence včetně empatie, schopnosti vyjednávat, spolupráce, vedení a sociálního cítění.
Výukové aktivity
5. Personalizované a samostatné učení Posun od systému snažícího se dosáhnout standardizovaných cílů k pružným individualizovaným formám, kde každý žák postupuje vlastním tempem a může dosáhnout svého osobního maxima.
6. Dostupné a inkluzivní vzdělávání Posun od systému, kde je vzdělávání určeno jen těm, kteří navštěvují školní budovu, na takový, kde je učení dostupné každému, a proto je zároveň inkluzivní.
7. Problémově a kolaborativně orientovaná výuka Posun od procesně orientované výuky (opakování známých postupů) k činnostem vyžadujícím nové dosud neznámé řešení, které lépe odpovídají podmínkám budoucí práce. Součástí je potřeba spolupracovat.
8. Celoživotní vlastní vůlí iniciované učení Posun od systému, v němž dosažená kvalifikace ztrácí s časem relevanci, k takovému, kde jsou dosažené schopnosti stále aktualizovány a podle osobních potřeb nové získávány.
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
Je to jistě zajímavé, zejména druhá část - je to tak česká Strategie 2040+.
První část má tři, pro podobné nadnárodní projekty obvyklé, problémy:
1. Výukové cíle 1., 2., 3.jsou dobré pro elity nebo možná pro polovinu lidí. Kdyby se je nějakým zázrakem podařilo naplnit u všech, nebude v takovém svatě možné žít ;-).
2. V podtextu je opět vzdělávání pro konkurenceschopnost - cílem je člověk jako pracovní síla. Spokojený život každého, není moc důležitý.
3. Chybí, stejně jako např. RVP ZV, morálka - slušný člověk.
Ale jinak mnohem lepší než státní maturita.
Posun od procesně orientované výuky (opakování známých postupů) k činnostem vyžadujícím nové dosud neznámé řešení...hurá vyjmenovaná slova se budeme učit třeba pro změnu pozpátku...
Okomentovat