„Učitelskou profesi otevřme všem vysokoškolsky vzdělaným zájemcům, kteří učit chtějí a předvedou, že to dokážou. Poté jim poskytněme flexibilní, prakticky orientované a smysluplné doplňkové pedagogické studium. A až personální krizi ve školství zvládneme, pak začněme vymýšlet, jak požadavky můžeme zpřísňovat,“ píše Miroslav Hřebecký v časopise Řízení školy 12/2019.
Miroslav Hřebecký (eduin.cz) |
Z pohledu mé dosavadní praxe jsou pro výběr kvalitního učitele potřeba tato kritéria:
1. Odborné hledisko, zahrnující pedagogickou i odborně-didaktickou stránku. Stávající zákon o pedagogických pracovnících přitom řeší pouze první část a o to více ji povyšuje nad všechny ostatní.
2. Osobnostní hledisko. Je uchazeč vyrovnaný, hodí se na učitelství, má dar předávat mladým tzv. od Boha? Sledovatelné by to bylo skrze psychodiagnostiku. Není žádným tajemstvím, že mnozí absolventi učitelství si nikdy před tabuli jít stoupnout nemohou, i kdyby do školy nastoupit chtěli. Nemají na to osobnost a kolikrát je to jasné již v průběhu studia, často spíše okolí než jim samotným. Pokud by fakulta mohla, vyřadit by se tito lidé dali již na začátku. Nemluvě o psychopatologických rysech nebo psychiatrických diagnózách.
3. Motivace. Důležité je pochopitelně sledovat pohnutky a cíle, které dotyčného vedou k zájmu o uplatnění ve školství. Pro mnohé je pedagogická fakulta až několikátou v pořadí priorit a přichází ke slovu jako krizový scénář. Pro jiné je to třeba nejlehčí cesta k vysněnému magisterskému titulu. Takovéto absolventy však reálně nepotkáme ve škole při ucházení se o práci. O to větší „tutovka“ bývá zmínka v životopise, že uchazeč o zaměstnání dělal například vedoucího dětského oddílu. Tady můžeme sázet nejen na zkušenosti z praxe, které hravě překonají těch pár odučených hodin v rámci povinné praxe na fakultě, ale především na mnohem reálnější zvážení pro a proti s hlubší znalostí věci a srovnané priority, co od svého pracovního uplatnění adept očekává...
Tím hlavním zájmem by měla být co nejkvalitnější výuka dětí a tu, jak jsem se snažil nastínit výše, samotná pedagogická kvalifikace zdaleka nezaručí. Tak přestaňme předstírat, že je lékem. Není ani jediným, ba ani tím hlavním. Proto kombinujme léčbu flexibilně a umožněme ředitelům škol míchat léčebné koktejly dle situace. Hledejme co nejvíce cestiček, kterými se lze před tabuli dostat. Život sám je velmi spletitý a každá nová cesta si najde své poutníky. Učiňme tak, aspoň než krize odezní a budeme si moci dovolit profesi zase přivírat a přebírat se tisíci životopisů kvalitních a kvalifikovaných zájemců...
Že by bylo lepší, kdyby všichni učitelé byli odborně kvalifikovaní rovnou? Bylo, ale zázraky se nedějí (zatím). Tak si to konečně přiznejme…
Celý text naleznete zde
28 komentářů:
Nejlepší by bylo, kdyby matematiku učil technik inženýr, skautský vedoucí a s DPČ namísto MgA, který matematiku vždycky nenáviděl a teď ji učí, protože potřebuje peníze a to je relativně jednoduchý způsob jak je získat (děti si rády malují), protože ředitel je kámoš a stejně nikoho jiného nemá.
Tak si to přiznejme, ale zázraky se nedějí.
"Míchejme léčebné koktejly .."
Mlčeti zlato pane kolego ..
Nechápu, proč chce Eduin tak urputně zlikvidovat učitelství jakožto specifickou profesi. A člověka, který označí pedagogické studium chybně slovem "doplňkové", opravdu nemohu brát vážně...
Další snaha k odstranění i těch učitelů, kteří se ve školách ještě drží.Hlavně ta kvalita. Nikde tě nechtějí? Ještě vždycky můžeš jít učit...
Za malými učitelskými platy do škol půjdou především lidé, kteří oceňují významné "hejnologické výhody" učitelské profese: "pedagogická okecatelnost" špatných výsledků, relativně krátká pracovní doba, prázdniny atd. Kdo tam přijde se schopnostmi a s dobrými úmysly, je velmi rychle "umravněn". Když zjistí, že učitelských 38 nebo výhledově 45 tis Kč/měs. je "lež jak věž", odchází. S jasným zdůvodněním:
NEMOHU SILNĚ PRACOVAT, KDYŽ JSEM SLABĚ PLACEN - Za malý plat, s klacky pod nohami a ve lži a chaosu nelze bez nadměrného úsilí dobře vyučovat a ničit tím sebe i svou rodinu.
J.Týř
Podstatnou vinu na tomhle smutném stavu mají Vlády a Parlament České republiky, které podlehly z EU a bůhví kým ještě dotovaným aktivistům z MŠMT a Pedagogických fakult. Otázkou je, zda vůbec tito aktéři "řízeného bankrotu" českého školství mají zájem na kvalitním vzdělávání občanů České republiky.
@tyrjir: Nedostatek pedagogů je způsoben útlumem financování pedagogických fakult, které začalo od chvíle nástupu Sociální demokracie do vlády (kvůli tomu, aby "se našly" peníze na jiné VŠ) - tenkrát to bylo natvrdo tuším 4% ročně méně. Stav výuky tomu odpovídal. Také zavedli tenkrát hodnocení fakult podle počtu docentů a publikací (nikoliv podle výuky a jejich výsledků).
BTW: V seznamu chybí sociální hledisko, aby učitel nebyl "hospodský nadávač na všechno" a uměl nejen sociální hodnoty předat, ale žáky i pochopit a výuku přizpůsobit současnosti (včetně pomoci sociálně znevýhodněným).
Mnozí pedagogičtí a političtí aktivisté těšili na strukturální fondy EU. Z těch si různí kecálkové zobli, ale učitelé zůstali jaksi "na suchu". Když tihle "vědátoři" přišli s kompetenčně konstruktivistickou hrůzou RVP/ŠVP, s inkluzí a dalšími pitomostmi včetně Strategie 2030+, které uvolnily prostor "kecálkům a vyžírkům" a které vyháněly a dosud vyhánějí učitele ze škol, úpadek učitelské profese přirozeně pokračuje. Dodnes. Když si tohle vše nechali a dosud nechávají učitelé PedF jako "nositelé pedagogické vědy" líbit, patří jim to. Pedagogické ovce byly nahnány do ohrady a ostříhány.
Počátky učitelské deziluze a úprk učitelů ze škol nastaly hned po roce 1990. Počáteční nadšení mnohých "porevolučních" učitelů začalo odeznívat už v roce 1997 (Klausovy úsporné balíčky z ODS, když bylo Česko "dovedeno" až k počátku bankovního krachu). Socani něco z toho "napravili", další věci zpackali. Ty dvě zkompromitované partaje si nemají příliš co vyčítat. "S "pedagogickými teroristy" se nemá smlovat, s těmi se má bojovat", řekl by možná pan prezident.:)))
Přítulností ke zkompromitovaným viníkům to, pane Keršlágře, nevyřešíte ani vy ani třeba pan Šteffl. Klidně si z toho loajálního průvodu bečte a mávejte svými mávátky a transparenty a označujte druhé za xenofoby a hospodské povaleče. A kdyby přišli třeba Čínani, můžete si, pro mne za mne, třeba dát zešikmit oči. Možná pak vyměníte i to své BTW za čínský znak pro psací stroj. :)))
J.Týř
Pane Týři, přestaňte urážet a znevažovat ostatní diskutující! Děkuji!
"Pedagogický terorista" není můj výmysl. Zaslechl jsem ho poprvé od lektora z NIDV na jaře roku 2013 při školení k tehdy připravovanému Kariérnímu řádu pro učitele. :)))
Teď možná už nebude NIDV, ale NPI - Národní pedagogický institut. Vzdělěvání jde "do kytek" a nastupuje "pedagogika"... :)))
Vrátím se s dovolením k té odborné kvalifikaci učitele.
Možná by úplně stačilo, kdyby novela zákona o pedagogických pracovnících, která by měla umožnit nástup odborníků bez pedagogického vzdělání do škol, byla doplněna něčím, co by zabezpečovalo posouzení, jakou aprobaci může dotyčný odborník vyučovat. Jen nevím, zda je něco takového reálné v době, kdy nám na školách neaprobovanost hezky kvete. Zřejmě nezbývá než se spolehnout na zdravý rozum ředitelů.
V seznamu chybí sociální hledisko, aby učitel nebyl "hospodský nadávač na všechno" a uměl nejen sociální hodnoty předat, ale žáky i pochopit a výuku přizpůsobit současnosti (včetně pomoci sociálně znevýhodněným)
Tyto požadavky hodně zdůrazňujte a trvejte na nich. A české školství zlikvidujete do roka. ////
Tyhle články sugerují dojmem, že na dveře škol klepou davy inženýrů, hrozně dychtících učit, kteří jen kvůli zkostnatělým zákonům nemohou využít svůj pedagogický talent. Nejlepší je vystudovaný jaderný fyzik, který chce jít učit děti.
Ano, tento člověk je opravdu lepší, než hudebkář, učící fyziku. Jenže - a to už pan ředitel nepíše, patrně na to zrovna náhodou zapomněl - patří jaksi do říše snů. Pan ředitel napsal klasickou polopravdu. A polopravda je horší, než lež.
V praxi samozřejmě vůbec nejde o to, aby do škol nastoupili jaderní fyzici. Ti mají uplatnění jinde, a na to, aby se někde na základce nechali urážet od třináctiletých spratků, nejsou zvědaví. Tohle pan Hřebecký nemůže nevědět. Školy se podle plánu nejspíš mají stát odkladištěm pro absolventy zbytečných oborů, kteří se nechytili v neziskovkách.
A bude se chodit do kina a diskutovat o pocitech.
Představte si, že jako řešení nedostatku standardního výrobku někdo nabídne luxusní zboží, které ale není k dispozici (což zamlčí). Prý stačí jen změnit pravidla... Po změně pravidel bude zákazníkům nabídnut levný šunt, neboť se "zjistí", že ono luxusní zboží není a nebylo. Nešlo by náhodou o podvodné jednání?
Ergo - motivace pro zaměstnání "externistů" nebo "odborníků z praxe" je dvojí - jednak je předpoklad, že tu konkrétní věc ten člověk umí a rozumí ji (např. elektrikář, stavař, obráběč, příslušník policie, hasič).
Druhá věc je úspora mzdových nákladů, což se v době růstu tarifů prostě tak nějak hodí do krámu (jindy taky). Ten člověk prostě stojí polovinu. Na VŠ i soukromých ZŠ/SŠ je to běžně používaný nástroj. Na státních ZŠ je to v zájmu měst a u státních SŠ v zájmu krajů - snad všichni víte, jak se peníze na školství na krajích "porcují".
Nemlaťte práznou slámu a napište sem názvy škol, jména ředitelů státních škol, kde zaměstnali odborníka z praxe namísto dostupného, kvalifikovaného a aprobovaného učitele z toho důvodu, aby ušetřili. A přidejte, prosím, i jména pracovníků odborů školství z ORP a krajů, kteří to podpořili.
Můžete nejprve vyvrátit třeba zmíněnou praxi na VŠ? Děkuji.
Nepřesně jsem se vyjádřil v té další větě - v zájmu krajů a měst i státu je prosadit zmíněný zákon na rozvolnění potřeby aprobovanosti, což jim samozřejmě ušetří náklady.
Chtít ode mne jména je od vás podraz - odskákal bych to jako první. Ale jde o školy, kde působí nebo působili mí blízcí přátelé-kantoři. Aprobovanost neznamená nic, pokud ředitel chce zaměstnat svého kamaráda/kamarádku.
Pedagogické fakulty nemají od mšmt dost peněz aby přijaly dost uchazečů. Někde je prý veliký převis, ale nemají na to, aby přijaly o dvě třetiny více uchazečů, což by, i po odečtení těch, u kterých touha učit tak nějak časem vyprchá, zajistilo učitelů dostatek. Peněz bude trochu více, ale pořád ne dost k tomu aby bylo povolání, vzhledem k náročnosti a jiným možnostem, pro mladé vysokoškoláky zajímavé. Kdo za to může? Ne mšmt. Nikoli politici, kteří slibují a neplní. Ředitelé, přecee. Ti zaměstnávají nekvalifikované a nechávají učitele učit mimo aprobaci, namísto toho, aby třídy zavřeli a poslali děti do domácí školy.
"Můžete nejprve vyvrátit třeba zmíněnou praxi na VŠ? Děkuji."
Proč bych já měla něco vyvracet? Vy jste tvrdil, vy dokazujte!
"Pedagogické fakulty nemají od mšmt dost peněz aby přijaly dost uchazečů. Někde je prý veliký převis, ale nemají na to, aby přijaly o dvě třetiny více uchazečů, což by, i po odečtení těch, u kterých touha učit tak nějak časem vyprchá, zajistilo učitelů dostatek."
Já mám dojem, tajnej, že by na pajdy měl jít celý populační ročník. A stejně tak na medicínu, na techniky - ideálně na všechny, a taky na sociální práci, protože v utírání zadků je budoucnost. Jenom ty horníci se vám tam nějak hromaděj, v těch vašich úchvatných úvahách. Prostě, komu není shůry dáno, ten je blbej jak štoudev.
Pedagogické fakulty nemají od mšmt dost peněz aby přijaly dost uchazečů. Někde je prý veliký převis, ale nemají na to, aby přijaly o dvě třetiny více uchazečů, což by, i po odečtení těch, u kterých touha učit tak nějak časem vyprchá, zajistilo učitelů dostatek... Kdo za to může? Ne mšmt. Nikoli politici, kteří slibují a neplní. Ředitelé, přecee. Ti zaměstnávají nekvalifikované a nechávají učitele učit mimo aprobaci, namísto toho, aby třídy zavřeli a poslali děti do domácí školy.
Jako vtip dobré. Ředitelé škol, styďte se!
:)))
A CO TAKHLE "ŠTEFFLOVA HEJNOLOGICKO VRTULNÍKOVÁ METODA"?
Zajímavý je, myslím, i kdysi takhle nějak vyslovený názor O. Šteffla:
V budoucnosti možná ani žádné školy nebudou, děti se budou učit samy od sebe a, co se naučí, naučí pak i své zkostnatělé rodiče. Princip této metody byl ověřen například v Africe: Z vrtulníku byla shozena bedna s tablety. Domorodci si je rozebrali, nejlépe si s nimi poradily děti a ty to pak naučily i své rodiče.
Nepřipomíná vám to do určité míry v něčem i tzv. Hejného metodu?
J.Týř
Uvědomme si, že jde stále o peníze. Ušetřit a odstranit problém. Kvalita málokoho zajímá(pár takových je, ale zdá se, že mají malý vliv). Rodiče, kteří chtějí kvalitu jsou dle některých zkostnatělí a zpátečničtí. Bohužel tito aktivisté, dostávají hlavní slovo v médiích i na ministerstvu. Je to snadné řešení, kterého důsledky raději nikdo z odpovědných nedomýšlí, protože to bude další volební období.
Jsou politici a státníci. Politiků máme spousty, ale státníka ani jednoho. Státník myslí na blaho státu a na budoucnost a dává tomu větší váhu než vlastnímu prospěchu a okamžitým politickým preferencím.
"Stávající zákon o pedagogických pracovnících přitom řeší pouze první část a o to více ji povyšuje nad všechny ostatní."
Jo, neni dost ucitelu aprobovanych, tak se zgumovati (=zrusi) pozadavek na pedagogicke minimum a casem bude dost kvalifikovanych i aprobovanych (pozn. - ma nekdo nekde data, jaka je aprobovanostni struktura prijimanych student a absolventu ucitelstvi na nasich VS? Ma nekdo predstavu, jaka )
Trochu jako - statni maturira by mela mit vice urovni, ktere budou odpovidat typu SS. Abychom toho dosahli, tak zrusime tu jednourovnovou a osm let pockame…
"Finský přístup, jak dokumentuje článek v deníku The Independent, je založen na prostém poznání, že chcete-li změnit vzdělávací systém, musíte tak učinit ve třídě a v prvé řadě u učitelů. Reforma, která započala v 70. letech, byla soustředěna výhradně na učitele. Stát tehdy velmi zpřísnil podmínky pro vstup na pedagogické fakulty, koncentroval studium učitelství na nejlepších univerzitách, přísně kontroloval obsah vzdělávání. Když vychoval generaci učitelů podle stanovené vize, restrikce zcela uvolnil. Dnes nemají ve Finsku ani plošná testování, ani školní inspekci. Učitelům se plně důvěřuje a oni jsou si své odpovědnosti velmi dobře vědomi."
Ze neuhadnete, kdo to napsal?
Musíte mít financování, vizi, musí s tím souhlasit i sami žáci. Tj. nejprve musí být vyvolána společenská objednávka, rodiče musí chtít a ovlivnit své děti, zvolit politiky, ti musí připravit realizaci, fakulty pak mohou učit, musí existovat školení pro stávající učitele a učitelé sami s tím musí být také identifikováni. Musí být vybaveny školy, stanoveny způsoby ověřování a zpětných vazeb kvůli korekcím atd. Nelze vytrhnout jen 1 věc a předložit to jako spásu...
Velmi, velmi naivní představy o psychologické praxi a psychodiagnostice. Navíc v zemi, kde je to s úrovní psychologie poněkud nedobré, že?
A že zkušenost jako vedoucí dětského oddílu je zárukou kvalit uchazeče – pokud jsem tedy správně pochopila výraz „tutovka“. Někdy to bývá i přesně obráceně.
Celý text je hrozně naivní.
O školství by měli rozhodovat lidé moudří, vzdělaní a zkušení.
Okomentovat