V Poslanecké sněmovně se sešly dvě velmi podobné novely – poslanecká a vládní, které usilují o to, aby slohové práce opravovali učitelé ve školách, nikoliv hodnotitelé Cermatu, aby byla státní maturita z cizího jazyka omezena pouze na didaktický test a aby si žáci mohli svobodně vybrat, zda budou maturovat z matematiky, nebo z angličtiny (případně jiného cizího jazyka). Hned první den projednávání ve Sněmovně se ukázalo, že se jedná o velmi výbušné téma, kdy ani poslanci stejné politické strany nejsou v názoru na předložené změny jednotní. Návrh na zrychlené projednání vládní novely nebyl přijat a lze očekávat spíše obstrukce ze strany politiků, kteří nechtějí, aby se změna stihla včas schválit. Z diskuze poslanců je zřejmé, že řada politiků nemá o skutečné situaci přesné informace.
Radek Sárközi (pedagogicka-komora.cz) |
Netuším, kde ministr školství přišel k číslu 24 %. Ve skutečnosti byla letos dle analýzy Cermatu, který státní maturity organizuje, čistá neúspěšnost prvomaturantů z matematiky v jarním termínu 15,5 % a po opravném termínu na podzim to bylo 11,7 %. Neúspěšní žáci navíc mají ještě třetí termín, který mohou využít v průběhu pěti let. Nakonec tudíž bude toto číslo mnohem nižší. Robert Plaga by měl vysvětlit, proč se snaží poslance vyděsit uváděním přehnaně vysokých procent neúspěšnosti. Nedivme se pak panice až hysterii, která kolem maturity z matematiky zavládla, když fámy šíří sám ministr školství.
Pro srovnání uvádím, že v roce 2019 byla čistá neúspěšnost prvomaturantů v případě češtiny 16,2 % v jarním termínu (což je vyšší procento než u matematiky...), angličtinu na první pokus nezvládlo 6,8 % žáků, ovšem z němčiny propadlo 33,6 % maturujících. Až tak zásadním problémem tudíž matematika není. Obzvláště v souvislosti s nedávno publikovanými výsledky mezinárodního šetření PISA, kde čeští žáci skončili v matematické, čtenářské i přírodovědné gramotnosti nad průměrem států OECD, i když pouze mírně. Učitelé matematiky navíc uvádějí, že maturitu z matematiky lze úspěšně složit už na základě znalostí a dovedností ze základní školy (samozřejmě nikoliv za jedna, ale minimum potřebných bodů dosáhnout lze)...
Dokud se přístup Roberta Plagy k názorům ředitelů škol a učitelů z praxe nezmění a pokud bude nadále uvádět poslance v omyl nepřesnými statistikami, situace ve školství se nezlepší. Jen dále poroste vzájemná nedůvěra mezi jednotlivými aktéry ve vzdělávání, která vyvrcholila nedávnou stávkou.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat