Povinná maturita z matematiky možná od roku 2021 zavedena nebude. Rozhodne se ale až na jaře. Rozdílné názory na to panovaly ve všech poslaneckých frakcích s výjimkou Pirátů, kteří jsou pro její zrušení. Někteří vládní poslanci dnes navrhovali pouze odklad o rok, nanejvýš o dva. Sněmovna dnes po tříhodinové debatě ukončila dvakrát přerušené první kolo posuzování vládní předlohy, kterou nyní projedná sněmovní školský výbor. Vyrovnat by se s tím měl do konce února. Informuje ČTK.
Celý text naleznete zde
Aktualizace: Povinná maturita z matematiky možná nebude, rozhodne se na jaře
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
33 komentářů:
Žákyně třetího ročníku byla v televizi smutná, že neví, jak to tedy bude.
Matematiku nebude potřebovat, protože chce jít na medicínu!
Slečna s takovým myšlením, by vůbec neměla být puštěna k strádajícím lidem, nedejbože dětem.
"Žákyně třetího ročníku byla v televizi smutná, že neví, jak to tedy bude."
Strašné, jaká traumata působí nevinným dětem populista Plaga a Piráti... Kdyby se v tom nevrtali, mohla být žákyně třetího ročníku veselejší.
A to ještě žákyně třetího ročníku netušila, jak to budou někteří učitelé komentovat.
Byla by ještě smutnější. A oprávněně.
Asi proto, že by nepochopila, co tím komentující učitelé myslí.
Opět se dostáváme do Kocourkova, kdy rok před maturitou se mění podmínky. Ale to nemohou neučící pochopit. Opravdu chudáci žáci, kteří možná skončí jinak, než měli slíbeno u nástupu.
A to je pokračování trvalého znedůvěryhodňování českého jednacího prostoru, kdy se nenosí držet slovo a sliby jsou jen slova. Děti se inspirují a poučí. Budoucí nedůvěryhoddnost ekonomiky a bující korupční prostředí nás spolehlivě diskvalifikuje.
ROZPOLCENÁ POSLANECKÁ SNĚMOVNA SE PŘE O TUNING STRATEGICKY HAVAROVANÉHO TRABANTA PRO FORMULI I
Zastánci povinné státní maturity z matematiky argumentují takto
„Musím říci, že jsem zásadně proti tomu, aby ke zrušení povinné maturitní zkoušky došlo,“ oponoval návrhu vlády poslanec ODS Jan Zahradník. Zdůraznil, že matematika učí studenty středních škol logicky myslet, řešit problémy a umět se vyznat v tom, zda je problém vyřešen.
„V odborné rovině drtivá většina průmyslových svazů i významná část pedagogické veřejnosti jednoznačně považují upozaďování matematiky ve středoškolském vzdělání za velkou chybu. Přesto se na tato odborná hlediska opakovaně rezignovalo, a to zejména kvůli obavám většiny politických stran ze ztráty voličských hlasů těch nejmladších,“ hájí zachování povinné maturity z matematiky místopředsedkyně Trikolóry Zuzana Majerová Zahradníková.
To, jaká je v současnosti úroveň vzdělání, ve Sněmovně zpochybnil poslanec za ANO Jiří Bláha. „Dneska jsme se dostali do stavu, že lidé s vysokoškolským titulem nejsou schopni zvládnout práci obyčejných dělníků, ale nemyslím teď manuální, ale ty myšlenkové pochody. Prostě nejsou to schopni domyslet, dopočítat, posunout v rovině logického uvažování. To nám obrovsky chybí - ta praxe logického života. Všechno máme jasně načárkované. Všechno máme přesně ve svých regálech. Přesně víme, kde si co koupíme, a tím pádem hloupneme všichni úplně. Za chvíli budeme muset napsat, že na záchod se dojde vpravo a pak dlouho rovně chodbou a pak doleva a jsme na záchodě. Tak to dneska vypadá,“ posteskl si Bláha.
Odpůrci argumentují:
Ministr školství za ANO Robert Plaga, který chce zrušit povinnou maturitu z matematiky, míní, že se nejprve musí změnit to, jak se matematika učí. Vládní návrh předpokládá i omezení státní maturity jen na didaktické testy. Ústní a písemné zkoušky z jazyků by se měly přesunout zpět do škol.
„Chceme svobodnou volbu mezi cizím jazykem a matematikou,“ řekl v úterý poslanec za Piráty Lukáš Bartoň... „Postavíme se za to, aby maturita z matematiky nebyla povinná,“ řekla předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová. „Jsme pro odklad povinné maturity z matematiky,“ řekl také poslanec KDU-ČSL Jiří Mihola...Petr Gazdík vyzval ministra Plagu, aby svolal politické strany ke kulatému stolu o podobě maturit v příštích deseti letech. Když Plaga kývne, jsou poslanci STAN připraveni vládní návrh o zrušení povinné maturity z matematiky podpořit.
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/povinna-maturita-z-matematiky-snemovna-zakon.A200128_103610_domaci_kop
PEDAGOGICKÁ DEVASTACE ČESKÉHO ŠKOLSTVÍ POKRAČUJE A NABÝVÁ PITORESKNÍ PODOBY
Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2018/2019 – Výroční zpráva ČŠI
http://www.ceskaskola.cz/2019/12/kvalita-efektivita-vzdelavani.html
Tomáš Zatloukal: Nedivme se, že výuka není pro žáky motivující a že je škola nebaví
http://www.ceskaskola.cz/2019/12/tomas-zatloukal-nedivme-se-ze-vyuka.html
Stanislav Štech: Magické legislativní zkratky ministerstva školství
http://www.ceskaskola.cz/2019/12/stanislav-stech-magicke-legislativni.html
Od ledna pod novým názvem: Národní pedagogický institut České republiky
http://www.ceskaskola.cz/2019/12/od-ledna-pod-novym-nazvem-narodni.html
Viz
OPERACE SE NEZDAŘILA - ZE DVOU VZDĚLÁVACÍCH VZNIKLO JEDNO PEDAGOGICKÉ SLEPÉ STŘEVO MŠMT
http://www.ceskaskola.cz/2019/12/stanislav-stech-firemni-fuze-na.html
J.Týř
Já bych si ještě přihřál svou polívčičku: Na počátku byl zákon, vymezující maturitu se společnou částí z češtiny, cizího jazyku a volitelně: matematiky, společenskovědního základu, přírodovědného základu a informatiky. Maturita podle tohoto zákona, kterému jsme jako škola přizpůsobili ŠVP, ještě nezačala fungovat a už přišla první změna. A pak další, další, další. Komu se dá v tomhle systému věřit?
Máte pravdu, pane Vaňku, to musí být rána pro studenty, když mysleli, že budou muset povinně maturovat z matiky a někdo jim případně v dubnu řekne, že nemusí. Z toho se musí student nepochybně vzpamatovávat hodně dlouho.
A to pomíjím, že forma maturity z matematiky je nesmyslná a smysluplnost v nedohlednu.
Což jako učitel matematiky s doktorátem z matfyzu říkám s plnou vážnosti.
Pane Šnirchu, v čem je současná podoba maturitní zkoušky nesmyslná? A nezkoušejte to na mne s průměrným časem na úlohu, od absolventa (asi OVTŘ) bych čekala více.
A ví ta slečna, která chce jít na medicínu, že bude dělat přijímací zkoušku z fyziky a chemie? A jak to chce bez matematiky udělat? Proto nechápu příspěvek p. Šnircha, proč je komentář některých učitelů k jejímu výroku pro ni stresující.
bude dělat přijímací zkoušku z fyziky a chemie
A v prvním ročníku zkoušku z informatiky. Což není malování obrázků a brouzdání po netu.
Je moc hezké, jak někteří diskutéři zaměňují svobodnou volbu žáka, kam jít na VŠ a co k tomu tedy umět za úplný opak - nesvobodu v tom vybrat si, z čeho maturovat. Zdravý rozum zastánce povinné maturity z matematiky už dávno opustil a zbyly jen smutné výkřiky z bláta marnosti... Se svobodou volby přichází odpovědnost, s povinným nařízením přichází lámání hřbetů. To lámání se některým "pedagogům" moc líbí. Sami si svobody asi moc neužili, tak proč ji někomu poskytovat, že? Opravdu pokřivené myšlení.
Víte pane Čapku, v její svobodné volbě jí nikdo nebrání. Ať si tu přihlášku na medicínu dá. Ale je ro mne nepochopitelné , že je smutná z toho, že bude muset maturovat z matiky. Ví ta slečna, co ji na medicíně čeká? Protože pokud to zjistí až tam, do té doby, než to zjistí, bude žít z mých daní. A z vašich taky (pokud tedy nějaké odvádíte).
"Se svobodou volby přichází odpovědnost ...."
Aha, takže proto si svobodní studenti středních škol, kteří chtějí učit, volí ve velkém aprobace s rodinnou výchovou či výchovou k občanství a ne aprobace s matematikou, fyzikou, chemií, informatikou či němčinou. Oni tak činí, protože jsou zodpovědní!!! Tak konečně jsem to pochopila.
Unknown: Co myslíte, odvádím daně? Co myslíte, ví ta slečna, co ji na medicíně čeká? Co se o obojí vůbec staráte? Vaše daně jdou na hromadu volovin a ta malinka částečka, co jde na vzdělávání kohokoliv, je využita nejlépe.
L. Pokorná: Konečně jste pochopila, že za vzdělávání své osoby je zodpovědná ta osoba a ne ústřední výbor pavlačových učitelů matematiky, výborně. Víte, kdyby učitelé matematiky a chemie nebo němčiny učili lépe, hodně jejich žáků by pokračovalo téže cestou. Takže se raději dívejte do vlastních řad. A o informatiky se nebojte...
Pane Čapku, diskutujte, prosím věcně a bez znevažování a urážek ostatních diskutujících. Děkuji!
Pane Čapku, co ten Váš češtin?
Víte Čapku, oni možná ti Vaši „pavlačoví učitelé matematiky“ o té matematice, na rozdíl od Vás, něco vědí. A snaží se ji učit nejlépe, jak to jen jde. Pár jich osobně znám...
Co byste čekal BP od člověka, který netuší, že existují nějaké vzory přídavných jmen.
Pane Čapku o vývoji počtu učitelů matematiky a fyziky toho víte tak pramálo, že ze sebe jen zbytečně děláte ještě většího šaška, než jste. Ono jich bylo totiž málo vždy, i za komunistů. Jenže ti to řešili preferenčním stipendiem.
A opravdu si myslíte, že zrovna rodinná výchova a výchova k občanství je až tak výborně vyučována, že je to hodno následování? Fakt jste mne opět pobavil. Tyto předměty jsou totiž na školách často vyučovány neaprobovaně, protože se jimi ostatním učitelům doplňují úvazky, a absolventi, kteří si svobodně zvolili tyto aprobace, musí většinou hledat práci mimo školství, protože ve školách jsou neuplatnitelní - hodin těchto předmětů je málo a oni většinou nejsou schopni po odborné stránce zvládnout výuku čehokoliv jiného. Koneckonců to přece znáte i na sobě, nebo snad ne?
Víte, paní Pokorná, jeden z pravdomluvných kolegů mně nazval největším žijícím didaktikem, vpravdě inkarnací Jana Ámose. Nemám důvod u nevěřit a stejně jako on šířím dobrou pedagogiku mezi učitelský národ. Vidím, že vy jste ta, která má klapky na očích a z nějakého důvodu je vám každý nesmysl dobrý, hlavně abyste mohla tvrdit opak, než já. Chápu to, je to jako když se dorostenec na tréninku snaží udělat kličku Messimu. Sice mu to nikdy nevyjde, ale přesto... :-D
Promluvím k vám nyní shovívavě, jako ke studentovi pedagogiky, na úrovni kterého jste. 1) To, že někdo učí neaprobovaně, neznamená pro kvalitu výuky nic. 2) To, že by někdo na ZŠ nebo SŠ nezvládal "po odborné stránce" je váš výmysl, nejspíš úmyslná lež. 3) Víte, co opravdu znám na sobě? Že kvalitní učitel může učit cokoliv, pokud zná své řemeslo, kterým je didaktika. A matematika konkrétně je na učení jeden z nejlehčích předmětů. Jsou to jenom příklady a počítání - a hodin je jako máku. Fyzika je ještě lehčí a pro učitele a žáky zábavnější... tedy pokud tyto předměty neučí nějaký školomet a frontálník, ten se nadře. Koneckonců to přece znáte i na sobě, nebo snad ne?
Pane Čapku, stačí. Paní Pokorná není tématem diskuse, natož urážky a znevažování. Ani pan Čapek není tématem diskuse. Zkuste diskutovat věcně. Děkuji!
Už dlouho jsem nečetla takový čítankový příklad narcistního chování a myšlení. Doufám ,že nebude smazán, pane Komárku, je to poučení i pro ostatní.
Paní Karvaiová, pochybuji, že se tady dá zobecňovat a že by oprávněnost toho příspěvku spočívala ve "varování pro ostatní". Nicméně jako tečka za tématem "pan Čapek" v této diskusi to smysl má.
Jak přesně to myslíte, pane Komárku? Chápu to správně, že Mistr se tady vybleje a reagovat nikdo nesmí, protože vy jste nařídil tečku za tématem Čapek? Ptám se jen abych se ujistil, že mě nešálí zrak.
Pane Doležele, pokud sledujete diskusi, víte, že to tak není. Možná Vás šálí zrak už při čtení diskuse? Každopádně to dále rozebírat nebudeme. Děkuji!
"Promluvím k vám nyní shovívavě, jako ke studentovi pedagogiky, na úrovni kterého jste. 1) To, že někdo učí neaprobovaně, neznamená pro kvalitu výuky nic. 2) To, že by někdo na ZŠ nebo SŠ nezvládal "po odborné stránce" je váš výmysl, nejspíš úmyslná lež. 3) Víte, co opravdu znám na sobě? Že kvalitní učitel může učit cokoliv, pokud zná své řemeslo, kterým je didaktika. A matematika konkrétně je na učení jeden z nejlehčích předmětů. Jsou to jenom příklady a počítání - a hodin je jako máku. Fyzika je ještě lehčí a pro učitele a žáky zábavnější... tedy pokud tyto předměty neučí nějaký školomet a frontálník, ten se nadře. Koneckonců to přece znáte i na sobě, nebo snad ne?"
Tak jo. Takže, Mistře:
1) Jaká je pravděpodobnost, že vyhraju druhé pořadí ve Sportce alespoň v jednom ze dvou tahů?
2) Jak ověříme, že obsah kruhu je 2*Pi*r^2 (kde r značí jeho poloměr)?
3) Ukažte, jak spočítáte součet prvních n členů geometrické posloupnosti a jak spočítáte součet nekonečně mnoha členů geometrické posloupnosti s kvocientem v absolutní hodnotě menším než jedna? A vysvětlete, kdy řada konverguje a kdy diverguje.
4) Ukažte, jak spočítáte RPSN pro úvěr, který je úročen sazbou 3.4% p.a. a je splácen měsíčně s měsíčním úrokovacím obdobím a metodou 30/360.
5) Ukažte, jak spočítáte zaplacené úroky za druhý rok splácení hypotéky s počáteční jistinou 5 milionů CZK, úrokovou sazbou 2.9% p.a. a měsíčním úrokovacím obdobím a měsíčním splácením.
6) Odvoďte vzorec pro výpočet kořenů kvadratické rovnice.
Představujte si, že nás to máte naučit. Didaktik jste, že by někdo nezvládal výuku na ZŠ, nebo SŠ po odborné stránce, je údajně úmyslná lež, tak se předveďte. A to po vás nechci výpočet limit, derivací a Newtonových integrálů.
A ještě pár bonusových:
7) Sušená jablka obsahují 16% vody. Čerstvá jablka obsahují 78% vody. Kolik jablek musíme koupit, abychom po jejich vysušení získali 10 kg sušených jablek?
8) Přítokem se bazén napustí za 6 hodin. Čerpadlem se vyčerpá za 9 hodin. Za jak dlouho se bazén naplní, jestliže je puštěn přítok i čerpadlo zároveň.
Zajímavé. Také znám pár dobrých učitelů matematiky. Ani jeden z nich není pro povinnou maturitu z Ma v cermatím podání. Prý odvádí pozornost od skutečné matematiky, způsobem, který k matematice spíše vytváří averzi, či co. Také je zajímavé, že zdejší nejhlasitější zastánce, "učí" jen z bezpečné "dálky", resp. z open plan kanclíku jakési americké potírny.
TU, ty osobní útoky a znevažování tady opravdu nemají co dělat! Děkuji!
Tak ať jsme přesní TU:
1) Kolik tedy přesně jich znáte?
2) Kolik z nich je dobrých?
3) Jak to víte, že jsou dobří?
Pane Doležele, doktorand neúkoluje doktory. Je to naopak. Nemáte ještě pro zasmání nějakou úlohu o kopání příkopů?
Pane Čapku, máte nějakou jinou výmluvu pro zasmání?
Okomentovat