„Současný vzdělávací systém vznikal za dob průmyslové společnosti, kdy proces vzdělávání byl uzpůsoben potřebám průmyslové výroby a lidí, kteří neměli svobodný přístup k informacím. Vychovává disciplinovanost a schopnost opakovat po učiteli. Současná společnost ale už není průmyslová a dnes jsme naopak zahlceni nepřeberným množstvím dat. Role učitele by proto neměla spočívat v tom, že poskytuje svým žákům přístup k informacím, ale v tom, že je učí kriticky analyzovat a třídit, což s kreativitou úzce souvisí. Podle jednoho výzkumu v předškolním věku vykazuje mimořádné nadání 98 procent dětí. Poté co projdou celým středoškolským vzdělávacím procesem, jich zbudou jen dvě procenta,“ říká v rozhovoru pro Hospodářské noviny ředitelka Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání Marianna Sršňová.
Marianna Sršňová (youtube.com) |
V blízké budoucnosti podle současných předpovědí přestanou existovat hotové pracovní pozice a povolání, jež se dají vystudovat ve škole. Lidé si naopak budou muset pracovní pozice vyprofilovat sami. Pracovní místa, která spočívají na opakující se činnosti, budou nahrazena technologiemi. Podle výzkumu McKinsey do roku 2030 bude automatizací ovlivněna až třetina současného pracovního trhu a máme se připravit na to, že až 800 milionů lidí bude muset změnit svoji práci. To, co lidi zvýhodní před roboty, bude právě jejich schopnost přicházet s tvůrčími řešeními pomocí intuice a mezilidské spolupráce. Světové ekonomické fórum dokonce uvádí kreativitu jako třetí nejžádanější dovednost, kterou zaměstnavatelé budou požadovat po svých zaměstnancích v roce 2020.
Celý rozhovor naleznete zde
15 komentářů:
Je to hezké. Už se na to těším, jak budou žáci kreativě vymýšlet, aniž by studovali cokoliv.
Lékař bude kreativně operovat se skupinou kolegů, kteří mu budou radit kam by měl říznout. Zedník bude sledovat jak robot rovná cihly a bude mu radit, že by to mohl občas vyzdít i křivě apod.
Mám obavu, že tito lidé chápou kreativitu jako tvorbu čehokoliv, hlavně když se najde dost obdivovatelů, kteří jsou ochotni to koupit.
Kdežto jiní chápou kreativitu v hledání nových jiných a lepších řešení. A to nejde bez znalostí a osvojených informací. Knihovník v národní knihovně nesestrojí rádio i kdyby byl superkreativní.
Tito lidé bohužel nikdy nezkusili vyrobit něco složitějšího než vlaštovku z papíru. Neví co je to práce. Myslí si, že jejich inteligence jim spadla z nebe a že blahobyt bude pořád.
Měli by vyrazit na pustý ostrov a tam svou kreativitu rozvíjet.
Proboha, my máme již i Společnost pro kreativitu? Založím Společnost pro zametání chodníků nebo pečení vánoček:-)
Kdo tu společnost financuje?! Vrátí se mu investice? Nemusí, jistě je to nějaká nez.....hlavně, že se kreativci umí zaměstnat - pěkné.
Přeji paní ředitelce, aby ji jednou ošetřovali zdravotníci vycvičení podle toho, co ona doporučuje.
Jistě bude velmi spokojená.
mimořádné nadání 98 procent dětí...Tak to mi hlava nebere. Kde je naše známá gausovka. Paní by si měla doplnit vzdělání. jednoduše věřím jen statistikám, které jsme si sám cinknul, žeano.
A my to tu otiskneme? No pane Komárku?
Pardon, už jsem na to přišla: Anička umí excelentně zaplétat copánky - jako nikdo, Pepa zas bručí přesně do taktu - jako nikdo a Cilka zase tančí na špičkách a ne ne toho nechat. Takže náš systém jednoduše MUSÍ rozvinout zrovna teto jejich talent, jinak nás BRUSEL ROZCUPUJE. Každé dítě dostane jednoho asistenta, aby špetka talentu nepřišla nazmar:-)
On ten Smetana jich taky měl kolem sebe dost (myslím jako toho skladatele:-)
Paní Rváčkazvesela
Vidím víc možností
1) paní nechápe, co znamená slovo "mimořádný" (že to fakt neznamená "jako skoro všichni" :oD )
2) paní se domnívá, že Anička se ve škole copánky zaplétat odnaučí
3) paní jen tak něco povídá, aby byla dostatečně útočná, na obsahu nezáleží.
Schválně, co je nejpravděpodobnější? ;o)
ad3.!! Nemáte tam něco těžšího?
Akorát bych tom obohatila: paní něco povídá, aby zblbla více lidí a dostala za to více grošů, za které zaměstná ty nejzblblejší.
rváčkazvesela
Váš postřeh o 98% mimořádně nadaných je samozřejmě na místě. Kdybych s paní Sršňovou ten rozhovor vedl, zeptal bych se jaký, že to byl průzkum a co měřil... Ale rozhovor vedl někdo jiný... Proč to tisknout? Myslím, že paní Sršňová se snaží říct něco podstatného, že to říká neobratně, je bez diskuse. Pak mi přišlo, podobně jako Vám zajímavé, že existuje taková společnost...
Nicméně: Váš poslední příspěvek mi připadá zbytečně útočný a zlý. Proč nepřipustit, že to paní Sršňová bere vážně, že nemá pragmatické vedlejší úmysly, dokonce, že ta oblast, kterou se zabývá může mít smysl..? Podkládate ji poněkud "klišoidní" negativní motivace...
Děkuji!
Ano pane Komárku , asi máte pravdu. Nicméně si myslím, že těch tanečků kolem nadaných je dost a dost. Kolem toho Smetany se taky nikdo nestaral...a právě proto si jaksi prosadil svou. Umetání cestiček je špatný plán. Ano, zařídit podnětné prostředí ale takto systematicky?
K vyšší kvalitě se ještě nikdy nikdo neproradoval. Myslím si dokonce, že pokud je nějaké dítě opravdu nadané, mělo by se to před ním dlouho spíš tajit, aby co nejdéle zažívalo normální dětství. Takhle má ambice vždy vyhrát a excelovat a když se nezadaří tak je problémek ne cestě.
Já prostě ty inkubátory nemám ráda. Ale je to každého boj.
rváčkazvesela
Vážím si Vaší dlouholeté učitelské zkušenosti. A také nemám rád "inkubátory". Myslím, že bychom se mohli shodnout, že nejde o "tanečky" kolem nadaných dětí, ale o "tanečky" kolem všech dětí. A to nikoli ve smyslu "umetání cestiček", nýbrž ve smyslu ochoty a snahy ty děti maximálně rozvíjet. Poskytnout jim čas a prostor pro to, aby mohly odhalit a rozvinout svůj potenciál - od pletení copánků, po třeba geniální objevy....
Je zjevné, že nepanuje shoda - ani mezi učiteli, natož mezi rodiči, či mezi rodiči a učiteli - na tom, co to znamená. Ta "snaha", ta "ochota", to "rozvíjení". To je normální. Myslím ale, že se to pozná. Že se pozná, když to například učitel bere opravdu vážně, věří tomu... Bez ohledu na to, zda souhlasím například s jeho názorem na podíl drilu ve výuce, či zda se shodneme v názoru na Hejného metodu...
Nejde o to se někam "proradovat". Ideální by bylo se někam "prorozumět" a "procítit". Když by se přitom dalo ještě i radovat, proč ne...
A ještě k těm nadaným dětem - víte jistě lépe než já, že mnohé nadané děti mají řadu problémů - se socializací, se sebevědomím, mohou být nadané jednostranně, jsou "dobrým" objektem šikany... Takže s tím "normálním" dětstvím to není tak jednoduché... Ostatně ani na tom, co je "normální dětství" se lidé neshodnou... Děkuji!
Paní Rváčkazvesela
Já taky tipuju 3), ale zas si nejsem tak jist. Fakt nemůžu vyloučit hypotézu, že paní neví, co znamená 98 %.
tak jsem si jist, že politoložka/religionistka krmena z veřejných zdrojů (tim myslím naše daně) přinese do veřejného prostoru kvalitní názor (tedy už asi tak 8x přežvejkaná studie McKinsey) s kreativním použití hodnoty 98% https://www.crea-edu.cz/lide
je třeba si to přeložit do češtiny:1/již dnes vymizely pozice,kde dříve pracovali průmyslováci 2/budou mizet pozice vysokoškoláků 3/budoucností v zemi montoven jsou vyučení a zaučení dělníci,ti však příliš prostoru pro kreativitu nemají,montují u pásu až se z nich kouří 4/prostor pro kreativitu má cukrářka při zdobené dortů 5/prostor tady bude především u neziskovek a v některých oborech služeb,kde kreativita ovlivňuje výši tuzéru (např tanec u tyče)
Hm. Zase moudrá paní, která se snaží postavit svět na hlavu. Bez znalostí jeho fungování, bez zkušeností, bez pochopení souvislostí. Čiší z toho jen snaha o relativizaci znalostí a vědomostí, ale co čekat od někoho, kdo se po celou dobu svého vzdělávání připravoval na zkoušky jen sumarizací, interpretací, deskripcí a komparací. Tito lidé vůbec nechápou, co to je řešit problém a co to je kritické, kreativní a inovativní myšlení. Ani nemohou. Zcela jim k tomu chybí aparát a pravděpodobně i kognitivní schopnosti.
Okomentovat