Aktivita s názvem Honzík a Numeráčci byla určená pro děti s povinnou předškolní docházkou, které rády řeší zajímavé matematické a logické úlohy. Pomocí milého příběhu s netypickými hlavními hrdiny jsme děti motivovali k vypracování úloh, které byly odstupňovány do tří úrovní obtížnosti. Prvního kola aktivity se zúčastnily všechny děti dané věkové kategorie, které měly zájem, popřípadě i děti mladší. Druhého kola se zúčastnily děti, které úspěšně zvládly první kolo. První dvě kola probíhala v domovských mateřských školách, ve známém prostředí se známými lidmi. Třetí kolo se konalo v organizující mateřské škole (MŠ Ostrava Varenská 2a, p. o.) a zúčastnily se ho děti, které úspěšně zvládly úlohy druhého kola a prokázaly tak jistou míru nadání v matematicko-logické oblasti.
V úvodu naší aktivity jsme nejprve po souhlasu zřizovatele oslovili mateřské školy městského obvodu a zjistili jejich zájem o zapojení. Jednotlivé mateřské školy nám zaslaly zpět přihlášku s počtem dětí a my jsme jim nachystali veškerý potřebný materiál (viz Příloha č. 2 – Foto č. 1). V prvním kole to byly nejen pracovní listy (úkoly pro děti – viz Příloha č. 1), ale i motivační příběh o Honzíkovi a Numeráčcích, metodický pokyn, jak s příběhem a hlavně s úkoly pracovat. Po vypracování jsme si pracovní listy vysbírali, opravili a anonymně jsme vyhodnotili postupující do druhého kola.
A protože nám soutěžení není až tak vlastní, doporučili jsme kolegům druhé kolo úkolů vypracovat opět s celou skupinou dětí a zpět nám zaslat úkoly dětí postupujících. První dvě kola probíhala anonymně, tedy každé dítě mělo přiděleno číslo. Třetí kolo probíhalo v naší mateřské škole za doprovodu rodičů. Připravili jsme program pro děti a pro rodiče odděleně. Děti v rámci společného sobotního dopoledne plnily například úkoly třetího kola, ale měly možnost zúčastnit se i workshopu o robotice nebo si vyzkoušet zajímavé chemické pokusy. Rodičům v průběhu dopoledne byly zprostředkovány přednášky odborníků o charakteristických rysech intelektového nadání v předškolním věku, byli seznámeni s diagnostikováním v pedagogicko-psychologické poradně apod.
Cíl aktivity se podařil splnit. Tři děti splnily úkoly třetího kola zcela bezchybně a lze o nich hovořit jako o dětech (mimořádně) nadaných. Rodiče získali základní informace o možnostech jejich rozvíjení. Myslíme si, že všechny děti, jež se účastnily posledního kola, prokazovaly vyšší potenciál v matematicko-logické oblasti a my jsme rádi, že jsme na tento fakt mohli upozornit nejen jejich rodiče, ale i učitele – ať už současné či budoucí.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat