Více než polovina Čechů naletěla několikrát takzvaným fake news, tedy falešným zprávám. Větší podíl lidí, kteří opakovaně uvěřili falešným zprávám, je jen v Egyptě, Nigérii nebo Číně. Na fake news Češi naráželi nejčastěji na různých webech nebo sociální síti facebook. Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos z loňského října, jehož výsledky poskytla ČTK.
Celý text naleznete zde
Více než polovina Čechů naletěla několikrát fake news, ukázal průzkum
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
67 komentářů:
A informace v článku jsou fakenews, nebo nejsou?
Co se má průzkumem pomoct protlačit? Snadnější kontrola toho, co se smí říkat? Nebo kritické myšlení do škol?
Myslím, že to číslo by mělo být mnohem vyšší.
Nebo tedy alespoň ČT se chlubí mnohem větší influencí...
Fake news jsme naletěli všichni. Třeba, že politici jsou tu pro lidi, že vědí co dělají, že prezident je povinen důstojně reprezentovat zájmy státu, že premiér by si neměl kopat malé megíčka domů, že pomáhat lidem v nouzi je dobré, že dělat si názor na člověka podle barvy jeho kůže nebo vyznání není dobré, že klima se mění kvůli nenažranosti lidí, že s tím můžeme něco udělat atd, atp ad infinitum... To vše je fake. Lež a nenávist nechť vítězí nad pravdou a láskou.
Tajný Učitel
Bohužel, to tu bylo už od pravěku. A nevidím světlo na konci tunelu.
No ona ta pravda a láska je taky pěkná fake news... zejména od lidí, kteří očividně druhé dost nenávidí.
Petr Portwyn
Však píši "od pravěku" - ta nenávist je v člověku geneticky zakódována. Jen si všimněte, že současní aktivisté velmi neradi používají pojem genetika. Oni totiž věří v to, že výchovou a vzděláním je možno ze 100% vytvořit tzv. nového člověka.
Ivo Mádr
Můžete, prosím konkrétně uvést nějaké aktivisty, kteří tomu věří? Děkuji!
Pan Mádr
Já měl na mysli spíš lidi, kteří se pravdou a láskou velice ohánějí, ale ke každému člověku jiného názoru cítí hlubokou averzi a pohrdání.
Jinak samozřejmě co je přesně fake news, je silně diskutabilní. Pokud je to moderní náhrada za slovo "lež", tak je to jen módní škatulka.
Ovšem pro někoho je fake news prostě všechno, co nezapadá do jeho obrazu světa a s čím nesouhlasí.
A ještě bych dodal, že mnozí, kteří se pojmem "fake news" velice ohánějí, naopak ani trochu neprotestují proti tvrzením, která jsou v očividném rozporu s realitou, nebo která se jako lživá projeví v relativně krátkém časovém odstupu (nechci sem tahat konkrétní politické výroky, asi oba víme, co myslím).
Michal Komárek
Píši "velmi neradi". To neznamená, že tento pojem vyškrtli ze svého slovníku.
Empiristé - to už je klasika - "tabula rasa" (Rousseau, Baďura, Gesell,...Skiner, Teorie sociálního učení,..)
Nativisté - genetický kód (Freud,...)
Petr Portwyn
Souhlasím. ZHN se třeba v takovém Iráku nenašly dodnes.
Michal Komárek
Současní aktivisté, zde raději pomlčím, protože jde o proces nastartovaný 1.9.2016 (jistá vyhláška).
Portwyn,
tak tedy opravdový pravdoláskař, třeba ve školství, vidí, co páchá, třeba státní maturita, ve školách na žácích, na učitelích, na vzdělávání obecně, ale poněvadž je pravdoláskař, řekne si, nakonec ta pravda a láska stejně zvítězí, půjdu s proudem, popřípadě nastavím druhou tvář, protože pokud se ozvu, nařknou mne z nenávisti. I když, spočítáme-li sumu frustrace tisíců žáků za ta léta, to okleštěné vzdělání, zredukované na maturitní přípravu, ty stresy a to strašení, ta selhání, která se táhnou životem jako hnědá nit, možná by k nenávisti vůči prosazovačům sm a zároveň pedlerům zaručených příprav, důvody byly. Nemluvě o sprostých kryptoučitelích od upocených klávesnic někde v bezpečném kanclíku.
Tajný Učitel
"jako hnědá nit" - proč zrovna hnědá, říká se přece jako černá nit.
Z vašich sdělení mnohdy vyplývá, že zrovna MATEMATIKU nemáte rád. Ani já nejsem fanatickým příznivcem státní maturity. Spíše jsem zastáncem školní maturity společné pro různé typy škol. Problém tkví v RVP-ŠVP různých typů SŠ a především v učebním plánu - dotaci hodin matematiky, množství žáků ve třídách,....Asi by se mělo více věřit ředitelům a učitelům matematiky, ČJ a CJ na středních školách.
Pane Tajný,
víte, ona obecná slušnost (skutečná, ne proklamovaná) začíná od prkotin. Třeba od způsobu, jakým někdo mluví s jinými lidmi.
Takže PravdoLáska určitě, ale k pravdě a k lásce to má asi tak daleko, jako páter Halík k pokoře a toleranci.
Mimochodem podle mne s proudem pluje ten, kdo troubí totéž, co vládnoucí moc a mediální mainstream. Obě party jsou vesměs PROTI maturitě. Pokud plavete proti proudu, tak tu maturitu podporujete :o)
Pan Mádr
Tou "hnědou nití" myslí pan Tajný to, že kdo má jiný názor na maturitu, je nacista.
To je ta proklamovaná tolerance v praxi.
Petr Portwyn
Proto jsem to napsal, odpověď od pana anonymního chybí.
Pan Mádr
Ani já nejsem žádným fanatickým příznivce povinné maturity z M. U nás na gymnáziu v 80. letech kupříkladu byl na 3. předmět výběr M-Fy-Ch-Bi, to by určitě bylo téma k diskuzi.
Ale když vidím tu zuřivost a argumentační fauly radikálních odpůrců, začínám uvažovat o tom, zda by se M opravdu neměla dát povinná.
Tak ono se tomu dnes říká fejknjús, my tomu dříve říkali "jedna paní povídala". A někdo byl náchylnější věřit a někdo zas byl náchylnější nevěřit, a tak je to i dnes a škola a výuka v ní na tom nic nezmění, na to má totiž obrovský vliv typ osobnosti a životní zkušenosti.
"...když vidím tu zuřivost a argumentační fauly radikálních odpůrců..."
JJ, kopou kolem sebe, jakoby z té matiky měli maturovat oni a jakoby tušili, že to buď nedají nebo že jim to minimálně zkazí jednušky z jazyků a humanitních předmětů na maturitním výzu.
...a výuka v ní na tom nic nezmění, na to má totiž obrovský vliv typ osobnosti a životní zkušenosti...
Na povaze člověka opravdu nic výuka nezmění, ale může napomoci něčemu jinému. Přímá zkušenost, znalost faktů a trénink v kauzálním usuzování jsou poměrně účinná bariéra proti "nakecání" něčeho.
Pozoruhodné je, že ti, kteří tak halasně bojují proti "fake news", zároveň odmítají znalosti.
Skeptik by se zeptal, zda ve skutečnosti není cílem vzbudit dojem, že fake news je to, co se píše na webu A, zatímco to, co se píše na webu B, fake news není.
"...zuřivost a argumentační fauly" hledejte na straně binárních predikčních modelářů.
V matematice jde o talent. Nikoho by nenapadlo dávat zpěv do povinné části. Někdo ho má od boha, jiný ne. Proto by matika neměla zavírat dveře k vyššímu vzdělávání. Je mi víc než padesát, mám příjem nad průměrem čr a nepotřeboval jsem dosud ani trojčlenku, ani procenta ani Pythagorovu větu, ani rovnice. Do matiky jsem od maturity zabředl pouze skrze dovysvětlování věcí mým dětem. Troufám si říct, že stovky úspěšných absolventů naší školy a úspěšných maturantů mého předmětu mi dávají právo říct, že jsem svůj život nepromrhal. Bez matematiky. Až budu mít čas, třeba na penzi, tak se do matematiky podívám jen tak z plezíru, stejně jako do astronomie a třeba chemie. Dobrých učitelů matematiky si nesmírně vážím, a vnímám z jejich vypravování její krásu. Používat ji jako síto pomocí cermatestů je jednoduše a bez obalu svinstvo. Třeba je to zuřivost, nebo jen přesvědčení.
No hlavně že vidím, co se tady považuje za slušnou a věcnou diskuzi.
Pane Tajný,
Vy jste něco pil? Jinak si ty Vaše občasné záchvaty vulgarity a hulvátství nedokážu vysvětlit.
"V matematice jde o talent. Nikoho by nenapadlo dávat zpěv do povinné části. Někdo ho má od boha, jiný ne."
V češtině a jazycích taky jde o talent, fakt nevím, proč je čeština v povinné části. Já na ni buňky nikdy neměla, je mi víc než padesát, kromě plkání ve svých komentářích jsem delší texty než pár krátkých odstavců psala naposledy ve své diplomové práci. Znalost abecedního seznamu autorů světové a české literatury mi při mé specializaci na čtení detektivek kromě házení rozumů u AZ kvízu byla rovněž na prd. Větný rozbor jsem potřebovala naposledy ve druhém járu na gymplu. Angličtinu jsem naposledy potřebovala kromě zkoušení slovíček u svých dětí v prváku na výšce. Fakt nevím, proč jsem vlastně do té školy chodila. Jo a abych nezapomněla, troufám si říct, že stovky úspěšných žáků naší školy mi dávají právo říct, že jsem svůj život nepromrhala. Bez češtiny a angličtiny. Dobrých učitelů češtiny si nesmírně vážím, a vnímám z jejich vypravování její krásu. Používat ji už deset let jako síto pomocí cermatestů je jednoduše a bez obalu svinstvo.
Mimochodem, když je to záležitost talentu, tak jak je možné, že se to dá nadrilovat? Protože podle reformátorů je v českých školách celá matematika naučená nazpaměť...
Připojuji se k Vám, paní Pokorná. Já třeba nemám talent na jazyky, a odmaturoval jsem. Mimochodem ač bych tomu tehdy nevěřil, o osm let později se mi ta ruština hodila...
Paní Pokorná, nerad vám to říkám jako první, ale mateřský jazyk používáte denně, třeba k obživě. Co se týká cizího jazyka, stačí se podívat na inzeráty volných pracovních míst a vida, hnedka skladník, technolog, učitel IT, prodavač v kiosku na horách, nebo řídící letového provozu potřebuje anglický jazyk, další cizí jazyk výhodou. Koukám, hledám, ale znalost matematiky na sš úrovni potřebnou k nějakému povolání zatím v inzerátech nenacházím. (určitě tam někde nějaký bude). Sám bych byl pro volitelnost mezi matikou a cizím jazykem, jak tomu doposavád bylo.
Portwyn, právě proto, že je to záležitost talentu, se to ti netalentovaní drilují. Nechtějí zklamat rodiče, učitele, tak se drtí. Určitě však rozeznáte rozdíl mezi talentovaným žákem houslistou a houslistou bez talentu, který to má kvůli rodičům vydřené. Otázkou je, jaký má ten vydřený žák houslista později k těm houslím a k hudbě obecně vztah.
Ale tak pane Komárku, napsat pro vašeho oblíbence to, že TROJČLENKA, %, PYTHAGOROVA VĚTA,.. jsou jen počty a souvisí s matematickou gramotností přece není "kriminální čin". Jsem opravdu zděšen z takových názorů. Když tedy CENZURUJETE (mažete) příspěvky, tak mázněte "beze stopy" i takový příspěvek z 31. ledna 2020 20:11. Nejsme přece v R-U před rokem 1918. Tam taková cenzura jela naplno.
Ivo Mádr
Váš příspěvek jsem smazal, protože reagoval na smazaný příspěvek TU. Nešlo vůbec o obsah Vašeho příspěvku, ale o to, že bez původního příspěvku nedával smysl.
No tak dobře, beru to.
Tajný, nerada Vám to říkám, ale základy matematiky a logické myšlení (u toho si nejsem jistá) používáte denně. Koukám, hledám, ale znalost abecedního se seznamu spisovatelů, což je to, co se v češtině na sš úrovni probírá (vše ostatní je opakování ze základky) v požadavcích k výkonu nějakého povolání (kromě učitelů češtiny) v inzerátech nenacházím.
Pane Tajný,
to "drilování", co Vás ta irituje, je normální poctivá práce. Mnoho věcí v životě musíte nacvičit (například ty notoricky uváděné dopravní předpisy).
Binární rozdělení talent/netalent je silně zjednodušené. I tady úřaduje plus mínus gaussovka.
Počty uváděné panem Mádrem zvládne každý, kdo není intelektově "těžce zakřiknutý", jak napsal klasik. Na pár věcí navíc (funkce typu přímá/nepřímá úměrnost, kvadratická, sinus/cosinus, trocha geometrie) taky stačí průměr. No a tu maturitu nějak učochtáte... Aspoň člověk získá taky trochu rozhledu, nebude z něj jednosměrně zahleděný fachidiot.
To, co bylo za komančů potřeba na přijímačky, dneska k maturitě celkem stačí. Zkoušeli jsme to s děckama na základce. Nedaly to na výbornou, ale prolezly.
No a pokud maturant nezvládne to, co neblbej deváťák, tak na SŠ fakt nepatří.
Že se žákům nechce dělat, je v pořádku - od toho jsou v pubertě. A od toho taky mají rodiče, aby jim řeknli "jo, mladej, mně se taky dneska nechtělo vstávat do práce".
Mimochodem oni i ti, co jsou talentovaní, znají některé věci nazpaměť. Jednotky třeba neodvodíte, násobilku si taky nebudete vždycky odvozovat... a třeba operace se zlomky se odvodí, ale pak už si to pamatujete, nevymýšlíte to pokaždé znova.
No a pokud zvládnete zlomky a rovnice, jakž takž zvládnete i středoškolskou matematiku.
Taky existují různé přístupy k učení a k práci obecně. Někdo je tvořivý typ, jiný potřebuje na všechno mustr, kuchařku. Třeba v gramatice s tím mustrem uspějete, v matematice prolezete. Rozdíl je tedy spíš v povaze předmětu. To, jak se píše slovo "myš", neodvodíte, to si musíte pamatovat (nadrilovat).
Pokud byste se matematiku na středoškolské úrovni neučil vůbec, nemáte šanci zjistit, jak na tom jste.
Znám děti, které úspěšně dělají jak matematické, tak humanitní soutěže. Prostě jim to myslí, a taky trénují paměť. Časem si budou moci vybrat, co budou dělat za práci.
Pro mne za mne ať jsou třeba nějaká lycea, kde matematika bude ořezaná. Ale na gymnazistu, průmyslováka, sestřičku apod. mají platit kritéria jiná. A ať člověk, který nikdy nepochopil zlomky, neleze třeba na medicínu.
P. Mádr, derivace, kuželosečky, integrály, matice? Taky nepotřeboval. Čímž nechci říct, že by se to nemělo/nemohlo učit, že by se to mělo vypustit, či jinak ošulit. Jen říkám, že by na tom neměl záviset přístup k vyššímu vzdělání, přinejmenším ne pomocí současné formy DTMa.
P. Pokorná, souhlasím, seznamy autorů jsou zhusta jen procvičováním paměti. Mnohem lépe by se s literaturou pracovalo přímo v hodinách četbou a reflexí, ale co já vím, nejsem češtinář, zaplaťpánbůh.
P Portwyn, dril a memorování je nutné v téměř každém předmětu, ale nečiňme z něj podmínku ke vstupu na univerzitu.
"derivace, kuželosečky, integrály, matice"
Vy se domníváte, že toto učivo najdete v didaktickém testu z matematiky? Tak derivace, intergrály a matice v něm nenajdete ani náhodou. Za to v něm najdete 60 % otázek z učiva základní školy. Je to opravdu typ testu, který někomu brání v přístupu k vyššímu vzdělání? Kdo nezvládne tento test, neměl být už ani na maturitním oboru!!!
Pan Tajný
Prostě pokud chcete udělat zkoušku z matematiky, musíte počítat. Když zkoušku z angličtiny, musíte mluvit, psát a číst anglicky. Když zkoušku z hry na klavír, musíte hrát na klavír.
Co taky jiného.
Ad "přístup k vyššímu vzdělání":
Už tady padlo (a není to myšlenka nová), že pořádné vysoké školy by pořádnou maturitu vyžadovat měly, a pro ty, kdo chtějí mít diplom z teorie volného času nebo gender studies, by měly být jasně odlišené terciární školy jiného typu.
Ovšem to by vyžadovalo říznout do vysokého školství.
P. Portwyn. "Pořádná maturita" z matematiky. Jsem pro, pokud definujete jaká to je a jaká je "pořádná" vysoká škola.
Pan Tajný
To by se právě muselo definovat.
Pokud by byly VŠ rozlišené na univerzitní a neuniverzitní, tak "pořádné" by byly ty univerzitní. Ovšem konkrétní obory by se musely jistě nadefinovat.
Samozřejmě třeba medicína, farmacie, strojírenství apod. by musely být v té vyšší kategorii. Podle mne i ekonomie. A samozřejmě i některé humanitní obory, ale to by museli posoudit znalejší.
Pořádná maturita z M = převyšující úroveň 9. třídy ZŠ v roce dejme tomu 1990. (Ideálně obtížností téměř na úrovni maturity za bolševika, ale vím, že je to nereálné.)
P. Portwyn,
Ano jistě, souhlasím. Mně se jedná spíše o formu té maturity. Jak zkoušet to, co je potřeba, aby se co nejvíce odboural stres z časové tísně, který má, jak známo, velice negativní dopad na přesnost a myšlení. Přesné počítání ve spěchu se hodí na olympiády, u maturity by přece mělo jít o schopnost přemýšlet, řešit a vyřešit úlohy bez upoceného závodu s časem.
Pan Tajný
Pokud by byly nadefinované dvě nebo více úrovni VŠ, bylo by možno odlišit i maturity. Jasně že budoucí strojař potřebuje umět pracovat pod časovým tlakem, zatímco budoucí referent odboru životního prostředí ne...
Myslím, že něco podobného se tu ale navrhovalo.
Lenka Pokorná: znalost abecedního seznamu spisovatelů, což je to, co se v češtině na sš úrovni probírá
To zní dost hrozně. Prosím o informaci a vysvětlení, takto se učí čeština na českých středních školách všeobecně, nebo je to převládající trend, nebo menšinový, nebo jsou to spíš ojedinělé případy?
A jak se to učí? Proč abecedně? A říkají si o těch spisovatelích něco? Čtou si z nich? Přemýšlejí o něčem? Prožívají něco? Dozvědí se něco o světě a životě, co se v jiných předmětech nedozvědí? Vidí v tom nějaký smysl?
A ještě: Proč se to takto vlastně učí?
No, pane Lukáši, myslím, že představa učitelů matematiky o výuce češtiny, odpovídá představě učitelů češtiny o výuce matematiky. Proto by se každý měl držet svého kopyta a nekrafat do toho, čemu nerozumí. V první řadě se to ovšem zcela bezkonkurenčně týká pana Lippmanna. Já nemám ambici vám říkat, jak máte učit češtinu a literaturu, a nevšiml jsem si, že by někteří ze zde působících učitelů exaktních oborů takovou ambici měli. Téměř veškeré spory vznikají vesměs útokem humanitních vzdělanců na matematiku, či její výuku. Takže kde je ten nedostatek sebereflexe? Mně je, abych se přiznal, výuka literatury úplně ukradená. Jediné co podporuji je, aby pokud nemá býti povinná maturita z matematiky, aby nebyla ani z literatury. Jde totiž přesně o to, že velká ryba se rozčiluje, proč musí malé rybičky lézt na strom, zatímco ovšem považuje za zcela samozřejmé, že veverky musí všechny, které se jim dostanou do rukou, sakum prdum umět plavat kraul a prsa. To vychýlení skutečně existuje, ale je v neprospěch exaktních oborů a exaktního myšlení - tedy ve škole. V praxi a v reálném životě se pak ale ukazuje, že ta skutečná potřeba je přesně opačná.
"Přesné počítání ve spěchu se hodí na olympiády, u maturity by přece mělo jít o schopnost přemýšlet, řešit a vyřešit úlohy bez upoceného závodu s časem."
Tajnej - klidně. Pojďme společně bojovat za to, aby didaktický test z matematiky byl komplexnější, obsahoval několik komplexních úloh a studenti na jeho řešení měli třeba 6 hodin a kalkulačky - klidně programovatelné, ale bez přístupu na internet (opisování v přímém přenosu snad žádný rozumný učitel nechce). Přiblížili bychom se maturitě ve Finsku (i když já od pádu Nokie nějak pořád mám neodbytný pocit, že tuto zemi bychom si za vzor dávat spíše neměli - no, ale budiž přáno všem binárním alternativcům, ať deset let nežeru).
Jen si tento váš příspěvek dobře vryjte do paměti. Abyste za pět let nebrečel, že ti vaši pečliví žáci ty komplexní úlohy nedávají, protože jsou příliš složité a moc na myšlení a nemůžeme přece po rybě chtít, aby šplhala na strom, že jo. Já jen, abyste si vzpomněl, až budete za pět let, až se vlivem této změny neúspěšnost u maturity ztrojnásobí, obrážet tajně všechny diskuse s tém, že čas není podstatný, že je to o znevýhodnění, startovacích čarách márách a že i individualita dementa je žádoucí a originální.
P. Portwyn. Uhm. Budoucího strojaře možná maturitou naučíme přesně pracovat po časovým tlakem, ale budoucí referent odboru životního prostředí půjde namísto do úřadu na terapii, neboť jednoduše tolik příkladů v takovém čase nedá, ani kdyby se rozkrájel. Možná mu to i matematicky myslí, možná, že to umí, ale ve stresu naseká chyby a adios. Mimochodem, nemají strojařiny a spol. vlastní přijímací zkoušky, kde mohou vytřídit ty super rychlé od přemýšlivých??
No jo no. Takový chirurg taky. Pacienta dostane anesteziolog do umělého spánku a pak přijde chirurg (myslím opravdického, ne Čapka s utkvělou představou). No a teď aby nebyl pod stresem, tak se na něj nesmí tlačit že jo. A tak se v klidu, vlastním tempem - protože jinak to nedá, chirurg po devíti hodinách probojuje k tomu, že mu pacient exne na otravu anestetiky. Pantáta vám exnul, tajnej? No tak sorry jako, ale chirurg je prostě pečlivý, no. Co naděláte? Za šest hodin to nedá, ani kdyby se rozkrájel. Chcete snad řci, že to je důvod, aby nebyl chirurgem, když chce? No, to snad ne! Takové názory nepatří do slušné diskuse!
No jo no. Takový chirurg jde od maturity rovnou na sál, kde vycepován matematickým stresem vystřihne bypass cobydup. Doležele vy si už fakt nevidíte do huby.
Pane Tajný,
no tak jsme se shodli. Budoucí strojař to udělá, budoucí referent ŽP ne, ten by se zhroutil... Asi se nebudeme hádat, že ten první prostě umí víc, že ne?
I ten strojař má mít maturitu. Když se můj syn hlásil na studium technického oboru, tak podmínkou přijetí byla státní maturita z M. A dobře udělali - kdo neudělá ani tu státní, na zkoušku z analýzy nemá šanci. Ušetří se čas a peníze... školy i studentů.
"Vytřídit superrychlé od přemýšlivých" je asi stejně nesmyslné rozlišení, jako "rozlišit angličtináře od inteligentních".
Ono se to totiž nevylučuje.
Jinak chirurg samozřejmě musí umět pod tlakem (i časovým) pracovat.
Jen aby bylo jasno - já moc rychlý nejsem. Ale uvědomuji si, že je to konkurenční nevýhoda, vím, že to musím nahradit přesností a že stejně některé pozice zastávat nemohu, protože mi na to prostě chybí schopnosti.
Člověk, který má někde slabinu, to musí především připustit sám sobě. V opačném případě se zařadí mezi frustrované.
Pane Portwyn, nemohu než doporučit čtení s větším porozuměním. Ten umí to a ta zas tohle, strojař může rychle počítat, ale při zkoušce z psychologie by se třeba zhroutil on, což není důvod bránit mu dále studovat.
Takže zkouška s psychologie je totéž, co z matematiky? Zvládnutí zkoušky z psychologie snad evokuje nějaké schopnosti a dovednosti?
Pane Tajný,
kdybyste studoval PedF, věděl byste, že zkoušky z psychologie tam mají všichni. Zatímco nám přišly srandovně lehké, "humanisti" z ní byli dost nervózní. Pro srovnání - na psycholu mi stačily tři dny učení, na běžné zkoušky z M, Fy jsem se učil týden.
To, že šlo jen o základy psychologie, na věci nic nemění. Tím spíš by to "intoši" měli vyprsknout levou zadní.
"No jo no. Takový chirurg jde od maturity rovnou na sál, kde vycepován matematickým stresem vystřihne bypass cobydup. Doležele vy si už fakt nevidíte do huby."
Tak si zrekapitulujme, co čeká budoucího chirurga po maturitě - nejprve písemná přijímací zkouška na medicínu. Testové i netestové otázky, ovšem pochopitelně na čas. Čili upocený závod s časem. Pak ho čeká šest let čistého frontálu. Tam žádné Čapkovy sněhuláky, ani vyslance páni profesoři tak nějak nepěstují. Pak ho čeká v zásadě jen tupé biflování na zkoušky, které sice bývají i ústní, ale jde u nich prakticky bezvýhradně o reprodukci dříve vstřebaných informací. No a pak upocené státnice, kde na vás taky nikdo nemá šest hodin, než si vzpomenete, nebo než se vám podaří se vyblejt. Pak atestace, kde je to úplně to samé. No a na tom sále zase - upocený závod s časem. Sakra, tajnej, co to vlastně tvrděj? Že u maturity je máme nechat myslet šest hodin, protože upocený závod s časem je dobrý tak pro olympiády? No, tak to je pochopitelně váš zásadní omyl a neznalost. Vy se stále snažíte tu odpovědnost alibisticky hodit na někoho jiného - ve vašem případě vysoké školy, v domnění, že tam už to funguje jako nějak zázračně a tam už jako je to vopravdický vzdělávání, zatímco na střední to je taková jako zkouška nanečisto, kdy vlastně o to ani moc nejde, že jo. Ať si ty blbce a "pečlivé" profiltrujou někde jinde a hlavně někdo jiný, že jo. Mám pro vás novinu - z vysoké školy sice spoustu lidí vyhodí, ale na většině z nich už se myslet lidé nenaučí. Pro celou řadu budoucích vysokoškoláků je maturita posledním setkáním s matematikou, která se, stejně jako myšlení (ostatně vy byste to na sobě měl pozorovat jako jeden z prvních) hodí a je do velké míry nezbytná pro celou řadu oborů. Samozřejmě, v pedagogice, v etopedii, v pedagogické psychologii, nebo v kulturní antropologii se ta neschopnost myslet nijak zvlášť projevit nemusí, nebo alespoň nemusí mít tak zásadní dopady, ale i v těchto oborech je lepší, když lidé umí logicky myslet a vyvozovat. Čímž nechci vůbec říci, že i v těchto oborech nejsou lidé, kteří myslet umí. Není jich ale zase tak mnoho a občas je překřičí nejrůznější neandrtálci.
"Pane Portwyn, nemohu než doporučit čtení s větším porozuměním. Ten umí to a ta zas tohle, strojař může rychle počítat, ale při zkoušce z psychologie by se třeba zhroutil on, což není důvod bránit mu dále studovat."
No, já jsem sice podobná "studia" zavrhl rovnou, ale zkušenost mi napovídá, že pan Portwyn má pravdu. Zkouška z psychologie je v zásadě reprodukce leckdy ne zcela správně pochopených nabiflovaných informací, zatímco u zkoušky z matematiky si s reprodukcí téměř nikdy nevystačíte. Ani s komparací, ani s rešerší. Tam je třeba umět aplikovat dříve nabyté znalosti na dosud neviděné úlohy a situace, stejně jako zobecňovat je k nalezení obecnějších pravidel. Proto je v matematice budoucnost a biflování těch vašich "humanit" je jen vyprázdněná kratochvíle. Ony humanitami vzývané a opěvované "souvislosti" jsou v zásadě jen triviální vazby typu "Marie Tereza, choť francouzského krále Ludvíka XIV., byla jeho sestřenicí z matčiny strany", což je komplikované asi jako mísa bramborového salátu.
Stačí porovnat třeba s Hodgeovou domněnkou: "Každá harmonická diferenciální forma (jistého typu) nesingulární projektivní algebraické variety je racionální kombinací kohomologických tříd algebraických cyklů."
Studovat nikdo nikomu nebrání a ani dost dobře nemůže. Nejde o bránění ve studiu, jde o to, že kapacity jsou vždy omezené. Podle mé zkušenosti, když budete chtít navštěvovat přednášky na VŠ, tak vás nevyhodí, ani když nejste studentem - po domluvě s přednášejícím. Jenže tady nejde o studium, že jo. Tady jde o státem placené formální vzdělávání za účelem obdržení prestižního titulu a získání co největší šance na naditou šrajtofli v budoucnosti a pěknou teplou velkou kancelář se sekretářkou, nebo naopak pěknou teplou velkou sekretářku s kanceláří. Vám někdo brání ve studiu? Proboha jak? Vyšroubovává vám žárovky, když čtete učebnice?
A ještě jedno srovnání. Na tzv. "obecném základu" (pedagogika, psychologie, obecná didaktika apod.) z nás "fyzikářů" neskončil nikdo z ročníku. Na zkoušce "Elektřina a magnetismus" vyletěla ze školy skoro půlka.
Pane Doležele, to, že v "humanitách" nevidíte jiné souvislosti je ovšem Vaše chyba, nikoli chyba "humanit" či jejich studentů.
"Pane Doležele, to, že v "humanitách" nevidíte jiné souvislosti je ovšem Vaše chyba, nikoli chyba "humanit" či jejich studentů."
Já netvrdím, že v nich nevidím jiné souvislosti. Pouze tvrdím, že ty souvislosti jsou vesměs triviální a nikterak přeukrutně abstraktní. Pokud máte dojem, že tam je něco navíc, klidně se podělte. Jó, já vlastně zapomněl - vy považujete za ukrutně intelektuálně náročné vyplodit názor, či interpretaci cizího textu a obviňujete lidi z toho, že nerozumí prostoduchoučkým vyjádřením. Ale zato když s vámi člověk názorově souzní a k tomu vyjádří nějaké humanitně sluníčkové názory, tak to je hnedle génius.
Rozumím vy jste, pane Portwyn, ne-intoš, spolu s Dpleželem vládnete těmi opravdu tvrdými dovednostmi, což z vás činí lidi téměř stejné, jako ti humanitní intoši, jen o krapet lepší, protože si v garáži něco spočítáte, což vám dává právo chtít to po všech, zřejmě aby se ukázalo, jak velice výjimeční vlastně jste. Jste opravdu skvělí. Patří vám obdiv nás všech. Nezapomeňte na prášky.
Pane Tajný,
na rozdíl od Vás mám aspoň slušné vychování.
Jak pravila nejmenovaná, vysoce postavená bohemistická kapacita, na hrubý pytel, hrubá záplata.
"Každá harmonická diferenciální forma (jistého typu) nesingulární projektivní algebraické variety je racionální kombinací kohomologických tříd algebraických cyklů."
Člověče Doležele, jsem smeten téměř náboženským vytržením. Čo to je? Zní to jako nástroj na čištění kolonoidních sedimentů, ale něco mi říká, že to bude ještě něco úchvatnějšího.
Něco jako vakuózní diskontinuita homogenního pole. (díra).
Naprosto netuším, co považujete za hrubost. I když u vás sluníčkovejch je vlastně každý jiný názor zločinem.
Tajnej, nic si z toho nedělaj. Pro vás stačí poznání, že je prostě na světě spousta věcí, kterým nerozuměj a rozumět nemůžou a nebudou. Já vím, že je pro ně těžké to přijmout, ale tak to prostě je. Zázraky se nedějí. Když máte co dělat s reálným logaritmem, jste odsouzen k tomu, aby pro vás zůstalo mnohé poznání skryto. A místo abyste byl rád, že jsou lidé, kteří vás přesahují a snažil se je podporovat, chováte se jako blbeček. Ostatně - ve vašem případě jde pouze o skutečné nehrané vstřebání toho poznatku o vašem omezení a zařazení se do tomu odpovídající skupinky obyvatel.
Vysoká inteligence není ničí zásluha a velikost člověka na ní prakticky nezávisí. Velikost člověka spočívá mimo jiné i v tom, že si přizná, že na něco nestačí a chová se podle toho. Pochopitelně ne tak frustrát. Ten bude všechno, čemu nerozumí, zesměšňovat svým ubohým omezeným slovníkem v domnění, které nezřídka vzniká studiem humanit - že totiž složitost a hloubka je dána počtem cizích nesrozumitelných slov v textu. No a tak se nám někteří frustráti snaží simulovat intelekt. Marně. Jmenovat nebudu, myslím, že se čtenáři dovtípí.
Stačí, pánové. Diskutujte, prosím bez osobních útoků a znevažování. Děkuji§
"v domnění, které nezřídka vzniká studiem humanit - že totiž složitost a hloubka je dána počtem cizích nesrozumitelných slov v textu." Napsal tentýž velikán, který o komentář výše pyšně uvedl: "Každá harmonická diferenciální forma (jistého typu) nesingulární projektivní algebraické variety je racionální kombinací kohomologických tříd algebraických cyklů."
Tak nevím, studoval jste humanity? Jste velikán, nebo frustrát, frustrovaný velikán, veliký frustrát, nebo jen obyčejný arogantní hlupák, nudící se ve svém nesmyslném zaměstnání, okopávající kotníky lidem, kteří mají to štěstí, že dělají něco pořádného.
Stačí, prosím!
Tajnej, to byla reakce na tu vaši "vakuózní diskontinuitu homogenního pole", což je mimochodem blábol. I když v humanitách nic neobvyklého.
Zásadní rozdíl mezi těmito bláboly a matematikou jest v tom, že Hodgeova domněnka žádné alternativní vyjádření typu "díra" prostě nemá. A tak zatímco vaše kolonoidní sedimenty (sic) jsou jen ubohou snahou o prázdné zesměšnění nepochopeného, Hodgeova domněnka svůj hluboký smysl má. Jen je nad vaše síly a tak holt vítězí vaše kolonoidní sedimenty. Alespoň tedy u vás v hlavě.
Nebudeme hrát ani hru na "poslední slovo", pánové. Stačilo!
Okomentovat