Podniky potřebují kvůli nastupující digitalizaci a robotizaci více kvalifikovaných zaměstnanců, kteří jsou schopni přizpůsobit se novým požadavkům. Podle experta na vzdělávací politiku Arnošta Veselého z Univerzity Karlovy si firmy v posledních deseti letech uvědomují, že úzce odborné dovednosti rychle zastarávají, a navíc je mohou relativně rychle naučit přímo v podniku. „Naopak požadují od absolventů dovednosti a osobnostní rysy, které se formují dlouhodobě, jako je jazyková vybavenost, samostatné myšlení, odpovědnost, schopnost komunikace, práce v týmu a podobně,“ říká. Úspěšní podnikatelé si však často myslí, že v tomto směru tuzemské školy zaspaly dobu. Reportáž přinášejí Hospodářské noviny.
Arnošt Veselý (fsv.cuni.cz) |
Strukturu oborů by podle Veselého měla určovat především poptávka na trhu práce, nikoli „lobby“ jakékoli zájmové skupiny. Zkušenost navíc podle něj ukazuje, že pokud mají rodiče a studenti dostatek správných informací, tak se rozhodují racionálně, tedy volí obor, ve kterém vidí nejlepší profesní uplatnění, výdělek a nejmenší riziko nezaměstnanosti. Zvažují ovšem samozřejmě také náročnost a atraktivitu práce.
„Učební obory pochopitelně jsou a budou potřeba. Řešením ovšem není omezovat nabídku maturitních oborů a úředně nahnat mladé lidi do učebních oborů. Pokud někdo studuje obor z donucení a bez toho, že by ho opravdu potom dělat chtěl, tak to jsou zpravidla vyhozené peníze,“ je přesvědčen Veselý.
Celý text naleznete v Hospodářských novinách
3 komentářů:
pokud není pevný a jasný fundament: státní x soukromé není co řešit
Firmy požadují od žáků zodpovědnost?
Tak by to mohly sdělit těm, podle kterých žák nikdy za nic zodpovědnost nenese, za vše může učitel.
Práce v týmu? Práce??? Já myslel, že děti se mají ve škole bavit.
"...pokud mají rodiče a studenti dostatek správných informací, tak se rozhodují racionálně, tedy volí obor, ve kterém vidí nejlepší profesní uplatnění, výdělek a nejmenší riziko nezaměstnanosti. Zvažují ovšem samozřejmě také náročnost a atraktivitu práce."
Hm, tak to je na technikách vyloženě nával, praskají ve švech. Že ne? Aha, tak to je tím, že rodiče a studenti nemají informace. Ve škole jim je nedali, a oni si je neumějí sehnat na netu, protože ve škole je to nenaučili.
"Strukturu oborů by podle Veselého měla určovat především poptávka na trhu práce, nikoli „lobby“ jakékoli zájmové skupiny."
"Řešením ovšem není omezovat nabídku maturitních oborů a úředně nahnat mladé lidi do učebních oborů."
Tyto dve vety mi prijdou trochu proti sobe.
----
Gore Vidal jednou charakterizoval Reagana bonmotem "Hodne mluvi, i kdyz nema obvykle moc co rict".
Pan Vesely dava rozhovory na muj vkus celkem zbytecne casto…
Okomentovat