Vzdělávací program Varianty spustil nový online kurz Klimatická změna

pátek 31. ledna 2020 ·

Přestože o tom, že klimatická změna probíhá, panuje vědecký konsensus, nedaří se vědcům příliš úspěšně vysvětlovat výsledky svého výzkumu veřejnosti a politikům. Články publikované ve vědeckém tisku jsou laikům obvykle těžko srozumitelné a veřejná debata se proto nezřídka odehrává na úrovni toho, zda klimatická změna vůbec probíhá a jak to můžeme prokázat. V novém online kurzu Klimatická změna se mohou pedagogové a všichni další zájemci dozvědět nejen o tom, jak víme, že se klimatická změna opravdu děje, ale také o tom, proč je tak složitá, jak ji lidstvo a potažmo Česká republika řeší a jak o ní učit.




Kurz je určen zejména učitelům 2. stupně základních škol a učitelům středních škol, ale mohou jej studovat všichni, kteří mají o téma zájem. Je rozdělen do osmi samostatných kapitol, ve kterých odborníci popisují projevy klimatické změny z různých úhlů pohledu – od přírodovědného přes společenskovědní až po pedagogicko-psychologický.

Profesor Bedřich Moldan, který kurz hodnotil, ještě před jeho spuštěním, napsal: „Materiál řeší mimořádně aktuální problematiku, která v současné době prudce nabývá na důležitosti. Stala se z ní politická a ekonomická otázka první velikosti, kterou řeší vrcholní politikové ve všech zemích. Je zřejmé, že transformace energetiky a celé ekonomiky s cílem adaptace a mitigace klimatické změny je nevyhnutelná, a stejně je zřejmé, že jde o tak náročný a široký manévr, že přímo zasáhne celou společnost. Úspěšnost této operace je kriticky závislá na podpoře veřejnosti a je zcela zřejmé, že v současné době se taková podpora nemůže najít už jen proto, že úroveň vzdělání v této oblasti je naprosto nedostatečná. Předložený materiál je tím více potřebný, i když samozřejmě sám nemůže vyplnit současnou přímo tragickou mezeru ve vzdělání nejmladší generace. Tím více je ovšem mimořádně užitečný.“

Veronika Ambrozyová, spoluautorka kurzu Klimatická změna, vzdělávací program Varianty, Člověk v tísni, řekla: „Vzhledem k tomu, že jedním ze smyslů vzdělávání je připravit žáky na život v současném, resp. budoucím světě, je na místě, aby se ve výuce zabývali také klimatickou změnou, která naše životy ovlivňuje čím dál tím více. Učit o změně klimatu není snadné, a právě proto jsme vytvořili tento online kurz – aby pedagogům pomohl přinést závažné, aktuální a složité téma změny klimatu do výuky takovým způsobem, který bude v žácích rozvíjet porozumění problému, schopnosti hledat řešení a který bude podporovat aktivní naději, že změnu klimatu lze zvládnout.“


Kurz naleznete zde

5 komentářů:

PP řekl(a)...
31. ledna 2020 v 6:57  

Pro toto tvrzení:

Je zřejmé, že transformace energetiky a celé ekonomiky s cílem adaptace a mitigace klimatické změny je nevyhnutelná

neexistuje jediný důkaz.

I čísla o množství CO2, které člověk najde i na wikipedii říkají, že jsme bez šancí. A to je hlavní důvod proč nemají noví lidé umět už ani počítat, natož matematiku.

Mohlo by jim to dojít.

Simona CARCY řekl(a)...
31. ledna 2020 v 7:09  

Takže tohle ČVT svědí: přestože o tom, že klimatická změna probíhá, panuje vědecký konsensus, nedaří se vědcům příliš úspěšně vysvětlovat výsledky svého výzkumu veřejnosti a politikům.
Tedy celý projekt je jen o šíření klimaalarmistické doktríny. Obyčejný marketing.

Tajný Učitel řekl(a)...
31. ledna 2020 v 8:21  

Ano, vše je ok a kdyby ne, tak s tím stejně nic nenaděláme a ti,kteří tvrdí opak, jsou alarmisti. Hlavně klid, pivko a nožky v teple. Typický čecháčkovský pštrosizmus.

Ivo Mádr řekl(a)...
31. ledna 2020 v 10:47  

Tajný Učitel

"Chcete-li odpověď na tuto otázku, je třeba pochopit, co způsobilo během tohoto období přepínání mezi dobami ledovými a meziledovými. Tento cyklus se zdá být reakcí na změny orbity Země a sklonu její osy, které mají vliv na úhrn letního slunečního světla dopadajícího na severní polokouli. Když se jeho množství snižuje, míra letního tání se také snižuje a ledové příkrovy začnou růst. Na druhou stranu, to zvyšuje množství slunečního záření, které se odráží zpět do vesmíru, a tím zvyšuje (čili zesiluje) trend ochlazování"

A tím chci jen říci, že "neporučíme větru, dešti". Zároveň je však třeba říci, že nemůžeme být takovými ignoranty a popírači současné situace jako se to děje v USA, Číně, Indii, Brazílii,..

laimes řekl(a)...
31. ledna 2020 v 13:37  

vonoo je to milý děti strašně jednoduchý,v letech 1949-51 prováděly usa a sssr jeden jaderný výbuch týdně takže všechno kolem naší planety jest nenávratně zničeno,no a pak tu máme hamižný kapitalismus,který v honbě za ziském (gen potraviny,hnojiva,plasty apod) nás všechny tráví,takže jestli chcete něco řešit,řešte kapitalismus a nemůžete li jej řešit tak jej alespoň bojkotujte tzn nepoužívejte plasty,nejezděte na benzín,jezte pouze bio eko...............

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.