„Sexuální výchova měla projít reformou, stále k tomu však nedošlo. A to je problém. V roce 2010 narazilo ministerstvo školství s pokusem o reformu na odpor velmi konzervativních školských kruhů, které nejsou nějak početné, ale jsou velmi hlasité. Ustoupilo se jim. Nemáme úzus, co konkrétně by v sexuální výchově mělo být. V rámcových vzdělávacích programech je velmi obecně vymezeno, co by mělo zaznít, ale velká shoda na tom není. Takže pořád platí, že se sexuální výchova i po obsahové stránce liší škola od školy, učitel od učitele. A bohužel se stále klade důraz na negativní informace – pohlavní nemoci a podobné věci. Sex však lidé provozují proto, že chtějí zažít něco příjemného. O tomhle by se mělo mluvit,“ říká v rozhovoru pro týdeník Respekt Johanna Nejdelová, která letos získala cenu Women of Europe pro aktivistky do třiceti let za „posilování hlasu mladých žen v Evropě“.
Johanna Nejedlová (twitter.com) |
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:
Mezi vaše aktivity patří i workshopy sexuální výchovy na školách. Máte spočítané, s kolika dětmi jste celkem mluvili?
Zatím jde zhruba o dva tisíce dětí. To je sice hezké, ale v Česku je šest tisíc škol, což nemáme nikdy šanci obsáhnout. Takže teď chceme začít vzdělávat učitele. A opět – uvidíme, jestli na to dostaneme peníze. Když workshop dělají naši lektoři, děti k nim mohou být třeba otevřenější, ale zároveň to není systémové. Chceme učitele učit, jak si sestavit takový program, o jakých tématech mluvit, jak vůbec mluvit o sexuálním násilí nebo o jiných formách násilí a v jakém kontextu, třeba genderovém, jak působit preventivně. Zároveň jsme také začali pořádat workshopy pro rodiče. Učíme je, jak mluvit s dětmi o sexu. Předpokládat, že to vyřeší škola, není úplně ideální a rodiče současně dost často rozhovor o sexu odkládají. Snažíme se je vést k tomu, aby tomu byli otevření od nízkého věku dítěte a aby se nevyhýbali klíčovým tématům, třeba pornu.
Jedna z věcí, která dnes dospělé evidentně děsí, je snadná dostupnost porna a nízký věk, kdy s ním děti udělají první zkušenost. Zaznamenali jste, že by je to nějak ovlivňovalo?
Je to škola od školy. Někde shazují ostatní, co se na porno nekoukají, že jsou malé děti. Často na to ale umí nahlédnout i trochu kriticky. Někde už mají – většinou holky – povědomí o alternativních pornografických produkcích, které se snaží nereprodukovat stereotypy, jež jsou v mainstreamovém pornu. Hlavní myšlenku, že porno není realistické, ale v hlavě mají, byť je otázka, do jaké míry jen správně odpovídají na otázku a do jaké míry si to skutečně uvědomují. Na workshopu máme jen velmi omezený čas na diskusi o pornu. Nemáme tolik prostoru se s nimi o tom bavit, ale je určitě třeba ho reflektovat. Je dobré jim říct, že na pornu může také vzniknout závislost a může ovlivnit sexuální život. A to jak pozitivně, tak negativně.
Celý rozhovor naleznete v časopise Respekt
13 komentářů:
Paní Nejedlová, nechcete radši tyto nápady realizovat někde třeba v Kongu. tam se mi to zdá reálnější. V zastydlé české společnosti to máte boj na celý život.
Škola je instituce především vzdělávací a nikoli především výchovná. Sexuální vzdělávání (nauka) do ní v určité rozumné míře patří. Nikoli však jako genderisticky aktivistická (pře)výchova zasahující neadekvátně například do rodinné výchovy. Nic na tom nezmění ani někteří "zastydlí" učitelé a učitelky, kteří si kompenzují své učitelské nedostatky rádoby populistickým aktivismem v oblasti tzv. "sexuální výchovy" a škodí tím sobě, dětem, rodinám, škole i společnosti.
"Chceme učitele učit, jak si sestavit takový program, o jakých tématech mluvit, jak vůbec mluvit o sexuálním násilí nebo o jiných formách násilí a v jakém kontextu, třeba genderovém, jak působit preventivně."
Aha, takže nejde o vzdělávání, ale už zase o politiku. Škoda.
Propagace "alternativního porna" nemá chybu :)
Cena Women of Europe pro aktivistky do třiceti let za „posilování hlasu mladých žen v Evropě“
Existuje taky
Cena Man of Europe pro aktivisty do třiceti let za „posilování hlasu mladých mužů žen v Evropě“?
Proč by měly být v "Evropě" mediálně posilovány hlasy mladých aktivistů a tím umlčovány hlasy dospělých odborníků a zbývajících občanů? Jsou snad "mladí aktivisté do třiceti let dospělými muži a ženami Evropy", kteří mají nebo mohou ostatním diktovat, co mají nebo nemají dělat? Kde to proboha jsme? Lidský rozum, demokracie a svoboda ostatních ať jde "k šípku"?
Co je tohle zase za zideologizovanou hloupost, jejíž mediální propagace má podle mne do určité míry protiprávní obsah i formu jakéhosi ideologického násilí směřujícího proti Listině práv a svobod, proti Ústavě ČR, proti rodině, škole a proti veřejnému zájmu České republiky? Evropa je snad nějaký spolek aktivistických feministek, které mají či mohou s mediální podporou takto zasahovat do formování vědomí lidí a do státní vzdělávací politiky státu? Kdo a proč takovou cenu uděluje? Má s tímhle aktivistickým nesmyslem, něco společného EU?
Neměla by se v České republice řešit spíš stupidní feminizace českého školství, které objektivně diskriminuje všechny děti absencí přiměřeného množství mužských vzorů během jejich povinného počátečního vzdělávání?
J.Týř
Existuje taky
Cena Man of Europe pro aktivisty do třiceti let za „posilování hlasu mladých mužů v Evropě“? ...
Pane Komárku, proč tu provozujete to "mediální porno, na kterém může také vzniknout závislost a ovlivnit kolabující české školství. A to jak pozitivně, tak negativně"?
Pane Týři, nezačínejte prosím se SPAMováním, děkuji!
Tou zastydlou společností jsem myslela společnost, kde si neumí lidé otevřeně říct, co cítí. Komunikace emocí, zvládání emocí je na oubytě. Nebo mi řeknete, kde se to ty děti učí? Asi v rodině - určitě v rodině. Jenže v pubertě to s rodiči asi moc nejde, žeano.A která rodina je také kompletní...?? Takže škola asi tak trochu má orientovat děti i v této oblasti ne?
Pokud s dětmi (nejčastěji tak v šesté až osmé třídě(spíš jen s děvčaty) začnu mluvit o tom, co a jak mezi mužem a ženou jsou naprosto vděční na druhou, že jsem vůbec ochotna s nimi takto otevřeně mluvit. Usuzuji z toho, že moc lidí s nimi o tom nemluví.K poučení o sexu (jako fyzické události) většinou vůbec nedojde. Tyto informace ony vůbec nežádají.Ty už dávno mají.
Je to o kultivaci vztahů ...ale co to je ha,ha,ha...v dnešní době...
Nemáme úzus, co konkrétně by v sexuální výchově mělo být. V rámcových vzdělávacích programech je velmi obecně vymezeno, co by mělo zaznít, ale velká shoda na tom není...
Takže teď chceme začít vzdělávat učitele. A opět – uvidíme, jestli na to dostaneme peníze. Když workshop dělají naši lektoři, děti k nim mohou být třeba otevřenější, ale zároveň to není systémové. Chceme učitele učit, jak si sestavit takový program, o jakých tématech mluvit, jak vůbec mluvit...
Někde už mají – většinou holky – povědomí o alternativních pornografických produkcích, které se snaží nereprodukovat stereotypy...
A hele. Tak i o tzv. "alternativních nestereotypech" nás ty feministické aktivistky možná budou ve zfeminizovaných školách "progresivisticky povinně, třeba i proti naší vůli z nařízení a rozpočtu MŠMT tzv. systémově poučovat"? Kde je tu proboha jaké demokratické "stereo", kde je tu jaký systém? Není tohleto spíš diktátorsky "genderistické mono"?
K vyváženému prostorovému dojmu i k demokracii jsou přeci potřebné alespoň dva přenosové či informační kanály (normální lidé mají dvě oči, dvě uši, dvě pohlaví, dva protipólné či protichůdné postoje a názory atd.) a já tu pořád slyším jen ten jeden, feministický resp. zvlčile genderistický...
Tak já doufám že ona a jí podobní žádné peníze od nikoho nedostanou.. a na výchovu dětí budou mít vliv ce nejmenší... nejraději žádný.
REFORMOVAT VZDĚLÁNÍ JEST STEJNÝ NESMYSL JAKO REFORMOVAT SEX,VYNALEZLI TO PÁNBŮ A ARISTOTELÉS A JE TO TAK JEDNODUCHÉ ŽE SE NA TOM NEDÁ NIC ZMĚNIT-V JEDNODUCHOSTI JEST GENIALITA VĚČNOSTI
Okomentovat