Robert Plaga: Povinnou maturitu z matematiky jsme vzali za špatný konec

středa 29. ledna 2020 ·

„Nesdílím názor, že tvrdý test na konci studia, který ověřuje spíše schopnost naučit se vzorečky než aplikovanou matematiku, je správnou cestou k tomu, abychom měli lidi, kteří umí matematiku používat,“ říká ministr školství Robert Plaga v rozhovoru pro Deník N. Kromě maturity se rozhovor týká také reformy financování škol nebo revize RVP. 



Robert Plaga (msmt.cz)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi: 

Co je tedy správná cesta? 

Proměnit výuku matematiky. Česká školní inspekce ve své zprávě říká, že máme přehlcené rámcové vzdělávací programy, ostatně proto startujeme i jejich revizi. Bude spočívat mimo jiné i v redukci obsahu učiva, protože jsme stále jen něco přihazovali k tomu, co je v RVP předepsáno. Je liché si myslet, že se to žáci naučí. Někde to nestihnou ani odučit, někde to jen odhrkají, ale nestihnou procvičit. 

Znamená to, že podle vás čeští učitelé neučí matematiku tak dobře, aby z ní mohli studenti s klidem povinně maturovat? 

Nikdy jsem neřekl, že naši učitelé neumí učit matematiku, jak je mi vkládáno do úst. Řekl jsem, že v některých oblastech se nedostává učitelů. Třeba v Karlovarském kraji je 13 % výuky zabezpečováno nekvalifikovanými učiteli, z nichž si víc než polovina ani nedoplňuje vzdělání. Pokud bychom se bavili o aprobovanosti, stav je ještě více alarmující. Nejčastěji chybějící aprobace jsou matematika a fyzika. To znamená, že tady nemáte matematiky, ale chcete po studentech, aby na konci matematiku uměli. Všichni říkají, že chtějí užitečnou matematiku, kterou studenti budou umět používat v životě. Když jsme se ale v létě podívali v maturitních písemkách za poslední tři roky na přesně tyto typy úloh, neúspěšnost byla významně vyšší než u jiných úloh.

Není to tedy chyba učitelů? 

Není. Je to chyba faktorů, o kterých jsem mluvil. Učitelé nejsou schopni dostat do žáků látku v takové míře, aby pak byli úspěšní u maturity. Neúspěšnost třicet procent není chybou jednotlivců, ale systému. Bavme se o povinné maturitě z matematiky, ale až ve chvíli, kdy můžeme ručit za to, že jsou všechny podmínky pro to, aby se studenti řádně naučili užitečnou matematiku.


Celý rozhovor naleznete zde

46 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
29. ledna 2020 v 8:15  

Aplikovana matematika jsou taky jenom vzorecky…

krtek řekl(a)...
29. ledna 2020 v 8:40  

"Učitelé nejsou schopni dostat do žáků látku v takové míře, aby pak byli úspěšní u maturity. Neúspěšnost třicet procent není chybou jednotlivců, ale systému."

Ano, třeba toho, že po spoustě profesí chce stát maturitu úplně zbytečně. A tady by se mělo začít.

Dále toho, že "není třeba nic umět, stačí vše jen najít" - jenže k najití je potřeba čtenářské gramotnosti (tedy pochopit například to, zda necyklopedie a wikipedie jsou rovnocenné zdroje).

Nowak řekl(a)...
29. ledna 2020 v 10:12  

Znáte taky ten vtip? "Užitečná matematika!"
Na co jste kdy upotřebili Pythagorovu větu? (Já teda ano - učil jsem i matematiku.)

L.snirch řekl(a)...
29. ledna 2020 v 10:35  

Schopnost aplikovat matematiku není jen dosadit do vzorce a spočíst a to rychle bez velkého přemýšlení, což nyní chce forma maturity z matematiky, navíc bez postupu. Jen výsledek či ještě hůře jen zatrhni ABCD.
Pokud výstupem matematiky není schopnost přemýšlet a hledat řešení situací, analyzovat i více řešení, ale jen jen dril postupu bez porozumění, k čemuž stávající forma maturity z matematiky vede, tak na to společnost doplatí.
Pan Plaga je první ministr, který situaci pojmenoval a chce ji řešit.

Unknown řekl(a)...
29. ledna 2020 v 10:41  

No nevím, všechny úlohy v didaktickém testu z matematiky o dosazování do vzorců nejsou, teda možná jsou, ale musím určit ten správný vzorec. A není to náhodou ta aplikace?

Petr Portwyn řekl(a)...
29. ledna 2020 v 10:42  

Pan Nowak
Například na odhad, jak je to daleko šikmo přes fotbalové hřiště. Cca 110 m na 70 m (fuj, faktická znalost, to se nesmí, musí se gůglit), 11 na druhou 121, 7 na druhou 49 (fuj, násobilka), dohromady 170, z toho druhá odmocnina cca 13, přidám nulu, co jsem s ní nepočítal, výsledek cca 130 m. (Výpočet uvádím pro humanisty.)

Nebo když moje tchyně stavěla skleník z Baumaxu. Potřebovala velký pravý úhel, takže pythagorkou ze třech latí.
Ona vůbec počítá dost často. Hoši z klempířské firmy, co jí dali kalkulaci na oplechování střechy, byli poněkud překvapeni... a velmi rychle začali couvat.

Možná to je ten důvod, proč se chce, aby konzumenti radši byli blbí.

Jiří Kopecký řekl(a)...
29. ledna 2020 v 12:14  

Samozřejmě, že se matematika, jako každé jiné řemeslo, bez určité dávky drilu neobejde.
Ale mám přesně opačné zkušenosti než pan PP - Pythagoriádu, Klokana, olympiády atd. vyhrávají často žáci, kteří drilu vzdorují, a ti "je schopen aplikovat postup bez porozumění" jsou ztraceni... Neboli - znám mnoho těch, kdo umí řešit přemýšlivé úlohy a přitom nejsou nadrilovaní.

Pane Kocourku a pane PP, můžete být konkrétnější? Co myslíte tím všechno? Děkuji.

krtek řekl(a)...
29. ledna 2020 v 12:52  

Pane Kopecký, hezky se ptáte, ale PP a Kocourek tu nějak nejsou. To už je tady u spousty diskusí takový zvláštní zvyk. Ale abych se vrátil k tématu a nezmizel taky v propadlišti webu:
naučit se dá jak drilem, tak nápadem, který je rozvíjen. Příklady v soutěžích zcela jistě nejsou aplikační úlohy "chtěného" typu. Na druhou stranu - je jedno, jakou cestou se k cíli dostanu.

Radek Sárközi řekl(a)...
29. ledna 2020 v 13:27  

Neúspěšnost 30 procent? Nedávno hovořil pan ministr o neúspěšnosti v případě matematiky 24 %. Ve skutečnosti byla loni mnohem nižší. Proč pan ministr opakovaně straší veřejnost nepravdivými údaji?

PP řekl(a)...
29. ledna 2020 v 13:34  

Můžete mi krtku prosím definovat "vzdoruje drilu"? To jakože vyřeší logickou úlohu, neznaje sčítání, násobení, dělení a dělaje chyby v každém matematickém postupu?

Radek Sárközi řekl(a)...
29. ledna 2020 v 13:41  

Lze označit za "tvrdý test", když ho lze složit na základě znalostí matematiky ze ZŠ?

krtek řekl(a)...
29. ledna 2020 v 13:45  

Vážený PP, směřujte dotaz na pana Kopeckého. Já říkám, že nápadem rozvíjeným lze dosáhnout úspěchu. Vzdorem ne. Jen jsem přitakal tvrzení, že i bez drilu lze mít nápad.

E.Kocourek řekl(a)...
29. ledna 2020 v 14:20  

můžete být konkrétnější? Co myslíte tím všechno? ptá se Jiří Kopecký

Tím všechno míním celou oblast ministrovy odpovědnosti, t.j. školství. (O tělocviku nic nevím a nezajímá mě.) Pokusím se konkretizovat některé aspekty:
- Podrazil všechny své případné činy a návrhy tím, že vlastním přičiněním ztratil důvěru učitelů. Tu důvěru ztratil svým počínáním, které vedlo ke stávce (procenta do tarifu a jinam), a svými kecy po stávce. Pokud chce ministr řídit školství, buď musí spolupracovat s učiteli, nebo může s učiteli válčit. V takovém případě ale musí mít jasnou koncepci a tu prosazovat. Zbabělé couvání s matematikou ukazuje, že koncepci nemá. ////

- Kompromitoval se asociováním s aktivisty. Důvěřuje špatným lidem. Tím (opět) zdiskreditoval vše, co navrhuje. ////

- Schvaluje současnou faktickou finanční praxi Babišovy vlády. Ta praxe vede k likvidaci školství. Buď to nevidí a tím pádem je dement, nebo to vidí a vyhovuje mu to a tím pádem je lump, nebo mu to nevyhovuje a on mlčí a tím pádem je zbabělec. ////

Je možné, pane Kopecký, že špatně chápu váš dotaz? To výše uvedené přece každý vidí ... Nebo ne? ////

Nicka Pytlik řekl(a)...
29. ledna 2020 v 14:29  

1. Nechť ministr ukáže, kde se matematika učí špatně a nechá tam zjednat řádnou nápravu.
2. Kdo nepotřebuje maturitu z matematiky, nepotřebuje maturitu vůbec.
3. Nechť je volitelná i maturita z českého jazyka.

mirek vaněk řekl(a)...
29. ledna 2020 v 15:22  

Jo pan ministr zase nepřemýšlí o vlastních slovech. Vzal to za špatný konec a slíbil něco co se zdá bude obtížné splnit. Řadu let byla maturita jasná a najednou z ní udělal frašku.
Teď za to nemohou učitelé, ale systém. Systém je ale jeho kompetence. Co s tím udělal?
Navíc místo toho, aby situaci řešil v rámci ministerstva - tedy zapracoval na zkvalitněnéí testů, tak to hodí na parlament, aby ho práce zbavil.

Nebylo by jednodušší místo zrušení povinné maturity upravit maturitní testy? To už připomínkují mnozí odborníci dlouho a ani Cermat se tomu nijak nebrání, ale naráží to na srovnatelnost maturit. Nemůžou nic měnit, protože by prý nebyli srovnatelní letošní maturanti s loňskými. Tento argument padá, když místo pár procent budou maturovat všichni.
To by vyřešilo i problém naučených vzorečků a mladých géniů alergických na biflování. Stačí dát půlku pro génie, půlku pro biflovače a udělají to všichni, ne?

Zvětšit rozsah testů, prodloužit čas. Cermat má za ta léta určitě slušnou databázi úloh. Úlohy co jsou dnes v základní maturitě byly za nás na prijímačkách na gymnázium. No a pokud to takhle půjde dál, pak maturita bude na úrovni matematického klokana pro základní školu. Možná ani to ne. Protože talent se naučit nedá a myšlení nebude na čem učit.

Ono by bylo záhodno, kdyby si někteří o testování něco nastudovali, aby věděli o čem mluví a o čem rozhodují a jak to vlastně funguje.

A ostatní uvažovali. Piráti mají hlasy od mladých, tak je logické že je budou hladit po srsti. No a ANO je také pragmatické. Není to o rozumu, ale politice.
Každé vystoupení ministra ukazuje jeho neznalost problematiky. Fráze bez významu či plné rozporů. Ale asi si toho nikdo nevšímá a všichni líbají v hlubokém předklonu ... Možná mu proslovy píšou školští experti. Stále nemůžu pochopit, že ministr není schopen sebereflexe a opustit svou bublinu předsudků a nechat si problematiku od někoho vysvětlit. Je jasné, že zastánci tvrdé linie na opačném pólu jsou na tom stejně, ale nevěřím, že není v jeho okolí někdo rozumný a nezaujatý. Politik by měl budovat a dělat kompromisy a ne bořit a vyhrocovat situaci. Poctivé školství potřebuje jednání na jeho záchranu a ne ránu z milosti.

tyrjir řekl(a)...
29. ledna 2020 v 15:35  

PROJDE NEPOŘÁDEK V MŠMT V PARLAMENTEM ČESKÉ REPUBLIKY?

Pokud někdo ve školství "vzal něco za špatný konec", je to podle mne v současné době především ministr školství Plaga, který podle mne vzal svůj úřad za aktivistický konec. Zejména proto, že za jeho úřadování MŠMT podlehlo aktivismu při přípravě státní Strategie vzdělávání 2030+ a státní tajemník a ústřední školský inspektor se přitom propůjčili panáčkování s soukromé aktivistické neziskovce Eduzměna. Zejména proto, že MŠMT zrušilo v rozporu s programovým prohlášením vlády Revizi RVP. Atd. atd.

Učitelé ze škol dál utíkají, pracovní podmínky ve školách se dál zhoršují a ten, kdo na tom má jako ministr školství významný podíl viny, říká učitelům "Učíte špatně, tak budete méně učit a víc spolu se mnou a MŠMT diskutovat s aktivisty?

Kde to vlastně jsme? V Absurdistánu? Doufám, že tenhle nepořádek ministrovi školství v Parlamentu České republiky jen tak lážo plážo neprojde.


Viz například

https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/povinna-maturita-z-matematiky-snemovna-zakon.A200128_103610_domaci_kop


DEVASTACE ČESKÉHO ŠKOLSTVÍ POKRAČUJE A NABÝVÁ PITORESKNÍ PODOBY

Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2018/2019 – Výroční zpráva ČŠI
http://www.ceskaskola.cz/2019/12/kvalita-efektivita-vzdelavani.html

Tomáš Zatloukal: Nedivme se, že výuka není pro žáky motivující a že je škola nebaví
http://www.ceskaskola.cz/2019/12/tomas-zatloukal-nedivme-se-ze-vyuka.html

Stanislav Štech: Magické legislativní zkratky ministerstva školství
http://www.ceskaskola.cz/2019/12/stanislav-stech-magicke-legislativni.html

Od ledna pod novým názvem: Národní pedagogický institut České republiky
http://www.ceskaskola.cz/2019/12/od-ledna-pod-novym-nazvem-narodni.html

OPERACE SE NEZDAŘILA - ZE DVOU VZDĚLÁVACÍCH VZNIKLO JEDNO PEDAGOGICKÉ SLEPÉ STŘEVO MŠMT
http://www.ceskaskola.cz/2019/12/stanislav-stech-firemni-fuze-na.html

J.Týř

Jana Maříková řekl(a)...
29. ledna 2020 v 15:51  

Vy jste vzal za špatný konec všechno, pane ministře...

Robert Čapek řekl(a)...
29. ledna 2020 v 16:30  

Výborně! Ministr Plaga to vzal za správný konec.... tyhle socdemácké pozůstatky hyzdí celý vzdělávací systém. Jedna linie se prolomí a další útok za kvalitní vzdělávání? Likvidace Cermatu!

Jiří Kopecký řekl(a)...
29. ledna 2020 v 17:15  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Jiří Kopecký řekl(a)...
29. ledna 2020 v 17:18  

Děkuji za odpověď pane Kocourku, trochu jste nám své důvody poodhalil.
Dotaz jste pochopil a není to všechno tak jasné. Možná to někdo vidí i odlišně, to je normální.
Jestli to dobře chápu, tak u Vás ministr ztratil důvěru dvěma procenty do odměn? Tak o ta se s Vámi handrkovat nebudu, já bych dal do odměn třeba celých těch 10%. Byť s tou koncepcí nesouhlasíte, já myslím, že po dlouhé době tu nějaká konečně je.
Kompromitoval se asociováním s aktivisty. Důvěřuje špatným lidem.
Můžete být konkrétnější? V tom, že je Babiš je špatný člověk, se shodneme. Ale mezi aktivisty ho asi neřadíte.
Schvaluje současnou faktickou finanční praxi Babišovy vlády.
Takže myslíte, že financování podle počtu žáků bylo lepší? Nebo znáte lepší?

E.Kocourek řekl(a)...
29. ledna 2020 v 18:07  

Jestli to dobře chápu, tak u Vás ministr ztratil důvěru dvěma procenty do odměn? Tak o ta se s Vámi handrkovat nebudu, já bych dal do odměn třeba celých těch 10%.

Ano. Když učitelé sdělili ministrovi svoje stanovisko, měl srazit kufry a dát VŠECHNO do tarifu. ////

Byť s tou koncepcí nesouhlasíte, já myslím, že po dlouhé době tu nějaká konečně je.

Handrkování se o mizerná 2 procenta není koncepce. Mohlo by to být součástí nějaké koncepce, ale já žádnou nevidím. ////

Kompromitoval se asociováním s aktivisty. Důvěřuje špatným lidem.
Můžete být konkrétnější?


To bych teď nechal být, tady už bych cenzora provokoval příliš. ////

V tom, že je Babiš je špatný člověk, se shodneme.

Ne, v tom se my dva neshodneme. Vy račte být chlívkař? ////

Schvaluje současnou faktickou finanční praxi Babišovy vlády.
Takže myslíte, že financování podle počtu žáků bylo lepší? Nebo znáte lepší?


Financování podle počtu žáků nebo podle odučených hodin neřeším. Ať už je formulka jaká chce, těch peněz by IMO mělo být NEJMÉNĚ dvakrát tolik. Nebo bude školství bez učitelů. ///

Lenka Pokorná řekl(a)...
29. ledna 2020 v 19:04  

"Co je tedy správná cesta?

Proměnit výuku matematiky. Česká školní inspekce ve své zprávě říká, že máme přehlcené rámcové vzdělávací programy, ostatně proto startujeme i jejich revizi. Bude spočívat mimo jiné i v redukci obsahu učiva, protože jsme stále jen něco přihazovali k tomu, co je v RVP předepsáno. Je liché si myslet, že se to žáci naučí. Někde to nestihnou ani odučit, někde to jen odhrkají, ale nestihnou procvičit."

ad "přehlcené vzdělávací programy" "a protože jsme stále jen něco přihazovali"

Za posledních třicet vypadly u matematiky z povinného učiva základních škol lomené výrazy, goniometrické funkce, rovnice s neznámou ve jmenovateli, nerovnice, kvadratická funkce a kvadratická rovnice, komolá tělesa. Takže fakt jsme přihazovali? Plaga buď lže nebo je totálně neinformován a dezorientován. Je otázkou, zda takto neorientovaný člověk má vykonávat funkci ministra.

"...rámcové vzdělávací programy, ostatně proto startujeme i jejich revizi."

Pokud vím, byla odstartovaná revize již pozastavena.

ad "Proměnit výuku matematiky."

Mám obavy, že proměna výuky matematiky bude spočívat jen v dalším osekání učiva a na žádné avizované mimo jiné nedojde.

Unknown řekl(a)...
29. ledna 2020 v 19:29  

BTW, co se týká výuky matematiky na ZŠ - nikde nebylo zdůrazněno, že se zavedením RVP snížil počet hodin na matematiku na druhém stupni ZŠ. Nemůže to být jedna z příčin těžkostí? A k diskusi ministra Plagy s odborníky (myslím těmi skutečnými) - AMATE (asociace metodiků cizího jazyka) protestovala proti zrušení písemné práce v rámci maturity z cizího jazyka. A ministr? Vůbec s nimi nekomunikuje, asi je za odborníky nepovažuje. Praví odborníci jsou ti hoši z neziskovek, ti přece vědí, co chtějí. Všichni aktivisti sice prosazují kompetenční kurikulum, ale vůbec jim nevadí, že se procvičení důležitých produktivních dovedností na některých školách tiše vytratí z výuky. Ale odmaturuje 80 % populačního ročníku. (Ve Finsku cca 50 %)

Lenka Pokorná řekl(a)...
29. ledna 2020 v 19:40  

"BTW, co se týká výuky matematiky na ZŠ - nikde nebylo zdůrazněno, že se zavedením RVP snížil počet hodin na matematiku na druhém stupni ZŠ. Nemůže to být jedna z příčin těžkostí?"

Přesně. Zatímco před RVP se vyučovala matematika na druhém stupni většiny základek v každém ročníku pět hodin, tzn. 20 hodin, dnes je na tomto počtu hodin málokterá a najde se dost škol, které mají v každém ročníku hodiny čtyři. Takže se můžeme urputně divit, že žáci nemají učivo procvičeno, že pane ministře? Ale pan ministr se diví, protože je naprosto neorientovaný. Neví nic o našem školství dnešním, neví nic o našem školství v minulosti a ani se nesnaží si relevantní informace sehnat a mele furt ty samé věty dokola v každém rozhovoru.

Robert Čapek řekl(a)...
29. ledna 2020 v 20:15  

Bože, člověk aby tady opravdu zmiňoval úplné základy. Vyučování čehokoliv je kvalitní, pokud je kvalitní, na kvantitativní. Pokud například nějaká paní Toporná učí mizerně, hodiny navíc budou větším utrpením pro žáky navíc a nic nepřinesou. A ten lepší učitel kvantifikaci nepotřebuje. Vždyť je matematika skoro každý den! I tak je jí až moc....

E.Kocourek řekl(a)...
29. ledna 2020 v 20:58  

A ten lepší učitel kvantifikaci nepotřebuje.

Zde ovšem Velmistr není původní. Pouze parafrázuje tvrzení, které Stanislaw Lem vložil do úst svého scifistického hrdiny A.Doundy:
"Nekonečně dlouhý program nepotřebuje ke své činnosti ŽÁDNÝ hardware." ////

BP řekl(a)...
29. ledna 2020 v 22:26  

Proč se už 10 let neřeší maturita z němčiny? Tam je neúspěšnost prvomaturantů od samého počátku cca šedesátiprocentní.
To Vás nikoho netrápí?
Ale že 20 % žáků nedá na první pokus matematiku, řešíme už těch 10 let.
Připomínkovala jsem to na seminářích už někdy před 5 lety. Prý se s tím bude něco dělat, aby se srovnala laťka mezi cizími jazyky. A ono pořád nic.
Jak to, že angličtinu udělají, až na vzácné výjimky, všichni žáci levou zadní? Dopadá ve výsledku ze všech státně zkoušených předmětů absolutně nejlépe. Není zakopán pes tady? Neměli bychom se podívat na to, jak je angličtina nastavena? Neměla by tam být laťka posunuta směrem vzhůru a zkouška být těžší?

Lenka Pokorná řekl(a)...
29. ledna 2020 v 22:29  

Pane Čapku na tu kravinu a sprostotu, co jste napsal, se snad opravdu ani nedá nijak reagovat. Jen snad, že opět a zase jste nám ukázal svou "úroveň".

Jiří Kopecký řekl(a)...
29. ledna 2020 v 23:12  

Když učitelé sdělili ministrovi svoje stanovisko, měl srazit kufry a dát všechno do tarifu.
To nebylo žádné stanovisko učitelů. Vždyť stávkou nepodpořila odbory ani čtvrtina škol. Většina učitelů se styděla, za co se stávkuje a jak to bylo zpackané.

Nějak mi z toho vychází jediná konkretní věc, kterou jste předložil - že to "všechno, co se pokazit dalo" (moje původní otázka) je, že nedokázal získat na platy učitelů dvojnásobek peněz? Je to nutnost souhlasím, ale samospasné to není a pochybuji, že by se to podařilo někomu jinému..

Paní Pokorná zkuste nehodnotit diskutujícího - zajímá nás, proč si myslíte, že je to kravina?

E.Kocourek řekl(a)...
30. ledna 2020 v 4:23  

nedokázal získat na platy učitelů dvojnásobek peněz? Je to nutnost souhlasím

V Česku je zvykem, že ministři přichází za MinFin škemrat o miliardy pro svůj rezort. Ale VELKÉ peníze na školství mi připadají jako celostátní nutnost (vám také? Opravdu?). Ministr školství měl vznést požadavek na vládě, vůbec nejednat s MinFin, a v případě nesplnění požadavku prostě a jednoduše složit funkci a odejít. ////

ale samospasné to není

Když vy chápete, že je to nutné, tak já nechápu, proč řešíte "samospasné". ////

a pochybuji, že by se to podařilo někomu jinému..

Až by takto odešel pátý nominant na ministra, jsem si jistý, že by to pochopila celá vláda. ////

Petr Portwyn řekl(a)...
30. ledna 2020 v 7:04  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Petr Portwyn řekl(a)...
30. ledna 2020 v 7:06  

Většina učitelů se styděla, za co se stávkuje a jak to bylo zpackané.

Stávka v ideálním termínu fakt nebyla, ale že bych potkal někoho, kdo by se za to styděl, to fakt ne. Ani v diskuzích jsem nějaký stud či pobouření od učitelů nezaznamenal... prostě někdo stávkoval, někdo ne. K bouřlivým emocím nevidím důvod.

Nejvíc v médiích nadávali ti, kdo učitele nemají rádi jaksi celkově, a pak jedna ze dvou konkurenčních organizací.

Jiří Kopecký řekl(a)...
30. ledna 2020 v 11:29  

Stávka v ideálním termínu fakt nebyla, ale že bych potkal někoho, kdo by se za to styděl, to fakt ne.
No vidíte, zkušenosti jsou opravdu různé - já jich potkal mnoho, včetně sebe (takže teď už "znáte" aspoň jednoho).

Lenka Pokorná řekl(a)...
30. ledna 2020 v 12:02  

"Paní Pokorná zkuste nehodnotit diskutujícího - zajímá nás, proč si myslíte, že je to kravina?"

Velmi ráda Vám odpovím. Toto "Vyučování čehokoliv je kvalitní, pokud je kvalitní, ne kvantitativní." je v kontextu výše diskutovaného skutečně kravina, a to z několika důvodů.
1. Pokud žáky v matematice nenaučíme na základkách ani to základní, co potřebují v jiných předmětech hned při nástupu na střední škole, je něco špatně. Tolik ke kvantitě, co by do obsahu učiva.
2. Pokud nám neustále v matematice ubírají hodiny, takže nemáme čas ani procvičení základního učiva, natož, abychom měli čas na to, aby si žáci cokoliv sami vyvozovali, je také něco špatně. Tolik ke kvantitě, co by počtu hodin matematiky na základkách.

A ještě jinak, Vy si opravdu mylíte, že pana Čapka, lze brát vážně?

Tak jistě, vážně bychom měli brát situaci, kdy se nám poněkud zvrtlo DVPP. Úroveň velké části školení a zejména těch, které se týkají celého pedagogického sboru, je s odpuštěním více než trapná.

Vážně bychom měli brát situaci, kdy se nám vyrojili "odborníci" na školství, kteří před dětmi nikdy nestáli a kteří nemají ke školství žádný vztah ani svým vzděláním, takže ho neznají pořádně ani v rovině teoretické, a přesto dostávají v médiích tolik prostoru, až je to hanba.

Vážně bychpm měli brát situaci, kdy nám testování kritizují ti, kteří ho u nás v podstatě zavedli, a ještě na něm dodnes vydělávají. A teď nám tady beze studu hlásají pravdu Boží.

Vážně bychom měli brát situaci, kdy ČŠI vydává "analýzy" jednu za druhou, přičemž se o žádné analýzy nejedná, jsou to jen snůšky nezanalyzovaných údajů sebraných při inspekcích a testování.

A vážně bychom také měli brát situaci, kdy si každý s odpuštěním nazdárek dovolí vysmívat se učitelům, kteří jako jediní drží naše školství nad vodou. Učitelům, kteří vidí reálně schopnosti žáků a a kteří vidí reaálně "možnosti" pseudomoderních metod.

Michal Komárek řekl(a)...
30. ledna 2020 v 12:09  

Paní Pokorná, stejně jako v diskusích pod jinými texty platí, že tématem není pan Čapek a že sem nepatří urážení a znevažování. Děkuji!

Petr Portwyn řekl(a)...
30. ledna 2020 v 16:55  

Věřím, že jste se styděl, pane Kopecký, i když netuším, za co. Jenže podle jednoho názorově poměrně vyhraněného nelze zobecňovat...

Petr Portwyn řekl(a)...
30. ledna 2020 v 17:26  

K těm soutěžím:
Pokud je mají vyhrávat žáci, "vzdorující drilu", tak nechápu, proč alternativní školy v matematických soutěžích nebodují, a naopak vyhrávají údajné tupé automaty z gymnázií ;o)
Aspoň teda u nás.

Nicka Pytlik řekl(a)...
30. ledna 2020 v 21:11  

naopak vyhrávají údajné tupé automaty z gymnázií

A o to jde především...
Je nezbytné se řádně vypořádat s nazpaměť nabiflovanými vzorečky bezduše memorovanými na čas.

Robert Čapek řekl(a)...
30. ledna 2020 v 22:23  

Paní Pokorná, když píšete že "Vážně bychom měli brát situaci, kdy se nám vyrojili "odborníci" na školství, kteří před dětmi nikdy nestáli a kteří nemají ke školství žádný vztah ani svým vzděláním, takže ho neznají pořádně ani v rovině teoretické, a přesto dostávají v médiích tolik prostoru, až je to hanba." mohla byste jmenovat, koho máte na mysli?

Abych to brali vážně a dali si pozor.

Lenka Pokorná řekl(a)...
30. ledna 2020 v 22:31  

Pane Čapku, Vy už máte vyřešené matematické úlohy, které Vám zadal pan Doležel, že vylézáte z díry?

Michal Komárek řekl(a)...
30. ledna 2020 v 22:37  

Respektujte, prosím, že tématem diskuse není ani paní Pokorná, ani pan Čapek, ani osobní útoky a znevažování. Diskutujte věcně a slušně. Děkuji!

Tajný Učitel řekl(a)...
31. ledna 2020 v 8:17  

Portwyn. K soutěžím. Esli to nebude tím, že alternativní školy kladou důraz na spolupráci namísto soutěží cvičených žáčků.

Nicka Pytlik řekl(a)...
31. ledna 2020 v 9:20  

alternativní školy kladou důraz na spolupráci namísto soutěží cvičených žáčků

Pytlici se začínají těšit na důrazně alternativní tenis, hokej, lyžování...

Nicka Pytlik řekl(a)...
31. ledna 2020 v 9:22  


... a Zlatého Ámose.

Petr Portwyn řekl(a)...
31. ledna 2020 v 9:54  

No já nevím.
Je u nás jedna žurnalisty a jinými alternativci velmi oblíbená, a ta se soutěží účastní. Nevyhrává.
Konkrétní úlohy z matematických soutěží se nacvičit prostě nedají. Na to musíte přijít.

Pokud by alternativci a hejnovci nekecali, tak by přesně tohle byla jejich parketa.

Petr Portwyn řekl(a)...
31. ledna 2020 v 9:56  

Alternativní hokej by náhodou byl dobrej. Soupeřům by se nahrávalo, brankář by vždycky uhnul... To bych dával góly i já.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.