Podle Jany Strakové z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání na Pedagogické fakultě UK Karlovarský kraj záměrně nepodporuje zvýšení vzdělanosti ve svém regionu. „V poslední době proslul bojem za možnost stanovit vysokou hranici úspěšnosti v přijímací zkoušce opravňující ke vstupu do maturitního oboru. Cílem tohoto opatření bylo eliminovat podíl žáků vstupujících do maturitních oborů a vyjít vstříc zaměstnavatelům v jejich poptávce po absolventech nematuritního studia,“ popisuje v reportáži Hospodářských novin a dodává, že by toto opatření jistě vedlo k odlivu žáků toužících po vzdělání.
Taková tvrzení hejtmanka Jana Mračková Vildumetzová zcela odmítá a tvrdí, že rozvoj středoškolského a následně vysokoškolského vzdělávání v regionu je jednou z jejích priorit. Vedení kraje se prý nyní naopak snaží o rozvoj vysokého školství, spolupracuje se Západočeskou univerzitou v Plzni na otevření nových vysokoškolských oborů přímo v regionu a uzavřelo smlouvu s ČVUT na otevření vysokoškolského pracoviště...
Ústecký kraj se rovněž potýká s nízkou konkurencí mezi žáky, klesají tak požadavky středních škol na přijetí uchazeče i požadavky na studenty, čímž klesá úroveň jejich absolventů... „Domnívám se, že počet obyvatel s vyšším vzděláním a nalákání podniků se složitější výrobou jsou spojité nádoby. Pokud budeme mít v kraji dostatek lidí s vyšším vzděláním, budeme zde mít i více podniků se složitější výrobou. Ale vzhledem k sociálnímu složení obyvatel Ústeckého kraje je nutná i větší intervence státu. Obávám se, že bez toho to nepůjde,“ míní ústecký náměstek pro vzdělávání Petr Šmíd.
Celý text naleznete v Hospodářských novinách
6 komentářů:
NĚMECKÉ MONTOVNY NEPOTŘEBUJÍ PR§MYSLOVÁKY-STAČÍ VYUČENCI
To je tak, když někdo nezvedne zadek z kanceláře a VŠ a nejde do terénu zjistit proč, zač a nač.
SOC MODEL 89: vyučenec-středoškolák-vysokoškolák dnešní struktuře ekonomiky již neodpovídá,stali jsme se montovnou tzn , že se zde již celý výrobek nerealizuje,
pouze některý jeho kompotent anebo výrobek se zde komplektuje-základem jest dělník zaučený-učeň,který po dvou-třech letech získá takové prac návyky (kompetence),že si bude moci stoupnout za stroj kdekoliv v montovně (skladě,dopravě),jeho život pokračuje rekvalifikacemi.....
kromě tohoto segmentu "výroby" zde máme segment služeb,ovšem nepředstavujme si pod pojmem "služba" cestovní ruch a v něm číšníka či animátora,nejsme costa brava,ale segment doplňující montovny,lidi s vysším vzděláním,vyšším nežli vyučenení ale nižším nežli klasický vš (mgr,ing), bakaláře či dipl specialistu,pracovníka najímaného na konkrétní činnost (řešení činnosti),zde se kromě kompetence vrtět šroubovákem požeduje kompetence "nabouchané encyklopedické hlavy",aby člověk dokázal problém rychle vyřešit bez dlouhodobeho zmateného gůglení
pro tyto dvě fundamentální skupiny musíme vytvořit naše školství
Je fuk jaký bude mít kdo titul. Podstatné je, co vlastně umí. Pokud bude kritériem prosperity výroba a obchod, pak není co řešit.
Pokud bude kritériem prosperity posedávání po kavárnách a plkání nad nesmrtelností chrousta, pak můžeme rozdávat diplomy jak na běžícím páse.
Vždy to bude o tom, po čem bude poptávka. Kolik lidí touží po novém mobilu a kolik lidí touží po spisku páně Kartousově. A v zahraničí teprve.
To, že jsme montovna není samozřejmost. Je to důsledek vzdělané a kvalitní pracovní síly, která se ale blíží k důchodu. Mohli jsme dopadnout jako Moldávie či Ukrajina.
Pokud budou ve fabrikách makat ukrajinci a mongolové, pak je pro firmy efektivnější stavět fabriky na Ukrajině či Mongolsku. A mozkovým trustům ve východní Asii nemůžeme konkurovat už teď. Co teprve za pár let.
Myslet si, že když většinu obyvatelstva proženeme gymnázii a vysokými školami, tak se zvýší vzdělanost je naivní. O to víc to zaráží u vzdělaných lidí co řídí školství.
1/To, že jsme montovna není samozřejmost a není to důsledek vzdělané a kvalitní pracovní síly,je to důsledek ekonomických změn v asii ale především zvyšovánním nákladů na dopravu po 2008, proto zde němci zřídili malou čínu za krušnými horami
2/mikdo žádné fabriky na ukrajině stavět nebude ale přesune ukrajince sem,pracují 12-16 hod denně, 6-7 dnů v týdnu za mzdu jako čech 8.5hod denně 5 dnů v týdnu
3/Co teprve za pár let? no buď líné čechy nahradí ukrajinci,nebo češi začnou makat jako ukrajinci,nebo zde němci prostor opustí
4/chytré mozky asie (indové,pákistánci) sedí v konstrukčních kancelářích v londýně
je zbytečné vyhazovat státní peníze za školství plné vysokoškoláků které stát,společnost ani ekonomika nepotřebují
je zbytečné tolik let držet mládež za státní peníze ve školních lavicích,udržovat poloprázdné školy a platit zbytečné učitele
jestli stát potřebuje 100 filozofů nechť jich 100 nabere na bezplatné studium a dalších 300 zájemců na platné
Okomentovat