„Na jednu stranu je na učitele nahlíženo jako na vzdělanou osobnost vykonávající velice záslužnou profesi, což se projevuje vysokou prestiží povolání. Na druhou stranu je tato profese v myslích veřejnosti často představována uštvanou učitelkou, která dobrovolně pracuje za velmi nízkou mzdu, což se projevuje nižším sociálním statusem učitelů,“ upozorňuje na zjevný rozpor Antonín Jančařík z Pedagogické fakulty UK. Reportáž přináší deník Aktuálně v rámci projektu Chytré Česko.
Pedagogové obecně nemají v české společnosti příliš velké zastání. Šéf Eduzměny připomíná, že nemají silné profesní zastoupení, jako je tomu například u lékařů v lékařské komoře. „Jejich hlas proto dlouho nebyl výrazně slyšet. Navíc jde o velkou profesní skupinu – čítá na 150 tisíc lidí, což představuje značné finanční výdaje. Proto se žádné vládě nechtělo jít do výrazného navyšování finančních prostředků do vzdělávání,“ říká Slejška.
„Postavení učitelů v české společnosti určitě nepomáhá ani poměrně vysoká míra pasivity a neschopnosti dohodnout se napříč vzdělávacím systémem na konkrétních jednotných cílech, za nimiž by společně šli,“ říká v podobném duchu Bob Kartous ze společnosti EDUin.
„Pedagogickou profesi navenek z velké části zastupují reprezentanti, jejichž činnost je kontraproduktivní a reputaci učitelů snižuje. Prostor totiž zaplňují ti, kdo jsou nejhlasitější, což v digitální dimenzi velmi často koreluje s mírou frustrace a neukojených osobních potřeb. Naopak ti učitelé a ředitelé, kteří by perfektně obhájili vysokou pedagogickou i charakterovou úroveň, příliš často vidět nejsou,“ míní Kartous.
Celý text naleznete zde
5 komentářů:
O prestiži povolání si můžeme povídat, co chceme, jen nesmíme zapomínat na jednu věc, že v praxi je určité povolání spojeno s konkrétním člověkem. A to už je panečku jiná. Vedle výborných doktorů s prestiží nám léčí lékaři, od kterých by mnozí pacienti nejraději utekli, kdyby měli kam, anebo, kdyby se jim chtělo dojíždět. A stejně je to u všech povolání, takže ty obecné řeči o prestiži povolání vlastně v reálu nejsou vůbec k ničemu dobré
Hezké, když o prestiži učitelů mluví lidé, kteří soustavně na učitele plivou. Pozor na to. Něco se chystá.
No a co se týká pověsti učitelů, každý rodič má své pozitivní i negativní zkušenosti. Ale když soustavně z médií slyší, jak jsou ti učitelé neschopní, pak to svůj efekt mít bude. Kampaň za dehonestaci učitelů za ty roky nese své ovoce. A kromě původního záměru, oslabit učitele při boji o zvýšení platů, má i vedlejší účinky. Úprk schopných lidí ze školství, nakvašenost starých a nedostatek mladých.
A když EDuIn poznal, že kantoři jsou už opravdu naštvaní a nenechají do sebe beztrestně kopat najednou bude obracet a bojovat za učitele. Už je nikdo z běžných učících kantorů nebere vážně. Jen ministr a úředníci a školitelé, kterým zajišťují práci.
Pane Vaňku,
to je na úrovni konspirační teorie. Opravdu si myslíte, že média vedla společnou (kým organizovanou?) kampaň se záměrem oslabit učitele při boji o zvýšení platů?
A můžete, prosím doložit, že pánové Jančařík a Slejška "na učitele soustavně plivou"?
učitel je prestižní profese ale učitel našeho venouška je debil
Antonín Jančařík - seznamte se
http://www.ceskaskola.cz/2019/05/univerzita-karlova-pripravuje-zásadni.html
http://www.ceskaskola.cz/2018/04/k-utokum-na-hejneho-metodu-se-vyjadrila.html
Zdeněk Slejška - seznamte se
Vystudoval obor biologie – tělesná výchova na Pedagogické fakultě J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Věnoval se učení dětí i dospělých a má za sebou 15 let lektorské praxe v oblasti prožitkové pedagogiky. Podílel se na mnoha vzdělávacích projektech v roli metodika a manažera pod hlavičkou Prázdninové školy Lipnice a následně sdružení Egredior, které spoluzaložil. V letech 2006-2010 řídil Metodický portál rvp.cz, který se snažil podporovat tvořivé učitele a stal se největším odborným portálem u nás. V roce 2010 spoluzaložil obecně prospěšnou společnost EDUin, kterou až do roku 2017 řídil.
https://www.eduin.cz/zdenek-slejska-zakladatel-eduin/
KDO JSME
Nadační fond Eduzměna funguje jako platforma zástupců soukromého, neziskového a státního sektoru, která chce společnými silami, svým jménem, know-how a financemi podpořit systémové změny ve vzdělávání dětí v České republice vedoucí ke komplexní společenské proměně...
KDO ZA TÍM STOJÍ
Poprvé v historii se stalo, že se čtyři velké české nadace spojily se společným cílem. Nadační fond Avast, Nadace České spořitelny, Nadace Karla Janečka a Nadace OSF založily nový Nadační fond Eduzměna.
https://eduzmena.cz/o-nas/
http://www.ceskaskola.cz/2019/05/nadacni-fond-eduzmena-predstavil-sve.html
Má ještě někdo k těmto dvěma pánům, k PedF UK a k tzv. Eduzměně nějaký dotaz?
Okomentovat