„Pro mě je to v roce 2020 tou věcí nejzásadnější,“ konstatuje ministr školství Robert Plaga (ANO). Místo počtu žáků budou tedy od ledna školy nově dostávat peníze podle počtu odučených hodin. A reforma počítá i s dělením výuky u cizích jazyků, matematiky nebo informačních technologií. „Kromě zvýšení kvality výuky přes dělení hodin má změna financování přinést snížení mezikrajových rozdílů v odměňování,“ vysvětluje Plaga v reportáži České televize.
Jako rizikový hodnotí nový systém i část opozice. „Změnu vyhlížím s obavami, slyším ze škol z Plzeňského kraje různé typy stížností,“ říká místopředseda ODS Martin Baxa.
Celý text a reportáž ke stažení naleznete zde
12 komentářů:
By mě jenom zajímalo, kde vezmete na ty dělené hodiny učitele za nástupní plat 30600 brutto především ve velkých městech. Ajťáci, překladatelé a analytici jsou už opravdu natěšení za toto ohodnocení!
V s tím naděláte. No tak to nebudou dělené hodiny ale tandemové a vedle zkušeného matikáře tam bude působit třeba kulturní antropolog nebo sociální pedadgog. Takže tam ten matikář vlastně bude mít o děcko navíc.
Lenko,
hodiny dělené nebudou, ale podle logiky (jak jsem to pochopil), bude odučených o polovinu hodin míň a o to "menší" balík fin. prostředků škola dostane. Z toho mi vychází, že velké školy ve velkých městech "bez učitelů" na tom budou podstatně hůře.
Pokud se pletu, ať mě to někdo kompetentní tady na české škole vysvětlí.
Děkuji
Ivo
Nerada bych se mýlila, ale já se domnívám, že ředitel dostane podle průměrného počtu žáků na třídu peníze na Phmax, a jak s nimi naloží, bude v jeho kompetenci. Proto podle mne bude možná i situace s kulturními antropology, kterou jsem popsala výše, i když jsem to samozřejmě myslela ironicky.
Přece není možná situace, že by ředitel s průměrným počtem žáků na třídu např. 28 na škole s dostatkem učeben a možností sehnat dostatek aprobovaných kantorů, dělil třídy o duši, a řediteli se stejným průměrem žáků na třídu, který by nemohl dělit např. z důvodu nedostatku učeben, že by peníze sebrali. Tomu nevěřím, to by ministra ředitelé škol v Praze a ve Středočeském kraji umlátili čepicemi.
To je fakt převratná změna :-) Pořád bude záležet na nesmyslném kritériu, kolik žáků školu navštěvuje a kolik žáků je v jednotlivých třídách.
Dokud se budou muset školy vyloženě "rvát" o každého žáka, bude devalvace vzdělání u nás i
nadále pokračovat...
Přesně tak, bitva o žáka bude probíhat dál. Ředitelům, kteří na kecy, že nebude záležet na počtu žáků, skočili, a kterým vychází průměr pod 20 žáků na třídu, už začínají pomalu ale jistě lézt oči z důlků. Stejně tak lezou oči z důlků představitelům obcí, které doplácí na to, aby u nich fungovala škola, statisícové částky. Jejich představa, že to bude se změnou financování jinak, totiž rovněž bere za své.
"Přece není možná situace, že by ředitel s průměrným počtem žáků na třídu např. 28 na škole s dostatkem učeben a možností sehnat dostatek aprobovaných kantorů, dělil třídy o duši, a řediteli se stejným průměrem žáků na třídu, který by nemohl dělit např. z důvodu nedostatku učeben, že by peníze sebrali."
Ale toto přesně vyznělo z reportáže ČT. A logicky to tak vypadá, že to tak nejspíš nakonec i bude.
Ono stejně, příští rok jsou volby a "nové koště", které přijde do Karmelitské ulice vymyslí ještě další a další speciality na učitele, ředitele a studenty.
Mě osobně to přijde "tyto jejich reformy", které páchají již více jak 25 let, jako docela promyšlená sabotáž vůči státu, národu a dětech...
No, zatím na těch reformách vydělávají hlavně děti, které ve škole už prakticky nic nemusí. Snad se jen zúčastnit.
Jenže potom se mávnutím kouzelného proutku stanou dospělými a povinnostmi nepolíbení pak jako sloni v porcelánu rozšlapávají své mladé životy.
"Ale toto přesně vyznělo z reportáže ČT. A logicky to tak vypadá, že to tak nejspíš nakonec i bude."
Reportáži ČT bych nepřikládala váhu. Zkusme si představit, jaký zmatek by to způsobilo v praxi. Ředitel vyplní příslušný výkaz a ministerstvo mu přizná PHmax. Řediteli přijdou na příslušný PHmax peníze. Tím by to mělo končit. Pokud ne, znamenalo by to vratky peněz, u kterých už by nebyl čas je v rámci rozpočtového roku v kapitole školství rozumně přerozdělit. A jednoznačně by byli škodní učitelé na velkých přeplněných školách, kteří by učili matematiku ve třídách se 30 žáky. A učitelé na školách, které mají prostor dostatek, by si rochnili ve skupinách o 15 žácích. Doposud prostě dostal ředitel peníze na žáka, a když ušetřil na úvazcích, rozděloval je v odměnách. Na školách, kde dělili už minulosti třídy o dvaceti žácích, odměny v podstatě neexistovaly. A já skutečně předpokládám, že takto to bude i nadále.
Lenko, nebude to tak i nadále, protože PHmax bude určená proměnnou (počtem odučených hodin), jak jsem popisoval výše.
Přeji krásného silvestra a optimismus do další práce
Ivo
"... hodiny dělené nebudou, ale podle logiky (jak jsem to pochopil), bude odučených o polovinu hodin míň a o to "menší" balík fin. prostředků škola dostane."
Mám udělány obě organizace, takže mohu porovnat. Využil jsem PHmax, takže máme o 20 % odučených hodin více (dělení M, ČJ, Ch na dvě skupiny ve třídě), než kdybych jeli podle počtu žáků. Bylo však nutno sehnat další PP a zorganizovat výuku tak, aby byly prostory k odučení.
Okomentovat