Ve školním roce 2018/2019
bylo předmětem zájmu České
školní inspekce v pořadí druhé hodnocení rozvoje jazykové,
přírodovědné a informační gramotnosti na základních a středních školách. Hlavním cílem
hodnocení bylo posouzení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání se vztahem k uvedeným
gramotnostem, přičemž dosažená úroveň vybraných aspektů
jazykové gramotnosti byla hodnocena u žáků 4. ročníků ZŠ,
přírodovědné gramotnosti u žáků 8. ročníku ZŠ a informační
gramotnosti u žáků 3. ročníku
SŠ, včetně odpovídajících ročníků víceletých gymnázií.
Hodnocení je založeno na informacích z prezenčních hodnoticích aktivit přímo ve školách,
z výběrového zjišťování dosažené
úrovně gramotností žáků realizovaného prostřednictvím inspekčního systému elektronického
testování InspIS SET a z doplňujícího elektronického dotazování
žáků a učitelů.
Doporučení pro MŠMT
• Koordinovat činnost systémových projektů a krajských a místních akčních plánů s cílem uplatňovat konkrétní výstupy zaměřené na rozvoj gramotností žáků do podpory práce učitelů a škol.
• Podporovat realizaci dovednostně orientovaného vzdělávání formou nabídky vhodných vzdělávacích programů pro sborovny (např. práce s uvolněnými úlohami z mezinárodních šetření PISA, PIRLS a TIMSS).
• Podporovat utváření prakticky orientovaných didaktických pomůcek zaměřených na rozvoj gramotností.
• Věnovat pozornost skupinám žáků více ohrožených nízkou úrovní gramotností (např. socioekonomické charakteristiky).
• Věnovat pozornost dosažené úrovni gramotností žáků při jejich průchodu vzdělávací soustavou
Doporučení školám a zřizovatelům škol
• Hledat a podporovat zavádění účelných vzdělávacích strategií pro rozvoj gramotností žáků.
• Věnovat pozornost rozvoji dovedností kladoucích vyšší nároky na vlastní iniciativu a kreativitu žáků, posilovat praktickou orientaci výuky, usilovat o časté zařazování náročnějších vzdělávacích situací vyžadujících aktivaci dovedností žáků pracovat s informacemi a řešit problémově orientované úlohy a často vystavovat žáky působení cizojazyčného prostředí (např. rodilý mluvčí, jazykové pobyty, CLIL).
• Podporovat rozvoj gramotností žáků napříč předměty a vzdělávacími oblastmi, a to včetně spolupráce učitelů při plánování takto pojaté výuky.
• Podporovat rozvíjení kompetencí učitelů v oblasti gramotností, včetně mezipředmětových souvislostí a účelného využití didaktické techniky.
• Při respektování finančních možností realizovat opatření pro zlepšování materiálních podmínek škol k rozvoji gramotností žáků.
• Podporovat síťování partnerů s cílem zvyšovat úroveň internacionalizace škol i úroveň spolupráce škol s praxí.
• Zvyšovat kvalitu koncepčního řízení školy v oblasti digitálních technologií.
• Ve výuce věnovat pozornost otázkám bezpečnosti a etiky v on-line prostředí.
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
Že by něco konkrétního?
Co vlastně zjistili?
Co vlastně zjistili?
Já myslím, že zjistili především to, že neumí udělat testy.
Test jazykový pro 4. ročník sesmolili velmi lehký, protože úspěšnost 92 % je vzhledem k tomu, že podstatná část dětí neumí pořádně číst ani česky, směšná.
Test přírodovědné gramotnosti sesmolili zase poměrně obtížný. Podle mne nemá vůbec smysl se těmito testy a výsledky z nich zabývat.
Okomentovat