„Propagátoři současné reformy argumentovali hlavně tím, že díky ní skončí „boj o žáka“. Původně byly totiž školy financovány přesně podle počtu studentů, což prý vedlo některé střední školy k tomu, že slabé studenty nevyhazovaly, aby na ně dostávaly peníze od státu, co nejdéle to půjde. Nejlépe až do posledního ročníku. Zda žák maturitu či učňovskou zkoušku nakonec úspěšně složil, nebo u ní vybouchl, už na finance vliv nemělo,“ píše v MF DNES Radek Sárközi ke startu reformy financování škol.
Radek Sárközi (pedagogicka-komora.cz) |
I v novém financování je ovšem počet žáků klíčový. Střední školy již nedostanou přesnou částku na žáka (takzvaný normativ), kterou jim vypočetl příslušný krajský úřad pro daný rok. Od ledna jsou financovány na základě počtu odučených hodin (takzvaný PHmax). Ten se ale snižuje s ubývajícím počtem žáků ve třídě, i když nově nikoliv za každého jednotlivě, ale skokově vždy po třech nebo čtyřech studentech najednou.
Co to v praxi znamená? Když škola vyhodí jednoho žáka v průběhu studia, nepřijde o žádné peníze, nebo naopak přijde o řádově více peněz, protože se kvůli jednomu žákovi propadne o stupínek níž, kde už je financování horší. Jako by náhle přišla o čtyři žáky najednou... Pověstný „boj o žáka“ tedy rozhodně neskončí, naopak v těchto případech ještě nabude na intenzitě. Stejně je nastaveno financování základních škol. Jen s tím rozdílem, že žáka v rámci povinné školní docházky nelze vyloučit. Může však odejít na jinou školu, když se pro to jeho rodiče rozhodnou, a pak nastanou podobné problémy, které byly popsány výše.
Celý text naleznete v MF DNES
3 komentářů:
Pokud je to tak s počty žáků, pak je nové uspořádání velmi problematické. Ale nevidím, odkud se bere ono "po měsíci je zjevné". Jak to bude, bylo snad řečeno předem a praktické dopady (vylučování žáků ze SŠ) ještě neměly čas nastartovat.
"Jak to bude, bylo snad řečeno předem ..."
Nu, pokud vím, tak nadtarify se ozřejmily až minulý týden při zveřejnění tabulek s konkrétními částkami pro jednotlivé školy, do té doby byli ředitelé ohledně nadtarifů v nejistotě. A něco jsem postřehla o nejasnosti s financováním nepovinných předmětů. Někteří tvrdili, že nejsou zahrnuty do Phmax. Já k tomu tedy nevidím důvod, protože my máme nepovinné předměty Individuální logopedicou péči a Křesťanskou výchovu zahrnuty normálně v ŠVP a tudíž by v Phmax obsaženy být měly. Je přece nesmysl, aby byly financovány z nadtarifů.
Zde naleznete celý můj článek v nezkrácené podobě (přidávám pár citací):
Reforma financování školství potřebuje reformu...
Reforma financování škol už běží, ale ukazuje se, že ředitelé stále nemají dostatek informací. Příslušné vyhlášky a nařízení vlády stihlo ministerstvo do konce září novelizovat, takže na poslední chvíli je vše ošetřeno alespoň legislativně. Některé důležité parametry ovšem školy stále neznají.
Změny ve financování škol platné od letošního ledna připomínají román Hlava XXII. Umožňují ředitelům snížit počet žáků ve třídě. Ale když to zkusí, dostanou méně peněz na nepedagogické pracovníky, takže to v praxi udělat nemohou.
Kdyby ředitelka mateřské školy snížila počet dětí ve třídách z 28 na 20, dostane sice peníze na platy učitelek, ale už nebude mít finance na platy kuchařek...
Když máte stejně velký koláč a jen ho rozkrájíte jinak než minule, nají se někdo více, ale ostatní méně. Nespravedlnost přetrvá, jen bude poškozen někdo jiný.
https://sarkozi.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=743980
Okomentovat