„Nedávno se na sociálních sítích objevil otevřený dopis z jedné základní školy určený poslancům Parlamentu České republiky. Poukazoval na zvětšující se vzdělávací problémy žáků, jejichž rodinné prostředí je problematické a nepodnětné,: “motivace ke vzdělávání nulová a odpovědnost žádná” (cituji),“ píše ředitel základní školy Jaroslav Jirásko pro magazín Rodiče vítáni.
Jaroslav Jirásko (rodicevitani.cz) |
Dopis uvádí 14 bodů – problémů, se kterými se školy v této souvislosti potýkají. Namátkou některé vybírám: časté absence, záškoláctví, dluhy ve škole, nedostatečná hygiena, vši, nezájem o učení, odmítání pomoci asistentů, chybějící pomůcky, nenošení věcí na tělocvik, agresivita rodičů těchto dětí vůči učitelům.
Škola tímto dopisem žádá poslance o řešení. V závěru jim klade naléhavé otázky, proč je stát tak štědrý a vyplácí sociální dávky dlouhodobě nepracujícím, proč se podporují ti, kteří nechodí do práce a vychovávají další generaci nepracujících atd.
Zkusil jsem se na dopis podívat z pozice dítěte. Za zmiňované problémy samotné děti nemohou. Dítě si nevybírá své rodiče a bohužel samo nemůže ovlivnit prostředí, do kterého se narodí. Nemá na výběr. Dítě pramálo ovlivní to, že mu rodič nedá svačinu, nekoupí pravítko a nepořídí tričko na tělocvik. Kdyby si mohly vybrat mezi zavšivenou hlavou a mezi hlavou bez vší, mezi čistým a páchnoucím tělem, mezi čistým a značkovým oblečením a ušmudlanými tepláky, jejich volba by byla jasná. Tyto děti se ale narodí do prostředí, které je takové, jaké je...
Učitelé v naší republice mají leckdy opravdu bídné podmínky pro svoji práci. Že je vzdělávání žáků z nepodnětného prostředí velmi náročné, o tom není pochyb. Pravda je i to, že tento problém nemá žádné jednoduché a okamžité řešení – koneckonců, který problém takové řešení má? Ale rezignace a represe nejsou řešením ani v náznaku.
Učitel profesionál by tohle měl vědět a měl by se podle toho chovat.
Celý text naleznete zde
Informace o otevřeném dopise poslancům naleznete zde
10 komentářů:
Není to represe, ale motivace. Jen když budete posílat děti do školy, dostanete příspěvek na bydlení. Protože příspěvek na bydlení je (by měl být) odstupňován podle počtu členů domácnosti. Může to fungovat u části, se zbytkem je ovšem třeba dále pracovat, nikoliv je uvrhnout do ještě větší bídy. Tak daleko ovšem politici nevidí a obviní z neúspěchu učitele/školy.
Pokud byste se pohybovali mezi sociálně slabými, budete vědět, že jakákoliv průběžná pomoc (intervence) je velmi účinná. Většina slabých si nechá pomoct, když vidí výsledek (odměnu). Dělají to neziskovky, ty jsou však bohužel oblíbeným terčem populistů (a současné vlády).
Dítě pramálo ovlivní to, že mu rodič ...
Jemináčku! Tak to z té školy neměli psát těm dětem, ale někomu, kdo chování lajdáckých rodičů může ovlivnit. Třeba poslancům ... Ještě že si toho pan Jirásko všimnul! ////
Zkusil jsem se na dopis podívat z pozice dítěte
To se osvěčilo! Předpokládám, že pan Jirásko řeší i své profesní problémy nahlíýením z pozice dítěte. ////
Averze učitele vůči zanedbaným a jakýmkoli dětem je nespravedlivá, což je problém neboť averzemi se v českém školství nikterak nešetří. Zanedbané, romské, cizinců, drzé, s burkou, s křížkem, s dredy, s tetováním, v černém, se vši, bez bačkor, bez svačiny, s laxními rodiči, s rodiči potížisty..... To se jeden vyřádí.
Pane Tajný,
víte o té Úpici trochu něco? Ono tam fakt v některých částech města není k žití, a to vinou lidí, kteří kašlou na zákony i prostou slušnost.
Prezentovat to jako averzi vůči zanedbaným dětem je bohapustá demagogie. Podepsaní učitelé nepochybně vědí, že viníky jsou rodiče.
viníky jsou rodiče
Sportovní rčení praví, že každý hraje co soupeř dovolí. Z tohoto pohledu nejsou hlavními viníky rodiče (hrají to, co jim stát dovolí), ale stát, který toleruje porušování zákonů, případně má tak bezzubé zákony, že rodiče mohou posílat děti do školy nevybavené a nepřipravené, a neporušují tím žádný zákon. ////
Hlavním viníkem je stát. ////
Nebo by stát měl uznat, že problematiku školství nezvládá, a předat příslušné pravomoce obcím. ////
Pane Kocourku,
ono v té Úpici nejde primárně o školství.
Jinak já žiju ve stejném státě jako oni, a neokrádám na ulici děti, nehulákám vulgarity po starých lidech a dokonce chodím i do práce.
Naprostý souhlas, pane Portwyn. ////
Takže opravuji: stát měl uznat, že problematiku chování občanů nezvládá, a předat příslušné pravomoce obcím. ////
Bohužel, jsem si vědom, že některé obce (např. Kladno) na chování některých občanů kašlou a kašlaly by i tak. Ale snad aspoň někde ... ////
To je pravda. Úkolem státu je vynutit v ulicích vládu práva.
Okomentovat