Nad českým školstvím nebezpečně roztahuje křídla moloch České školní inspekce. Ta křídla by jí měl někdo minimálně přistřihnout, optimálně by měl inspekci zrušit úplně. Proč?
Někomu by možná stačilo jen říci kouzelné zaklínadlo. Finsko. Inspekci totiž nemá právě tolik opěvované Finsko. U nás však ČŠI naopak zbytečně posiluje.
Zdeněk Sotolář (archiv autora) |
Česká školní inspekce teď ráda hodnotí tzv. gramotnosti. Právě vyšlo hodnocení v šesti různých gramotnostech. Jenomže tyto gramotnosti nejsou obsaženy v závazném kurikulárním dokumentu, tedy v RVP. Toho si všimla dokonce i Asociace ředitelů gymnázií: „Pokud má Strategie 2030+ pracovat s pojmem „gramotnosti“, musí být tento pojem legislativně ukotven. V současné době tomu tak není a dochází k matení pojmů. Cílem vzdělávání zůstává pro školy kompetenční rozvoj a není tak jasné, proč probíhají ze strany ČŠI šetření v oblasti např. sociální gramotnosti.“ Důvod je jasný. ČŠI si prostě dělá, co chce.
Strategie 2030+ plánuje dokonce dát ČŠI metodikou roli. Proč? Má snad Česká obchodní inspekce metodickou roli? Je snad Česká školní inspekce na tuto roli personálně připravená? A kdo vše bude mít tu metodickou roli? Má se budovat jakýsi střední článek, je tu projekt SYPO, jsou tu pedagogické fakulty. Ve školách chybí učitelé. Zrušením České školní inspekce by se řada učitelů mohla vrátit ke smysluplné práci, k práci s dětmi ve školách. Nebo opravdu platí, že kdo umí, učí, kdo neumí... Však víte. Posilování České školní inspekce je především posilováním nedůvěry vůči školám a učitelům.
Se souhlasem autora převzato z jeho blogu
13 komentářů:
Pokud by měla mít inspekce význam, musela by kontrolovat to, co stanoví jiní (tj. nezávislost). Jen nezávislost dá inspekci zpětnou vazbu. A hlavně by inspekce musela řešit, zda se učí, zda má výuka smysl nebo jestli se jen plní formální stránka a předvádějí se hodiny typu "Potěmkinova vesnice".
Úředník může kontrolovat papíry, ne výuku.
Kdyby inspekci tvořili učitelé, kteří mají ponětí o tom co se ve třídě děje, pak by to mělo smysl. Pokud je inspektor shora úkolován co má či nemá najít, je to k ničemu. A když do toho zasahuje politika není to ani objektivní.
Dnešní běžná praxe na školách je divadlo pro inspektora a většinou je úspěšné.
Inspekci není třeba rušit, ale z gruntu předělat. Pokud se úředník montuje do metodik, je to špatně.
"Úředník může kontrolovat papíry, ne výuku."
To je pravda, výuku úředníci nekontrolují.
"Kdyby inspekci tvořili učitelé, kteří mají ponětí o tom co se ve třídě děje, pak by to mělo smysl."
Inspektoři, kteří hodnotí výuku v hodinách tvoří povětšinou bývalí učitelé, zástupci ředitele a sem tam bývalý ředitel
"Pokud je inspektor shora úkolován co má či nemá najít, je to k ničemu. A když do toho zasahuje politika není to ani objektivní."
Toto celé není pravda. Nikdo inspektorovi dopředu neříká, co má nebo nemá najít ve výuce.
A politika už vůbec ne.
"Dnešní běžná praxe na školách je divadlo pro inspektora a většinou je úspěšné."
Jak kde a jak kdy. Ten kantor ale většinou pak neví, co řekne inspektor řediteli :-)
Dobrý inspektor většinou tomu učiteli před hospitací řekne, aby učil normálně, jak je zvyklý a nesnažil se o nějaké novátorské kousky, které se většinou pak vymstí a je to fiasko.
"Inspekci není třeba rušit, ale z gruntu předělat. Pokud se úředník montuje do metodik, je to špatně."
S tím naprosto souhlasím, ale bylo by to na delší povídání :-)
PetrK
Tady je klíčové spojení "učitelé si zaslouží důvěru"
Nezaslouží. Ne všichni.
A jak se pak rodiče a žáci dovolají ochrany?
jaká bude institut nápravy věcí?
školní ombudsman? K smíchu.
inspektor většinou tomu učiteli před hospitací řekne, aby učil normálně, jak je zvyklý
Kdykoli na škole očekáváme nájezd ČŠI, secvičuji s žáky scénku "Vlk nese domovníkovi psaní". Ale ještě nikdy jsme neměli příležitost ji sehrát naostro, pro toho pravého diváka. ////
Pan PetrK
Blbý je, že děti se v přítomnosti cizího člověka chovají jinak, takže inspektor normální hodinu nevidí ani v případě, kdy je rozumný on i učitel.
Jediné, co by ukázalo, jak výuka normálně vypadá, by byla kamera, o níž by nevěděl ani učitel, ani děti. Což by ovšem bylo nelegální... kvůli těm dětem. Pokoutnímu natáčení učitelů mobilem se už nikdo nediví.
P. S. Pokud děti tajně natáčejí učitele, taky to není normální hodina, protože minimálně natáčející plus okolí o tom ví a mění svoje chování, ať už na kteroukoli stranu.
kamera, o níž by nevěděl ani učitel, ani děti
Dávám přednost kameře (resp. kamerám), o které každý ví. A máte i záznamy normální hodiny. Protože každá hodina je zaznamenávaná. ////
Pan Kocourek
Ano, pak by hodiny před kamerou byly normální v tom smyslu, že by jiné hodiny nebyly.
Natáčení je běžné na VŠ (přednášky), jsou tam běžné přeblebty, chyby, takže ne každý učitel je ochoten. Nevedou ke snížení účasti na přednáškách (ověřeno). Z mé zkušenosti dokážou odstranit případy kdy student má u zkoušky chybné informace (tzv. mluví z cesty) kvůli např. nekvalitním zdrojům nebo nepochopení. Celkově významně zvýší kvalitu znalostí studentů na výstupu. Natáčí se na speciální vybavení (kamera zaměřuje vyučujícího, synchronizace se slajdy při přehrávání, elektronický záznam tabule, kamera pro snímání písemných podkladů [ukázka materiálů, učitel píše na kus papíru na katedře, otevřená učebnice].
Na ZŠ spíš ne. Na SŠ by význam mělo, ale učitel by musel změnit přístup k výuce - dělat např. výkladové části s dobrou přípravou, které by se natáčely [např. úvod do nového učiva].
Já teda měl na mysli spíš to, že na základkách je džungle, o které laici prakticky nic nevědí (nebo si to naopak představují přehnaně). Natáčet jenom učitele by nemělo sebemenší smysl, naopak by to ještě situaci zhoršilo. Mocenský nepoměr ve prospěch problémových žáků by se jen prohloubil.
Celkově ty kamery neprosazuju, jen jsem se zmínil v souvislosti, že hodina s cizím pozorovatelem ve třídě je ovlivněná.
Na ZŠ spíš ne. Na SŠ by význam mělo, ale učitel by musel změnit přístup k výuce - dělat např. výkladové části s dobrou přípravou, které by se natáčely.
Nerozumím.
Myslíte změnit formu, dělat vše pro kameru? Pak bych byl samozřejmě proti, to je potěmkiniáda.
Okomentovat