Připravit školství pro éru umělé inteligence: Důsledky nástupu umělé inteligence a robotů do většiny profesí, který může trvat zhruba dvě dekády, tedy přesně neznáme. Izraelský historik Yuval Harari říká, že poprvé v dějinách nevíme, jaké dovednosti a znalosti budou potřebné za dvacet let. Státy se přesto musí na nadcházející proměnu připravit, zajistit, aby technologickou revolucí prošly úspěšně. Zásadně důležitá bude proměna školního vyučování tak, aby ze škol vycházeli kreativnější, samostatnější, v moderních problémech lépe se orientující mladí lidé, než jak se to děje dnes.
Roboti brzy zvládnou všechny úkoly na pracovním trhu lépe než lidé, předvídá podnikatel a inovátor Elon Musk. Velký počet lidí se podle této představy budoucího vývoje stane pro hospodářství postupně přebytečným. Zatím lze ale plně automatizovat jen pět procent existujících povolání, u částečné automatizace je potenciál mnohem vyšší: u šedesáti procent zaměstnání mohou stroje převzít nejméně třetinu činností, které teď vykonávají lidé. I manažeři high-tech firem Muskovi namítají, že je nadále snazší a levnější ponechat inteligenci v lidských hlavách a robotům svěřit jen těžkou, nebezpečnou, rutinní práci. Firmy podle tohoto optimistického pohledu dělníky nepropustí, jen budou potřebovat, aby byli vzdělanější, rychle se naučili spolupracovat s novým robotem, vyrovnali se s náhlou přestavbou výrobní linky a podobně.
Celý text naleznete v týdeníku Respekt
2 komentářů:
Druhou výzvou je, že dojde k ekologickému kolapsu a nebude dost žrádla pro lidi a energie pro roboty...
Pozoruhodné je, že lidé vzdělaní "standardním způsobem", tím ee zastaralým, techniku v současnosti ovládají lépe.
On ten postup "přečti si instrukce - vyhledej další informace - rozmysli si postup - aplikuj na úkol - ověř si, co ti vyšlo - udělaj kvalitní výstup" má něco do sebe.
To, co si pod "kreativitou" (tvořivostí) představují echtreformátoři, mi většinou přijde jako bourání, nikoli tvoření... a často jen pusté žvanění.
Okomentovat