„Nechápu, jak se můžeš učit, a přitom mít sluchátka,“ prozradila mi studentka reakci svých rodičů. Uvažoval jsem, jak jsem na tom já. Kdy při práci používám sluchátka a co do nich pouštím. A jak je to u ostatních žáků, které potkávám ve škole i mimo školu.
ANC a režim propustnosti
Ten okolní hluk se už nedá vydržet. Nechápe, jak ostatní spolužáci mohou v takovém prostředí pracovat. Zeptá se učitele, zda si může vzít sluchátka. Zapne aktivní potlačení okolního hluku (Active Noice Cancellation) a pustí si svou oblíbenou skladbu. Po chvíli vidí, že učitel něco říká. Nevytáhne sluchátka z uší, jen je rychlým gestem přepne do režimu propustnosti, aby slyšela každé jeho slovo. Učitel se na ni dívá. Ví, že ho slyší, přestože má sluchátka stále na uších. Nebere to jako projev neslušnosti, že si je nesundala. Společenská etiketa se díky technologiím posouvá. Už dávno není nezdvořilé naslouchat druhým nebo s nimi komunikovat a mít přitom sluchátka v uších.
Hudba a playlisty
Ptal jsem se žáků, co dělají, aby se lépe soustředili. Nejčastější odpovědí bylo: „poslouchám hudbu na Spotify“. Rozuměl jsem, co mi říkají. Neznamenalo to pouze oblíbené umělce, alba, playlisty, ale také hudbu z vybraných kategorií – pro soustředění, relax, nebo dokonce spánek, kde v každé z nich lze najít desítky playlistů stejného zaměření. Sám jsem si zde oblíbil kategorii Jazz a v ní např. playlisty Late Night Jazz nebo Smooth Jazz. Z kategorie Soustředění pak Peaceful Piano, Peaceful Guitar nebo Piano in the Background.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat