Veronika Sováková: Podpora aplikace metody CLIL v anglickém jazyce v základních a středních školách – Science

pondělí 23. prosince 2019 ·

Publikace se zabývá možností propojení chemie a anglického jazyka, přičemž se žák neustále učí používat nově nabyté vědomosti při rozvoji jazyka. Publikace je pojata široce a obsahuje možnosti pro druhý stupeň základního vzdělávání, s přesahy do období prvního stupně (vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět), a to hravou formou, různými experimenty apod., a pokračuje možnostmi využití metody CLIL v chemii na středních školách.



V počátcích výuky cizího jazyka je vhodné, aby žáci absolvovali samostatné hodiny cizího jazyka a nanejvýš jednu hodinu výuky metodou CLIL. Takovému pojetí také odpovídají materiály v publikaci. Na 1. stupni základních škol je CLIL obvykle implementován třídními učiteli, na 2. stupni základních škol a na školách středních mohou CLIL používat učitelé s kvalifikací pro výuku anglického jazyka a/nebo chemie. Je také možné, aby se na integrovaném učení podíleli dva učitelé, jeden pro anglický jazyk a druhý pro chemii, kteří se mohou střídat během jedné vyučovací hodiny nebo po jednotlivých hodinách.

V provázanosti s dalšími publikacemi je pro CLIL důležité představit vhled do problematiky CLIL a přírodovědného předmětu, pro který není dostatek dostupných materiálů. V jednotlivých pracovních listech jsou představeny vybrané tematické okruhy předmětu v souladu s cíli a obsahem jazykového vzdělávání a chemie (dle rámcových vzdělávacích programů pro základní i střední vzdělávání). Stanovený rozsah publikace umožnil autorům jednotlivých částí pokrýt témata jen v určité míře podrobnosti. Proto v závěru publikace nabízíme jejím uživatelům seznam doporučené literatury k jednotlivým kapitolám, a poskytujeme jim tak možnost dohledat si další detailnější informace.


Celý text naleznete zde

9 komentářů:

Lenka Pokorná řekl(a)...
23. prosince 2019 v 12:49  

Chemie je pro děti na základní škole velmi obtížná, hodinová dotace předmětu není nic moc, proto mi přijde zcestné věnovat cenný čas z hodin tohoto předmětu rozvoji anglického jazyka. A vynechala bych z tohoto bláznění i matematiku a fyziku. V těchto předmětech se mají děcka učit úplně něco jiného a děti mají problém chápat učivo i česky. Jestli on není problém s těmito předměty na středních školách zčásti způsoben tím, že se blázní s projekty, CLIL apod.

Nowak řekl(a)...
23. prosince 2019 v 17:41  

Učit Ch na ZŠ anglicky je dost na pováženou. Doufám, že ta podpora znamená i vyhodnocení zkušeností. Samozřejmě, že objektivní vyhodnocení výsledků může ukázat, že jazyk nerozhoduje - žáci Ch prostě neumějí a hotovo.

Lenka Pokorná řekl(a)...
23. prosince 2019 v 20:22  

Jistě, chemie je na základní škole natolik primitivní, že ji rovnou budeme učit anglicky.

Petr Portwyn řekl(a)...
23. prosince 2019 v 21:29  

Faktická poznámka:
CLIL neznamená, že se něco rovnou učí anglicky, ale že je do výuky zařazeno nějaké to anglické slovíčko apod.
Na druhou stranu angličtinář může zařadit nějaký pojem z té chemie... ono se to pak prováže.
Ve fyzice to docela funguje (třeba když dětem občas místo "objem" dáte "volume" a plochu pojmenujete "square", líp si ty vzorečky pamatují), v chemii se taky určitě něco najde.

Lenka Pokorná řekl(a)...
23. prosince 2019 v 21:43  

Jejda, pane Portwyne, nahlédněte do těch pracovních listů!

Ivo Mádr řekl(a)...
23. prosince 2019 v 21:57  

Angličtinu dobře odučí angličtinář třeba ve výuce pracovních činností - např. příprava pokrmů,... Nic ve zlém, ale "mrvit" jako ne angličtinář žáky ZŠ a SŠ nemíním. Není to ku prospěchu věci. Jinak taková výuka podle projektu v chemii je plně v anglickém jazyce.

Petr Portwyn řekl(a)...
23. prosince 2019 v 23:08  

Paní Pokorná
Zkusil jsem, ale odsud to neotevřu, tak později.
Pokud je ale hodina vedená celá v Aj, tak to není CLIL. Aspoň teda podle původního vymezení pojmu :o)

Pan Mádr
Však nemá smysl se do toho nutit, pokud se Vám do toho nechce. CLIL je jen jedna z metod, není to písmo svaté :o)

Nowak řekl(a)...
24. prosince 2019 v 17:54  

Pane Portwyne, opravdu stojí za to podívat se na ty materiály. Jsou to náměty na celé hodiny - ne jednotlivá slovíčka. Nevím, zda to odpovídá termínu CLIL, ale zde si to tak zřejmě vykládají.

Petr Portwyn řekl(a)...
25. prosince 2019 v 9:26  

Pane Nowaku,
jakmile to půjde, udělám to.

CLIL mne zajímá, dokonce jsem se okrajově podílel na jedné publikaci. Jasně se rozlišuje mezi bilingvní výukou a CLILem, i když teda někde se dělá tzv. hard CLIL, kde je podíl cizího jazyka větší (a měl by ho dělat aprobovaný jazykář v "tom druhém" předmětu, nebo člověk s perfektní znalostí jazyka).
U nás v ČR se dělá spíš "soft CLIL", kde se třeba jen tak do zadání hodí těch pár slovíček. Někdy se stane, že děti si toho nevšimnou a výraz ani neregistrují. Někdy začnou brblat, ale poté, co uslyší "přečti si to, a neboj, rozumět budeš" zjistí, že když tam jsou pascaly, tak to asi bude tlak, i když se to jmenuje "pressure". Vlastně to využívám k tréninku čtení zadání - oni se na to víc soustředí, když musejí trochu luštit.
Ale nesmí se to přehnat, aby se to nezvrhlo v překládání slovíček místo fyziky. Jazyk dávat fakt obezřetně, pak je to užitečné.

Před celými hodinami nás na kurzu CLILu výslovně varovali.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.