Tomáš Feřtek: Tohle školství není pro kluky, říká PISA

úterý 10. prosince 2019 ·

"Tentokrát se mezinárodní šetření PISA soustředilo na čtenářskou gramotnost včetně schopnosti číst texty na webu a srovnávat informace z více různých internetových zdrojů. Česká republika dosáhla v průměru 490 bodů, ale výsledky Prahy (502 bodů) odpovídají Dánsku nebo Austrálii, zatímco výsledky Ústeckého kraje (439) jsou někde mezi Maltou a Rumunskem. Přes 60 bodů, to je opravdu dramatický rozdíl. Pro srovnání: na konci žebříčku je Bulharsko či Mexiko se 420 body. Jediná pozitivní zpráva je, že obvyklý otloukánek podobných testování, Karlovarský kraj, skončil tentokrát přece jen trochu lépe," píše Tomáš Feřtek pro Respekt..


Feřtek mimo jiné píše:

Výsledky po krajích nemusí být zcela reprezentativní, vzorek škol v jednotlivých krajích je malý – ale jednoznačně průkazný je například podíl žáků, jejichž schopnost číst a vnímat texty je na tak elementární úrovni, že jim to komplikuje fungování v práci i osobním životě – jsou na úrovni 1 z 6, přičemž za nutný zaklad se považuje úroveň 2. Na učilištích bez maturity je takových žáků skoro polovina a jejich podíl roste. A pozor, učiliště za to nemohou. Jde o patnáctileté, kteří tam právě teď nastoupili. Přicházejí sem ze základních škol, kde je takových zhruba třetina.



Ale to opravdu překvapivé ukazuje tenhle obrázek. Jednak je z něj patrné, že schopnost vnímat texty se skládá z různých složek - a v českém prostředí na tom nejsme nijak zvlášť dobře ve vnímání samostatných, tedy obvykle delších a tím na čtení komplikovaných textů. Co stojí za pozornost, je srovnání červených a modrých čar. Ano, těmi modrými myslíme deformovaný šestiúhelník ve středu. To jsou výsledky českých chlapců. Všech chlapců - tedy na zmíněných učilištích by ta „svrasklost“ byla ještě výrazně menší. Červené čáry označují čtenářské kompetence dívek. Rozdíl je v některých položkách více než třicetibodový.

Co se z toho dá vyvodit? Vzdělávací systém v současné podobě významně selhává u kluků v oblasti, která je pro další profesní i životní úspěch klíčová.


Celý text naleznete zde

15 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
10. prosince 2019 v 9:38  

Nejde z toho vyvodit nic. Chlapci jsou v pubertě a děvčata ji už mají za sebou. Školství s tím nemusí mít vůbec nic společného.

Lenka Pokorná řekl(a)...
10. prosince 2019 v 15:16  

Jejda, pan Feřtek zase objevil Ameriku. Jenže, kdo pracuje ve školství, ví tohleto už dávno i bez PISA testů.

Milan Keršláger řekl(a)...
10. prosince 2019 v 15:43  

Jediné o čem ty výsledky vypovídají (kromě genderových rozdílů v čase projevů puberty), je, že na ŽS je skutečně obtížné učit (k tomu vivat inkluze). Kromě toho rodiče chtějí na 1. stupni zábavnou výuku, nechtějí známky, chtějí aby všichni zažili úspěch (nejlépe neustále)... A pak se učitel na 2. stupni diví, že neumí ani malou násobilku, ani sčítat pod sebe, ani číst, odmítají se biflovat vyjmenovaná slova, nerespektují autoritu... Jenže to se pak už prostě nedožene (viz ty výsledky na učilištích) a než by se tím někdo zabýval, tak se radši dělá, "že jedeme". Co to dělá s úrovní vstupu na SŠ/VŠ, si dovedete taky představit.

Lenka Pokorná řekl(a)...
10. prosince 2019 v 15:52  

Já nevím, proč se rozčilujete, vždyť bude stačit, když se středoškolská matematika oseká na polovinu, za což ve svých předchozích komentářích bojujete, a bude vše v pohodě, v pohodičce.

Milan Keršláger řekl(a)...
10. prosince 2019 v 15:56  

@Lenka Pokorná: Zatímco váš postoj je řešení (tj. dělat jako že je vše Ok a ještě dětem naložit další)... Opakuji - nerelevantní učivo prostě do RVP nepatří a basta. Pokud si vy myslíte, že své žáky naučíte všemu, račte si to zapsat do ŠVP (a pak se ohlédnout za výsledky).

Lenka Pokorná řekl(a)...
10. prosince 2019 v 16:05  

Vy si pane Keršlágere ve svých vyjádřeních natolik odporujete, že diskuze s Vámi je prakticky nemožná.

Petr Portwyn řekl(a)...
11. prosince 2019 v 16:54  

Co se z toho dá vyvodit? Vzdělávací systém v současné podobě významně selhává u kluků (...)

Jasně, selhává vzdělávací systém. To, že společnost je na hadry a polovina kluků vyrůstá bez otce, nehraje roli. Selhal vzdělávací systém.
Expert... :oP

Petr Portwyn řekl(a)...
11. prosince 2019 v 16:56  

P. S.
Samozřejmě že hraje roli i puberta, jak už tu padlo. Dívky jsou mentálně o rok dva dál, a byly vždycky. Prostě vyspívají dřív, to je dáno biologicky. Kluci je doženou až někdy kolem maturity.

Jenže tohle už možná taky není dovoleno říkat. My uvědomělí víme, že mezi muži a ženami žádné rozdíly nejsou.

Milan Keršláger řekl(a)...
11. prosince 2019 v 19:22  

Vzhledem posunu maturity o 1 rok bych řekl, že se nůžky ještě více otevírají (hlavně u méně motivovaných). Problém je dost v tom, že jsou u maturity už více než rok plnoletí a nakládají s plnoletostí tak, jako běžní mladí a neklidní.

tyrjir řekl(a)...
13. prosince 2019 v 2:37  

Tomáš Feřtek má tentokrát pravdu. Školství opravdu vyhovuje spíš děvčatům a ženám. Zapomíná ale říci, že např. feminizace učitelské profese tomu významně napomáhá a zcela nepochybně vede k diskriminaci všech dětí - k omezení práva dítěte být vzděláváno a vychováváno i mužským vzorem. Feminizaci ve školství proto považuji za nebezpečnou věc. Podle mého názoru je hloupý feminismus (pozitivni diskriminace tj. umělé zvýhodňování žen) a genderismus jeden z nebezpečných projevů určité dekadence zejména v některých zemích tzv, "vyspělého Západu".

J,Týř

K tomu viz např. i:

Vladimír Pikora: Auta a rodiny jenom pro spodiny aneb Lidé bez budoucnosti chtějí vládnout světu

Tento týden na mě na mnoha místech vyskočily oslavné články, že ve Finsku vznikla vláda 34leté premiérky Sanny Marinové. To, co média nejvíc oceňují, je, že kabinet tvoří hlavně ženy a často nezvykle mladé. Dvěma ministryním je jen 32 let. Musím říct, že já nadšení médií nesdílím. Dokonce si myslím, že z pohledu mnoha lidí se může jednat o sexistickou adoraci, když někoho opěvují nikoli kvůli výsledkům jeho práce, ale jen kvůli jeho pohlaví...

Jiné články zase opěvují, že se premiérka narodila do tzv. duhové rodiny a její matka žila s partnerkou. Ani to není pro mě nějak důležité, že by to mělo být stavěno na piedestal před výsledky práce premiérky...


https://www.reflex.cz/clanek/komentare/98901/vladimir-pikora-auta-a-rodiny-jenom-pro-spodiny-aneb-lide-bez-budoucnosti-chteji-vladnout-svetu.html?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu&fbclid=IwAR3BJkf6kxqnBK5YUgT9XQjQCuzd6UMIjbUFk5glHV0voqAUh2-nxdicZRY

Petr Portwyn řekl(a)...
13. prosince 2019 v 9:10  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Petr Portwyn řekl(a)...
13. prosince 2019 v 13:44  

Pan Týř
Máte pravdu. Chlapci opravdu trpí nedostatkem mužských vzorů, logicky více, než dívky. Ono se to pak projevuje i ve výuce - předměty, kde chlapci dříve vynikali, upadají více. Tatínkové, kteří by je seznámili s řemeslnými činnostmi a s přístupem k technice, prostě nejsou.
Produktem jsou často buď "holky v kalhotech" nebo kluci, kteří jsou na základce urvaní ze řetězu, a logicky s tím mají problémy.
Na vině však není v prvé řadě školství.

Lenka Pokorná řekl(a)...
14. prosince 2019 v 14:20  

Úplně njelepší by bylo, kdy si Feřtek konečně řekl:"Tohle školství není pro Feřteka."

tyrjir řekl(a)...
14. prosince 2019 v 17:34  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
14. prosince 2019 v 17:55  

mirek vaněk řekl(a)...10. prosince 2019 9:38
Nejde z toho vyvodit nic. Chlapci jsou v pubertě a děvčata ji už mají za sebou. Školství s tím nemusí mít vůbec nic společného.

Opravdu, pane Vaňku?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.