„Českému školství chybí ročně okolo 40 miliard, sociální služby jsou podfinancované, chybí investice do infrastruktury a chudých regionů, stagnuje digitalizace veřejné správy... Zdroje ale – řečeno legendárním výrokem Vladimíra Špidly – jsou. Jen ne v místech, kam jsme zvyklí se dívat.“ Deník Právo přináší kapitolu z knihy sociologa Daniela Prokopa Slepé skvrny. O chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti.
A neplatí to jen pro obědy a malé děti. Česko se potýká s nárůstem takzvaných early leavers – lidí, kteří ukončí vzdělávání bez absolvování jakékoli střední školy. Jejich počet roste zejména v Karlovarském a Ústeckém kraji, kde jich je podle odhadů okolo 17 %. Na jejich odchodu ze vzdělávání zdánlivě ušetříme – patří mezi ty, kterým by se vzdělávací instituce musely dál speciálně věnovat. V dospělosti ale pak mají výrazně nižší uplatnitelnost... Existující odhady vyčíslují náklady na řešení nezaměstnanosti, sociální dávky a snížení odvodů na řádově miliony korun za život každého jedince, který střední školu nedokončí...
Neřešení problémů, které mají velké odložené náklady, také zaplatí daňoví poplatníci, jen v budoucnosti. Ano, efektivitu opatření je třeba zkoumat: třeba předškolní výchova pomáhá, jen když je včasná a kvalitní. Problémem české politiky ale je, že na to rezignuje: zaměřuje se na krátkodobé výdaje v rámci jednoho resortu a před dlouhodobými dopady neefektivní sociální a vzdělávací politiky zavírá oči.
Celý text naleznete v Právu
1 komentářů:
"A náklady na obědy, pomůcky či dopravu jsou jedním z důvodů, proč tyto děti do školky nechodí."
"A neplatí to jen pro obědy a malé děti. Česko se potýká s nárůstem takzvaných early leavers – lidí, kteří ukončí vzdělávání bez absolvování jakékoli střední školy."
Prijde mi trochu velky skok prenaset vyzkum americkych materskych skol na ceske stredni… Vi pan Prokop, jak je to u nas s naklady na dopravu a skolni obedy? Pokud se nepletu, obedy jsou dotovany cca mensi polovinou, doprava ze 3/4...
U vetsiny lidi v mem okoli, kteri nedokoncili stredni skolu, za tim byly nedostatecne vyvinute nektere nekognitivni competence - treba sitzflesch, schopnost se pretvarovat, svedomitost, spolehlivost…
Okomentovat