Paragraf, podle kterého výslovně není na školách „povolena činnost politických stran a hnutí ani jejich propagace“, se týká institucí spadajících pod školský zákon – tedy především škol základních a středních. „Tento paragraf se navíc dost často na veřejnosti interpretuje špatně. Zákaz propagace je něco úplně jiného než vytlačit politiku ze škol,“ řekl Deníku N Jaroslav Jirásko, viceprezident Asociace ředitelů základních škol. Tématem se zabývá Jan Wirnitzer v Deníku N.
Jaroslav Jirásko (rodicevitani.cz) |
Kde začíná indoktrinace? Jaroslav Jirásko říká, že podle postoje Asociace ředitelů politika do škol patří. „V tom smyslu, že škola má podporovat pluralitní a volnou diskusi o tom, co se u nás ve společnosti děje, ale bez indoktrinace žáků,“ vysvětluje. A dodává, že hledání meze, kde končí budování povědomí žáků o dění ve světě a začíná politická indoktrinace, je obtížné.
„Často se o tom bavíme. Hodně záleží na osobnosti učitele. Myslím, že by měl mít dovednost spontánně přijímat názory a nevnucovat názor vlastní, být průvodcem diskuse žáků, podpořit je, aby názor řekli. Když už říká svůj názor, nesmí ho vnucovat jako absolutní pravdu – což mnozí učitelé nedokážou, takže chápu, že to někdy problém je. Ne všichni učitelé jsou osobnostně připraveni o tom s dětmi hovořit, ukočírovat sami sebe,“ připouští Jirásko.
Celý text naleznete zde
16 komentářů:
Velmi vtipné. Není indoktrinace jako indoktrinace. Některá je prospěšná.
Ale musí to být ta na správnou stranu. Prostě diskuze jooo, ale o tomhletom neee.
Diskuze bez indoktrinace.
Pančiteli, táta doma říkal, že xy je prý hovado a že xy je bůh.
Pepíčku, tvůj táta má demokratické právo na svůj názor, se kterým můžeme nesouhlasit, ale musíme ho respektovat.
Pančiteli, mám názor taťky nesouhlasně respektovat, nebo souhlasně respektovat? Co si myslíte vy?
Já si nic nemohu nahlas myslet, abych vás tím neindoktrinoval.
Řek jste, že máme svobodu a právo na názor.
Jo, ale ne já ve třídě. Názor mám, ale nemohu ti ho říct, aniž bych tě manipuloval.
Pančiteli, co nám tedy můžete říct?
Můžu vám říct to, co si najdete v encyklopedii a možná na wikipedii, definice a pojmy bez názoru.
Nudáááá, jdi do prdele suchare.
Táta je podle všeho dost divný, když jednoho a téhož člověka považuje za boha i hovado.
1980:
"Soudruhu, a budeš volit?"
"Nezlobte se, ale tohle je moje věc."
"To si rozmysli, soudruhu. Takoví jako ty do školství nepatří."
1990:
"Pane učiteli, a koho budete volit?"
"Nezlob se, ale tohle je moje věc."
"Hm, to mi řekli všichni."
2000:
dtto.
2010:
dtto.
2020:
"Pane učiteli, a koho budete volit?"
"Nezlob se, ale tohle je moje věc."
"Ale pan učitel na angličtinu nám řekl, že Piráty! A že kdo je nevolí, je babišovec a Putinův agent!"
2030:
"Pane učiteli, a koho budete volit?"
"Nezlob se, ale tohle je moje věc."
"Vy nebudete volit Ekologický svaz mládeže? Takoví jako vy do školství nepatří."
A kdo jde pořád na východ, octne se na západě, kdo jde pořád na západ, dojde na východ... protože země je kulatá.
Jojo. Pepa Nos. Toho zbožňuju - bez ironie :-)
Když už říká svůj názor, nesmí ho vnucovat jako absolutní pravdu
Pokud se žáci učitele zeptají, koho volí, a pokud učitel jim to sdělí, lze předpokládat, že jde o absolutní pravdu. Zajisté nevnucovanou. ////
Odhaduji, že existují učitelé, jejichž pouhá lakonická odpověď na otázku, koho že volí, ovlivní studenty výrazně více, nežli si p. Jirásko představuje. A že to bude obrovská propagace příslušného hnutí či partaje. ////
škola má podporovat pluralitní a volnou diskusi o tom, co se u nás ve společnosti děje
P. Jirásko by měl upřesnit, proč, kdy a jak by škola měla něco takového dělat. IMO je to nesmysl. Pokud vím, žáci o tom debatují hlavně o přestávkách. A proč by měl učitel připravovat sebe i žáky o přestávku jakýmsi průvodcováním? ////
Pane Portwyne, já nevím, proč ho pan Doležel smazal, zda nahlédnul, že porušuje pravidla diskuse, či se mu v něm jen něco nelíbilo, upraví to... Když už se tak rozhorlujete, mohl byste alespoň správně číst...
Já si dělám srandu, pane Komárku. Ironii by poznal snad každý.
A kdo ho smazal, se mi nezobrazilo. Ono vám to trochu blbne už pár týdnů.
P. S. Taky to mohlo blbnout mně. Od přechodu na desítky furt něco nejde.
Tak už to vidím. Pan Komárek má pravdu, smazal to sám pan Doležal. Můj komentář je irelevantní - mažu ho.
... a omlouvám se za ošklivé podezření, které jsem zcela nepochopitelně pojal.
Češtinář na nejmenované škole má učebnu ověšenou karikaturami prezidenta. Další učí občanku stylem, že Zeman a Putin jsou ču.áci. Vše je v pohodě. Také se mi dostalo poučení, že kdo nejde na Letnou, volí Babiše a to je zlé. Dítě v 8. třídě. I zeptala jsem se, co když nejdu na Letnou, protože nesnáším davy? A dav je nebezpečné zvíře...a dodala jsem - jak můžete 30 let poté, co jsme všichni museli volit jednu stranu a její satelity, hodnotit lidi podle toho, koho volí v demokratické společnosti, kde protiústavní strana by byla dávno zakázána? Vypadali aspoň chvíli zamyšleně.
Paní Maříková, nedělejte se, že nevíte, kdo patří a kdo nepatří do slušné (rozuměj Komárkovy) společnosti.
"Můžu vám říct to, co si najdete v encyklopedii a možná na wikipedii, definice a pojmy bez názoru.
Nudáááá, jdi do prdele suchare."
Kde učej, tajnej? Já jen že skoro nic není větší nuda, než vaše názory. V nějaké pomocné škole?
Okomentovat