„Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy se v červnu rozhodlo pro skutečně procedurálně i věcně radikální řez. Podívejme se na procedurální stránku této vskutku „firemní fúze“. Za prvé, výzvu vlády uspořit na zbytečných úřednících ve státní správě (v řeči kritiků sociálního státu je „zbytečný“ epiteton constans úředníka) vyřešilo tzv. sloučením Národního ústavu pro vzdělávání (NUV) a Národního institutu dalšího vzdělávání (NIDV). Co na tom, že v těchto organizacích nejde o úředníky státní správy, ale o odborné pracovníky? K tomu, aby se tato skutečnost přehlédla, byl následně předložen argument o překryvu agend,“ píše Stanislav Štech pro Deník referendum.
Stanislav Štech (twitter.com) |
Za druhé, byla zvolena manažerskému řízení vlastní „rychlost přepadení banky“ (Liessmann). Během šesti měsíců se má vše ukončit, vyhodnotit, reorganizovat a nově vymezit v novém Národním pedagogickém institutu (NPI).
Ten bude dokonalým kočkopsem. Zahrne agendu odborného vzdělávání, práce na obsahu vzdělávání, poradenství a nově i vzdělávání pedagogických pracovníků. A bude výrazněji podřízen ministerstvu (tedy úředníkům).
Za třetí, nejprve se koná, a až pak analyzuje. Žádná nezávislá analýza nebo externí audit neproběhly. Zřejmě až po personální redukční dietě zjistíme, za co všechno ztratil stát fakticky odpovědnost, přesněji co všechno v oblasti vzdělávání zvládá ovlivňovat ještě hůře než dosud.
Od ledna 2020 má tedy vzniknout o více než šedesát pracovníků štíhlejší odborně vzdělávací - kurikulární – poradensko - pedagogicko vzdělávací NPI. Připomeňme, že tolik kritizovanému slučování resortních organizací za ministra Dobeše předcházel nezávislý audit Deloitte & Touche, celý proces trval patnáct měsíců a od roku 2011 dodnes se ještě nepodařilo plně napravit jeho negativní dopady.
Celý text naleznete zde
5 komentářů:
OPERACE SE NEZDAŘILA: ZE DVOU VZDĚLÁVACÍCH VZNIKLO JEDNO PEDAGOGICKÉ SLEPÉ STŘEVO MŠMT
Při slučování NÚV a NIDV nejde ani zdaleka o "rychlost rovnající se přepadení banky", jak píše exministr Štech. Bylo s plnou vážností interně ohlášeno již na jaře roku 2013 ministrem školství Fialou. Tehdy se uvažovalo o zahrnutí NIDV do tehdejšího NÚV. Neuskutečnilo se to dodnes pravděpodobně ze dvou tří možných hlavních důvodů. Za pravděpodobný hlavní důvod považuji závažné nedostatky v práci NÚV při čerpání EU dotací, jichž jsem byl jako tehdejší pracovník NÚV přímým svědkem a aktivním odpůrcem a které nakonec vedly až k odvolání tehdejšího ředitele NÚV v únoru roku 2015 a následnému tříletému "bezvládí", během něhož byl NÚV bez řádně jmenovaného ředitele, a k selhání NÚVu při tvorbě kurikula a Revizi RVP. Druhý pravděpodobný důvod je, že ani NIDV neobstál. Pokusil se v roce 2017 vytvořit Kariérní řád pro učitele. To se mu nepovedlo a vzniklý systémový paskvil proto neprošel Parlamentem České republiky.
K tomu viz například
NÚVovské elegie
http://www.ceskaskola.cz/2017/08/vychova-po-cesku-studentka-porovnala.html#comment-5107743372624675431
Tornádo KAT a vládní jaderný výbuch
TŘI EPICENTRA VLÁDNÍHO JADERNÉHO VÝBUCHU VE ŠKOLSTVÍ - STAV 2019-06
http://www.ceskaskola.cz/2019/06/tri-ctvrtiny-pedagogu-ohrozuje-vyhoreni.html#comment-8349347150208421795
Paradoxem obou výše zmíněných selhání MŠMT je, že ministr Plaga ze dvou "vzdělávacích slepých střev" vytvořil jedno přiškrcené "pedagogické slepé střevo MŠMT" - Národní pedagogický institut. Devastace českého školství tak pokračuje a nabývá pitoreskní podoby...
J.Týř
PEDAGOGICKÁ DEVASTACE ČESKÉHO ŠKOLSTVÍ POKRAČUJE A NABÝVÁ PITORESKNÍ PODOBY
Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2018/2019 – Výroční zpráva ČŠI
http://www.ceskaskola.cz/2019/12/kvalita-efektivita-vzdelavani.html
Tomáš Zatloukal: Nedivme se, že výuka není pro žáky motivující a že je škola nebaví
http://www.ceskaskola.cz/2019/12/tomas-zatloukal-nedivme-se-ze-vyuka.html
Stanislav Štech: Magické legislativní zkratky ministerstva školství
http://www.ceskaskola.cz/2019/12/stanislav-stech-magicke-legislativni.html
Od ledna pod novým názvem: Národní pedagogický institut České republiky
http://www.ceskaskola.cz/2019/12/od-ledna-pod-novym-nazvem-narodni.html
OPERACE SE NEZDAŘILA - ZE DVOU VZDĚLÁVACÍCH VZNIKLO JEDNO PEDAGOGICKÉ SLEPÉ STŘEVO MŠMT
http://www.ceskaskola.cz/2019/12/stanislav-stech-firemni-fuze-na.html
slučování resortních organizací za ministra Dobeše předcházel nezávislý audit Deloitte & Touche, celý proces trval patnáct měsíců a od roku 2011 dodnes se ještě nepodařilo plně napravit jeho negativní dopady.
Na tom asi něco bude. Co přitom celou tu dobu dělaly například Pedagogické fakulty? Co s tím? Začít s nezávislým vyšetřovacím auditem, kam, na co, jak a s jakým výsledkem se za posledních patnáct dvacet let dávaly ve školském resortu například desítky miliard ze vzdělávacích EU dotací a stamilióny ze státního rozpočtu? Pak by se možná ukázalo, že ta ministerská minimalizace klientelistické sítě kolem nich není nedůvodná.
Místo toho, aby se vybraly priority a lidi co něšemu rozumí, tak se sloučí a udělá se z toho superškolící středisko. Místo řádného výzkumu to bude ráj úředníků a tvůrců lejster.
Jako učitel z odborné školy musím přiznat, že na NUV bylo pár lidí, co tomu rozuměli. S NIDV je zkušenost o absolutní zbytečnosti. Jalová školení. Jsem zvědav, jak se to dál vyvrbí. Ale bojím se slovního průjmu.
"Odborní pracovníci"? Ti patří do první linie, tedy do běžných škol. To proto, aby plně pochopili realitu dnešního školství. Zvláště inkluze v podání Valachová - Štech.
Okomentovat