Podle záměrů ministerstva školství by mělo být v budoucnu učiva méně, zato užitečnějšího a procvičenějšího. „My jsme záměrně provokativně uvedli, že redukce může být až o 50 procent, ale je jasné, že se tak nestane ve všech předmětech. Zdá se například, že panuje shoda v tom, že redukce objemu učiva by se neměla týkat jazyků a matematiky,“ podotýká Arnošt Veselý, vedoucí skupiny odborníků, kteří pro ministerstvo vytvořili dokument Strategie vzdělávací politiky do roku 2030+, jež má hlavní směry vzdělávání budoucnosti nastínit. Tématu se věnuje MF DNES.
Arnošt Veselý (fsv.cuni.cz) |
My chceme, aby se děti naučily naopak více. Jde o to, aby se učily to, co jim bude během celého života užitečné. Neměly by to být informace, které jsou si žáci během krátké chvíle schopni zapamatovat, v písemce zreprodukovat, dostat za to nějakou známku a pak to zase hned zapomenout. Mají to být dovednosti a kompetence, které v nich zanechají trvalejší stopu, aby je děti dokázaly uplatnit v reálném životě.
Neustále opakujeme, že bez znalostí to nejde. Nemůžeme učit dějepis nebo zeměpis, aniž bychom měli základní znalosti a informace. Takže informace a znalosti jsou potřeba, otázkou je, v jakém množství a jaké konkrétně.
Celý článek naleznete zde
15 komentářů:
" Neměly by to být informace, které jsou si žáci během krátké chvíle schopni zapamatovat, v písemce zreprodukovat, dostat za to nějakou známku a pak to zase hned zapomenout. Mají to být dovednosti a kompetence, které v nich zanechají trvalejší stopu, aby je děti dokázaly uplatnit v reálném životě."
Je natrenovana kratkodoba pamet uplne zbytecna pro zivot? Je zbytecna I schopnost zodpovedne se pripravit na pisemku (ci cokoli podobneho v realnem zivote)?
"Takže informace a znalosti jsou potřeba, otázkou je, v jakém množství a jaké konkrétně."
Tak jake treba konkretne v tom zemepise?
Tenhle člověk v životě nestál ve třídě před dětmi. Přesto přesně ví, jak to na školách funguje a které učivo mají děti znát. Jen víc takových expertů.
Edu2030+
1 379 lidem se to líbí
1 623 lidí to sleduje
https://www.facebook.com/Edu2030plus/
Kolik je v Česku škol? Komu a proč se ta podle mne aktivistická státní Strategie vzdělávání 2030+ líbí? Osvědčil se kompetenční model tvorby kurikula? Plní MŠMT své povinnosti řádně pečovat o školní vzdělávání?
Viz
JSOU TZV. EVROPSKÉ RÁMCE ODBORNÁ ANEBO SPÍŠ POLITICKÁ ROZHODNUTÍ TYPU "PORUČÍME VĚTRU, DEŠTI"?
http://www.ceskaskola.cz/2020/02/robert-plaga-pojdme-si-priznat-ze-neco.html
EDUZMĚNA = AKCEPTOVANÝ SOUKROMÝ SUPLENT ODPOVĚDNOSTI AKTIVISTICKY PANÁČKUJÍCÍHO MŠMT ČR?
http://www.ceskaskola.cz/2019/05/nadacni-fond-eduzmena-predstavil-sve.html
Tornádo KAT a vládní jaderný výbuch
TŘI EPICENTRA VLÁDNÍHO JADERNÉHO VÝBUCHU VE ŠKOLSTVÍ - STAV 2019-06
http://www.ceskaskola.cz/2019/06/tri-ctvrtiny-pedagogu-ohrozuje-vyhoreni.html#comment-8349347150208421795
AKTIVISTICKÁ DEVASTACE ČESKÉHO ŠKOLSTVÍ POKRAČUJE, NABÝVÁ PITORESKNÍ PODOBY A HŘBET PŘED NÍ OHNUL UŽ I PŘEDSEDA VLÁDY - viz
INTERPELACE NA PŘEDSEDU VLÁDY K NÁRODNÍMU PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ, Poslanecká sněmovna 30.1.2020 - od 1.22 h záznamu
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10222618015-interpelace-poslancu-na-predsedu-vlady/
Tu interpelaci by, myslím, měli poslanci podat znovu a mnohem důsledněji vyzvat MŠMT a pana premiéra k zodpovědnosti a dodržování zákonů a Programového prohlášení vlády. Nepomůže-li prostá interpelace, má Parlament i další možnosti, jak upomenout MŠMT a Vládu, že osud českého školství se "u kafe" neřeší a aby nebrali zákony České republiky a osud školství na lehkou váhu.
J.Týř
již jenom zjistit v nejbližší věštírně,které to budou ty potřebné.........
1/pokud člověk nemá nabiflované základy, neví, co hledat
2/ve věku fejků je to učitel-záruka pravdivých informací
3/teprve s nabiflovanými informacemi se můžeme učit ty dovednosti
4/i ty dovednosti musí být nabiflované,jelikož člověk bude několikrát za život měnit povolání tudíž nabývat nové informace a nové dovednosti
Byrokratické aparáty a jejich moc
ŠKOLSTVÍ od 1:27 hod.
https://www.youtube.com/watch?v=b-iG0uqZgOg
Ufffff!
"Je zbytecna I schopnost zodpovedne se pripravit na pisemku (ci cokoli podobneho v realnem zivote)?"
Ano, je. Protože v reálném životě písemky nebo dokonce čtvrtletky nepíšeme.
"Takže informace a znalosti jsou potřeba, otázkou je, v jakém množství a jaké konkrétně."
Tak jake treba konkretne v tom zemepise?
Znáte takový starý dokument, který se jmenuje RVP? Nalistujte si patřičnou pasáž.
"Ve věku fejků je to učitel-záruka pravdivých informací"
To je zajisté jen vtip, že? Protože hloupých učitelů, kteří jsou předávají nepravdivé informace, jsou doslova tisíce...
"i ty dovednosti musí být nabiflované..."
A zmrzlina se peče v troubě a z fialové krávy padá čokoláda
A u tohoto jsem se nahlas rozesmál: "pokud člověk nemá nabiflované základy, neví, co hledat"
Co by mohla být analogie? Třeba: pokud člověk neumí kuchařku zpaměti, neumí hledat recepty.
"Co by mohla být analogie?"
Nabízí se mrakodrap bez hloubkových základů".
Při déletrvajícím výpadku proudu a nemožnosti si nabít baterii v mobilu, tabletu,..třeba po takové Sabině na entou se nám rozpadne v ČR úplně všechno. Ony jisté pevné základy musí být. Jako klasický případ takové hlouposti je znám výrok bývalého prezidenta USA, který zaměnil při návštěvě Rakouska Rakousko s Austrálií.
No neblbněte, a víte, že je to docela hezký příklad? Bez trošky informační základu mnozí nepochopí, jak se mu něco takového vůbec mohlo přihodit.
"To je zajisté jen vtip, že? Protože hloupých učitelů, kteří jsou předávají nepravdivé informace, jsou doslova tisíce..."
Hm, já znám jednoho, který si myslí, že je primář a chirurg a který řadí Mayskou kulturu do Jižní Ameriky.
"A zmrzlina se peče v troubě a z fialové krávy padá čokoláda."
A z Čapka padají softskilly.
"A u tohoto jsem se nahlas rozesmál: "pokud člověk nemá nabiflované základy, neví, co hledat"
Co by mohla být analogie? Třeba: pokud člověk neumí kuchařku zpaměti, neumí hledat recepty."
Pokud člověk nemá nabiflované významy cizích slov, tak se v cizím jazyce nedomluví.
Pokud člověk necvičí počítání a nemá nabiflovaná základní pravidla pro provádění operací s abstraktními objekty, včetně čísel, tak neumí počítat, odvozovat a nakonec ani logicky uvažovat, protože každá exaktní logika je nějakým jazykem s nějakými vyvozovacími pravidly, která člověk buď zná, nebo nezná.
Zdravím Mistra sedmdesatera sedmera umění.
Co by mohla být analogie? Třeba: pokud člověk neumí kuchařku zpaměti, neumí hledat recepty.
pokud nemá nabiflováno předkrmy,polévky,studená kuchyně,chody...nebude vědět, kde hledat chlebíčky
Já zase znám jednoho primáře a chirurga, který neví, že existují vzory přídavných jmen, a netuší, co je to difúze, což by ani tak nevadilo, kdyby se nepletl do výuky češtiny a fyziky.
Jen nevím, jestli náhodou nemáme na mysli toho samého.
Zastanu se profesora Veselého. Ano, pokud chceme redukovat obsah učiva, pak se to nesmí dotknout jazyků, včetně matematiky. Na ZŠ bych to neměnil, ale na střední by to chtělo větší míru specializace a omezení čistého biflování určeného jen k reprodukci. To je věc, která deformuje nejen vzdělávání, ale i představu některých lidí o něm a o vědeckém poznání. Děti se určitě musí cvičit i v krátkodobé paměti a pomůže jim to pak při dalším učení, ale na druhou stranu nesmí získat představu, že vzdělání je nabiflování se čistě za účelem reprodukce (to jsou všechny ty -pisy).
Na druhou stranu ovšem vzdělání úplně bez biflování je zhola nemožné. To jen povrchní a nevzdělaní zastánci instantního vzdělávání a trivializace vzdělání se při jakémkoliv dotazu a jakémkoliv úkolu, obrací na Google v domnění, že jsou inovativními majiteli softskillů a že to, co mnohem nadanější zvládli usilovným studiem po dobu desítek let, oni zvládnou letmým pohledem do Wikipedie. A jaké je pak překvapení, když nezvládnou ani úlohy z matematiky pro první ročník čtyřletého gymnázia. Ne za pět minut, ale ani za několik hodin. Někteří to popírají, někteří to trivializují, někteří se do tak velkých akcí vůbec nepouštějí a raději se to snaží nějak zesměšnit, ale podstata je vždy stejná - nerozumí a nevyřeší.
Čert věř expertům.
Zdá se například, že panuje shoda v tom, že redukce objemu učiva by se neměla týkat jazyků a matematiky,“
To je zajímavé, ale tlaky na okleštění matematiky neustávají.
Zrovna tak kritérium "Co budou děti potřebovat". Jen fráze. Vůbec nemají představu, kde je školství v rozvinutých zemích. Kde jde o vysokou motivci a vysoké nároky na žáky a studenty, které se s rekreací našich škol nedají srovnávat.
Evropa hraje třetí housle. Amerika si ještě mozky zaplatí, ale Asie vede a vést bude. Prostě intenzivní rozvoj mozků se okecat nedá.
Při tom není třeba asijská rasovina, ale stačila by jen intenzivní podpora vzdělávání a vnější motivace zkoordinována s vnitřní. Ne ideologie, ale realismus.
Okomentovat