Zaměstnavatelé opakovaně volají po větším množství vyučených žáků, zejména v technických oborech a řemeslech. Stěžují si i na kvalitu absolventů. Mají dojem, že ve škole neprojdou tolika hodinami praxe nebo že se učí už nepotřebné dovednosti a oni je musí dlouho zaučovat. Ministerstvo školství a průmyslu spolu s odborníky proto začaly připravovat podklad pro věcný záměr zákona, který má v Česku zavést prvky takzvaného duálního vzdělávání. Dává možnost přenést odborný výcvik přímo do firem. Ve škole by se tak odehrávala pouze teoretická výuka… Ze škol však zní námitka, že podniky v krizi učně přestanou potřebovat a školy je nebudou mít kam umístit. Reportáž přinášejí Hospodářské noviny.
Školy jsou zatím proti
Jak konkrétně bude systém fungovat v Česku, zatím není jasné, návrh se teprve rodí. Dosavadní podklady, které se dostaly ke Sdružení učňovských zařízení, vyvolaly ostrý nesouhlas. „Do tvorby zákona jsme nebyli zapojeni a zdá se mi, že ho připravoval někdo, kdo současnou situaci škol vůbec nezná,“ tvrdí předseda sdružení Karel Dvořák ze Středního odborného učiliště v Ohradní ulici. „Největší problém vidíme v otázce zodpovědnosti za komplexní vzdělání žáka a v otázce koordinace teoretické a praktické výuky.“ Sdružení ve svém prohlášení vyjadřuje obavy, že by firmy nabraly žáky, ale v případě, že třeba nastane krize a nebudou pro ně mít práci, žáci nebudou mít kde se dovzdělat.
Celý text naleznete v Hospodářských novinách
2 komentářů:
Ono z křesla ministerské kanceláře to vypadá jednoduše, ale praxe je jiná.
Namátkou:
Když se vyuči u jedné firmy budou zvládat všechny kompetence, nejenom ty co firma potřebuje a na které má zařízení?
Jak zvýhodnit firmy, aby měly zájem učně vzdělávat a obětovat jim cenný čas těch nejlepších pracovníků či strojů.
Dříve to fungovalo, teď to drhne?
Okomentovat