Petr Honzejk: Návod, jak opravit Česko. Vybrat nejlepší řešení ze světa, netrestat děti mizerným školstvím, nebránit se trendům

neděle 26. ledna 2020 ·

„Celá léta se dokola mluví o tom, že Česká republika má být „zemí pro budoucnost“. Jenže nějak to pořád nefunguje. Za třicet let jsme se nedokázali vrátit na pozici, kterou jsme měli v mezinárodním srovnání za první republiky. A ani teď to nevypadá, že bychom se, pokud jde o řešení výzev budoucnosti, mohli dostat dál než na verbální rovinu. Proč to tak je? A co udělat, aby se to změnilo?,“ píše Petr Honzejk v Hospodářských novinách.



Petr Honzejk (twitter.com)
Honzejk mimo jiné píše: 

Nejlepší by bylo naslouchat lidem, kteří mají globální rozhled, uspěli v nejinovativnější zemi planety – USA – a mají zkušenost jak s byznysem, tak s klíčovým oborem dneška – vzděláváním. Například si pro začátek sednout do kavárny třeba s ekonomem Kolumbijské univerzity v New Yorku Janem Švejnarem a investičním bankéřem Ondřejem Jonášem a poslechnout si, co navrhují. Jejich recept je ve vší obecnosti prostý: otevřít se konkurenci, vyvětrat zatuchlé instituce, předělat systém vzdělávání, nevymýšlet vymyšlené, ale vybírat si nejlepší hotová řešení, neudržovat status quo, ale odvážně investovat do nápadů a technologií budoucnosti.

Ale nejdříve k diagnóze současnosti. Česká situace je podle obou Čechoameričanů tristní, přičemž potíž je v nevyužitém potenciálu. „Náš problém je v tom, že jsme vcelku vzdělaná země a i úředníci mají obecně plus minus dobré vzdělání, ale současně máme systém, který je úplně neefektivní. Dlouhé procedury, komplikované, nepřehledné a pomalé soudní řízení. To, co vidíme, je jednoduše nefungování,“ říká Jan Švejnar. A Jonáš připojuje konkrétní příklad. „Pokud vede třicetileté úsilí stavět dálnice k tomu, že nakonec vydáváme za novou dálnici jakžtakž opravenou D1, tak je jasné, že máme jako společnost problém.“

Za hlavní problém přípravy na budoucnost označují shodně Švejnar i Jonáš zaostávání Česka v kvalitě vzdělávání. „Nemáme žádné nerostné bohatství, takže nás může dostat dopředu jedině kvalitní lidský kapitál. Nebo taky ne, pokud bude pokračovat trend, že naše školství je v mezinárodním srovnání stále horší. Už nemáme žádnou univerzitu v první světové čtyřstovce. Srovnatelné země, Dánsko, Nizozemsko, Belgie, Rakousko, mají všechny aspoň jednu v první stovce. Jsme přinejlepším průměrní a ve světě průměrnost přestává být výnosná. To, po čem všichni jdou, je excelence. Jestliže budeme celou generaci vzdělávat průměrně, tak nebudeme prorážet do světa,“ konstatuje Švejnar. 


Celý text naleznete zde

13 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
26. ledna 2020 v 10:02  

Bezva. Takže Jižní Korea? Nebo nějaké tichomořské ostrovy? Média snesou každou hloupost?
Milí chytráci. Děti intenzivně trestá české školství od 90. let. Od doby, kdy peníze a jejich šetření se stalo alfou a omegou české politiky a českého školstvé. A kdy začali místo odborníků rozhodovat pseudoekonomové ěetřivci a přihravači do vlastní kapsy.
Ano přestaňte trestat české školství(žáy, rodiče, učitele i ostatní pracovníky) blíboly a použijte kompetence, něco si nastudujte, vyjeďte do okolních škol a pak teprve pište. Navrhujte řešení, které bude ke prospěchu všem a ne jen podnikavcům ve školství a nejlínějším (jak se dnes korektně říká špatně motivovaným)žákům.
České školství potřebuje pořádný zásah na jeho podporu, ne definitivní likvidaci jak si mnozí přejí a úspěšně se jim to daří.
Zvedněte zadek a opravdu vyjeďte do světa a podívejte se do nornálních škol a dojde Vám, že ne vše, co je ve zprávách, studiích a co vidí delegace, je běžná realita. Totalitní režimy moc dobře ví, proč nepouští turisty a novináře kamkoliv. Přestaňte směřovat k totalitě a 50. letům nekritického obdivu zahraničního vzoru a fanatizmu nevzdělaných a uvědomte si, že řádné reálné vzdělání(ne jen papírové) je jediná možnost pro budoucnost.

laimes řekl(a)...
26. ledna 2020 v 13:40  

chytráci z usa hmmm
my nejsme usa ani čssr,jsme globalistickým německým ekonomickým protektorátem
tzn že jsme součástí německé ekonomiky viz das auto skoda a jsou zde tu a onde i korejští a japonští podnikatelé viz kia mia ti jsou tady aby vydělávali
nejsou tady kvůli zlatým levným českým ručičkám ale kvůli poloze česka,fundamendu soc ekonomiky a dopravě

Petr Portwyn řekl(a)...
26. ledna 2020 v 15:07  

Já myslím, že českému školství musí někdo, kdo sedí v USA a přijede vždycky na prezidentské volby, skvěle rozumět.

Mimochodem, 18. září 2019 uveřejnily Hospodářské noviny článek, že ČR v kvalitě života předstihuje Spojené státy.
Dostupnost vzdělání má na kvalitě života dfost podstatný podíl.
Kam že to píše pan Honzejk?

https://domaci.ihned.cz/c1-66643440-cesko-je-podle-pruzkumu-v-kvalite-zivota-na-26-miste-zlepsila-se-zakladni-lekarska-pece-i-pristup-k-vyssimu-vzdelani

No ale kopnout do školství a do ČR obecně se musí, to zas jo.
Jen mi vrtá hlavou, proč ti dva hoši globální neporadí doma v JůEsEj, jak předběhnout aspoň zoufale špatné Čechy.

Petr Portwyn řekl(a)...
26. ledna 2020 v 15:21  

A ještě nerozumím jedné věci.
Jan Švejnar prakticky vystudoval české gymnázium (odešel těsně před maturitou), předtím českou základku. Ani jedno z toho ho určitě nenaučilo nic užitečného, za prvé to bylo komunistické a za druhé české.
No a pak nastoupil na Cornell University a do 4 let byl bakalářem ekonomie. Chápete to? 13 let ho ve školách ničili, bránili mu v myšlení, učili ho samé lži, a najednou ta urputná cílená devastace mávnutím kouzelného proutku zmizela. Zrovna u něho.
Přitom boj and géls okolo museli umět stokrát víc, když chodili do háj skůl.
K čemu máme církev? Tohle byl regulérní zázrak.

Ivo Mádr řekl(a)...
26. ledna 2020 v 19:45  

"Za třicet let jsme se nedokázali vrátit na pozici, kterou jsme měli v mezinárodním srovnání za první republiky."

Laimes má pravdu, ekonomicky jsme jednou ze spolkových republik Německa. A to se vším všudy. Pan Petr Honzejk dozajista ví, že na ekonomickou pozici, jako za 1.republiky, již z těchto důvodů nikdy nedosáhneme. Z R-U si 1.republika donesla těžký a strojírenský průmysl, proto ta pozice mezi ekonomikami dvacátých a třicátých let 20.století. Určitě taky ví, že vývoj v oblasti ekonomiky směřoval od zemědělství k průmyslu až k nynějším službám. Určitě taky ví, že v současnosti jsme montovnou a dodavateli polotovarů pro ekonomické giganty. Ty vytváří výrobky s vysokou přidanou hodnotou a nikdy si na vlastní dvorek nepustí ve velkém konkurenci z východu. I v oblasti 4.průmyslové revoluce jsme plně závislí na Německu. Stačí tedy zvednout zadek a mrknout kolem sebe.

Lenka Pokorná řekl(a)...
26. ledna 2020 v 20:08  

"Za třicet let jsme se nedokázali vrátit na pozici, kterou jsme měli v mezinárodním srovnání za první republiky."

Když ono se toho od té první republiky událo tolik! V prvních letech po 2. světové válce, kdy ostatní země Evropy nastartovaly svou obnovu, nás těžce ekonomicky poškodil odsun Němců, čtyřicet let totality pak přineslo vybudování ekonomické závislosti na RVHP, no a tu jsme dokázali pouze nahradit ekonomickou závislostí na Německu. Jinak to přece ani dopadnout nemohlo. Třicet let je na vybudování snu o nezávislé silné české ekonomice málo, a pravdu mají předešlí diskutující, v současné světové ekonomice, tak jak funguje, se to pravděpodobně nikdy nepodaří. Narozdíl od První republiky nemáme na čem stavět.

Miroslav Zapletal řekl(a)...
26. ledna 2020 v 21:33  

"Narozdíl od První republiky nemáme na čem stavět."
A co tato zpráva:
Šedesát dobrovolníků naprogramovalo za jediný víkend systém na prodej elektronické dálniční známky, za který měl stát původně zaplatit 400 miliónů korun. Současně se však začínají potvrzovat spekulace, že tajné služby chtěly systém používat na sledování aut.

Takže máme na čem stavět, jen začít.

Ivo Mádr řekl(a)...
27. ledna 2020 v 19:02  

Miroslav Zapletal

Nejsem tak plně přesvědčen o tomto výroku. Těch "stavebních cihel" musí být hodně. Jedna cihla budovu netvoří. Samozřejmě je to políček novým tunelářům a ukázka zdatnosti českých mozků. Škoda že je jich tak málo. Tato "blbá nálada" se tady bohužel táhne několik desetiletí. Vizionář, který najde cestu je na Nobelovu cenu.

Miroslav Zapletal řekl(a)...
27. ledna 2020 v 19:34  

Ivo Mádr

Jistě, že jedna cihla budovu netvovří. Ale pokud chcete takovou budovu postavit, musíte položit první cihlu. A věřím, že ti IT_dobrovolníci ji položili. Takže pojďme přidat další.

V naší společnosti vidím jeden zásadní problém - když se má něco udělat, tak se nejdříve hledají argumenty, proč to nejde. Pojďme hledat argumenty, kterými to půjde. A proč nepokračovat ve školství? Ano, podmínky jsou takové, jaké jsou. Ale copak ve školách nejsou schopní učitelé? Copak ve školách nejsou schopní ředitelé? Myslím si, že je to dost velká síla, která může tím vším pohnout. A jsem hluboce přesvědčen, že odborníci na školskou problematiku nesedí ani na MŠMT a už vůbec na krajích - sedí ve školách, jen se možná bojí, možná rezignovali, možná...

Petr Portwyn řekl(a)...
27. ledna 2020 v 19:50  

Pan Zapletal
V zásadě s tím, co píšete, souhlasím.
Nicméně je tu otázka - co by měly být ty věci, ktrerými se má pohnout?
Protože evidentně si to jinak představují učitelé a jinak vrchnost.

Já třeba nechci "hýbat mizerným školstvím", protože jsem hluboce přesvědčen, že české školství mizerné není.

E.Kocourek řekl(a)...
27. ledna 2020 v 20:16  

Šedesát dobrovolníků naprogramovalo za jediný víkend

Přání otcem myšlenky. Šéf dobrovolníků jasně řekl, že to nedotáhli do konce. Jestli jste to neslyšel, nebo jestli dokonce nechápete, proč to nemohli dotáhnout, tak jste mimo. ////

Odsud to vypadá, že v celé vládě není nikdo, kdo by chápal, co je hotové, co se musí dodělat a JAK se to musí dodělat. Takže bohužel akce dobrovolníků skončí jako plácnutí do vody. ////

Pomohlo by, kdyby veřejnost většinově chápala, o co jde. Ale nechápe. ////

A také se té kauzy mohou "ujmout" totální neználkové od chlívkařů a prezentovat to jako facku Babišovi. ////

Obávám se, že jako počáteční cihlu jste tenhle příklad nezvolil dobře. S největší pravděpodobností jde o cihlu položenou na tenký led v mlze. ////

Miroslav Zapletal řekl(a)...
27. ledna 2020 v 20:55  

E. Kocourek
Slyšet jsem to nemohl, tak blízko jsem vedoucímu dobrovolníků nebyl. Nicméně v neděli večer byla na I_netu zpráva, že až, tuším, na dvě aplikace se akce podařila - pro ten zbytek je potřeba prověření na tajné. Dnes jsem na stejných stránkách hledal další informace, ale nic - přiznávám ale, že pro spoustu jiné (školní) práce jsem zase až tak pilný v tom hledání nebyl.

Přesto si aktivity těch dobrovolníků vážím. Ne vždy vše vyjde, ale kdo nic nezkusí...

Osobně v tom žádné "chlívkaře" nevidím - takové myšlení je mi cizí.

E.Kocourek řekl(a)...
28. ledna 2020 v 3:51  

až, tuším, na dvě aplikace

Pane Zapletal, připomínám vám jeden ze staran-ských teorémů: Na prvních 90 % práce je potřeba 90 % času. A na zbývajících 10 % práce je potřeba dalších 90 % času. ////

Přesto si aktivity těch dobrovolníků vážím

Já jejich akci také hodnotím kladně. A bylo by to ještě lepší, kdyby si vláda a/nebo veřejnost přesněji uvědomovali, v čem spočívá přínos té akce. V tomto ohledu jsem skeptický. ////

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.