Myslet si, že sobectví zajistí úspěch spíše než štědrost a respekt, je velký omyl, říká psycholog Adam Grant. Je to právě naopak. „Naučit děti zájmu a starosti o druhé může být nejlepším způsobem, jak je dobře připravit pro naplněný a úspěšný život,“ tvrdí. Argumenty podložené výzkumy přináší ve svém článku Přestaňte vychovávat úspěšné děti, začněte vychovávat hodné děti, který napsal pro americký magazín The Atlantic. Informuje magazín Rodiče vítáni.
Adam Grant (twitter.com) |
Ve světle těchto výzkumů a úvah se zdá jasnější, proč inovativní školy tolik dbají na rozvoj spolupráce a týmovosti a proč se tolik mluví o vztazích ve třídě, školním klimatu a jejich budování. Evidentně to není ztráta času.
Nakonec to i dává smysl. Zájem a starost o druhé lidi vytváří pevný základ pro dobré vztahy, a ty zase podporují dobrou psychickou kondici, pro úspěšný život tak důležitou. To za prvé. Za druhé, altruistický postoj člověka spíš přivede k nějaké užitečné a smysluplné práci. A když lidé věří ve smysl toho, co dělají, a připadají si užiteční, snáze v životě překonávají překážky a jsou šťastnější.
Celý text naleznete zde
Článek v The Atlantic naleznete zde
4 komentářů:
Ano. To může být pravda. Ale vysvětlete to třeba těm kurdům v Sýrii a Turecku, že mají být od dětství altruisté, či multimilionářům, kteří svůj majetek jistě získali altruismem a o politicích, kteří si dávají přednot u korýtek ani nemluvě.
Toť ráj na Zemi potvrzený kvalitními výzkumy.
Není to tak dávno, co pravič*áci z Libinstitutu a spol. stavěli na piedestal egoismus, jako otce společenského blaha.
Dokud se společenští vědci nebudou chovat odpovědněji a společnost nebude jejich výstupy přebírat kritičtěji, bude i jeden jediný kulturní antropolog na světě zbytečně moc...
Pane Vaňku bravo!
Je jisté, že pan Grant objevil Ameriku...mimochodem z té A. celkově úplně zešílíme:-)
Za pár let se ze západu dozvíme: buďme lidmi...my to totiž nevíme...jak já se těším, až nebudu součástí tohoto blázince. Vše je jen o tom, kdo urve více zdrojů, kdo zblbne více lidí...a mladí to baští.
Možná by bylo dobré vědět, že toleranci přináší hlavně vzdělání jako takové (široké). A že tzv. elitní (nebo alternativní) školy podporují už ze své podstaty zejména pocit odlišnosti, nadřazenosti, což ovšem koliduje s tím, co vlastně chcete. Opravdu solidní a kvalitní škola si nebude dávat přívlastky a bude se nazývat v prvé řadě školou (pro všechny) a ne jen pro někoho, kdo sdílí jejich světonázor, a kdo není ten zbytek, ten "póvl".
Jen tak na okraj - alternativní školy vyžadují po žácích i rodičích konformnost, poslušnost - a kdo ji nemá, nemůže v nich být (zkušenost mého blízkého okolí).
Okomentovat