Článek ukazuje možnosti, jak může učitel pracovat se známým pohádkovým textem na počátku 1. ročníku, tedy v období, kdy si žáci teprve osvojují techniku čtení, a pokládají se základy čtenářské gramotnosti. Hlavním cílem popisované hodiny českého jazyka je rozvíjení slovní zásoby, dodržování dějové posloupnosti a doslovné porozumění textu, ale je zde rozvíjena i gramotnost matematická, a to prostřednictvím nenásilně zařazené práce s Ozoboty. Žáci ve dvojicích řeší úlohu založenou na posloupnosti jednoduchých instrukcí, samostatně odhalují a opravují chyby.
Vyučující zahájí aktivitu: „Abyste se dozvěděli, o čem bude dnešní hodina českého jazyka, musíte si složit rozstříhaný obrázek.“ Dvojice žáků skládají připravený obrázek (Šípková Růženka) na lavici.
Pod vedením učitele se složeným obrázkem dále pracují – odpovídají na otázky: „Co na obrázku vidíš? Najdi … Co je na …? Co je pod …? Co je vedle …? Co je mezi …? Co je nad …? Kolik vidíš celkem …?“ Žáci jsou vedeni k tomu, aby používali celé věty.
Následuje čtení pohádky učitelem a otázky k textu: „Proč se Růžence říká Šípková? Kolik měla princezna roků, když se píchla do prstu? Kolik máte vy? Kdo je starší?“
Při opakovaném čtení učitel upraví část pohádky a žáci klepají prstíkem do lavice, když slyší vetřelce (slovo, které do textu nepatří). Např: Král chtěl oslavit narození vytoužené OPICE a pozval na zámek KOČKY z okolí. Poté, co všechny mladší sudičky daly RYBCE do vínku to nejlepší, přišla zlá sudička a uvrhla na MYŠ strašnou kletbu. V den svých sedmnáctých narozenin se píchne o NOSOROŽCE a upadne do věčného spánku i s celým královstvím. Král hned poslal PAPOUŠKA, aby ve všech městech rozhlásil, že každé vřeteno musí být spáleno.
Učitel vyzve žáky, aby dokončili věty, které přečte (žáci mají vykřiknout správné slovo): Jen, co se Růženka dotkla vřetena, píchla se do___________ (prstu). Za 100 let princeznu probudí krásný ___________(princ). Když našel princeznu, učarovala mu její krása a jemně ji ______________(políbil). Princ požádal o princezninu ruky a zanedlouho se konala veselá _____________ (svatba).
Následuje práce ve dvojicích. Žáci na připraveném pracovním listu číslují obrázky (1–5) podle dějové posloupnosti. Po ukončení práce si společně zkontrolují.
Nakonec si pohádku prožijeme společně s naším kamarádem Ozobotem. Ten si projde pohádku ještě jednou. Musíte mu ve dvojici dát správné pokyny (vybarvit barevné kódy), aby si na rozcestí vybral správnou cestu a po cestě plnil vaše pokyny: Když se Růženka píchne do prstu a usne, Ozobot se na chvíli zastaví. Trní prosekává cik-cak. Na plese si zatančí. V průběhu práce používejte nápovědu s kódy a kdykoliv si můžete na koberci s Ozobotem udělat kontrolu.
Závěr – v kruhu na koberci si projedeme celou pohádku s Ozobotem za doprovodu básně, která časově odpovídá trase Ozobota. A zhodnotíme celou hodinu: „Co jsme dneska všechno zvládli? Jak se nám dařilo? Pokud se něco nezdařilo, proč? Proč jsme práci nestihli?“
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat