Pomocí dotazníkového šetření byly podrobně zmapovány postoje a potřeby učitelů a ředitelů zapojených škol v oblasti společného (inkluzivního) vzdělávání. V celorepublikovém dotazníkovém šetření odpovídalo celkem 6 349 učitelů a 355 ředitelů různých typů škol a školských zařízení. Šetření proběhlo v rámci projektu Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi (APIV B), který realizuje Národní institut dalšího vzdělávání.
Ředitelé mohou hodnotit pedagogy hůře co do jejich schopnosti zvládat děti se SVP proto, že mají větší náhled na práci pedagogického sboru. Setkávají se s jinými řediteli a také mají možnost navštěvovat jiné školy. Při větším počtu žáků se SVP ve škole vnímají potíže s jejich vzděláváním komplexněji než jednotliví pedagogové, protože řeší více problémů najednou.
Oproti tomu pedagog si musí v konkrétní třídě a s konkrétním žákem nakonec vždy nějak poradit sám a bývá to i záležitostí jeho profesní cti. Velmi mu pomáhá spolupráce s asistentem pedagoga, pokud je zdařilá.
Rozdílné výsledky v názorech na zvládání výuky dětí se SVP mezi řediteli a učiteli mohou být také důsledkem toho, že v českých školách není zakotvena tradice vzájemných hospitací či návštěv mezi jednotlivými pedagogy a školami. Sebereflexe pedagogické práce se velmi často děje pouze na základě vlastních dojmů učitele. Stále trvají obavy z konfrontace a možné kritiky práce pedagoga. Výsledkem je, že učitelé nemají běžně kvalitní zpětnou vazbu na svoji práci. Chybí srovnání jak mezi jednotlivými pedagogy, tak i mezi školami.
Většina ředitelů vnímá bariéry při realizace inkluze ve školách. Učitelé spíše ne
Celkem 61 % učitelů ze zapojených škol necítí žádné bariéry při vzdělávání dětí se SVP. Z 39 %, kteří bariéry pociťují, 68 % uvedlo, že jim v kvalitní realizaci společného vzdělávání brání nespolupracující rodiče dětí se SVP, 55 % z nich pak vysoký počet žáků ve třídách a jen o něco nižší procento uvedlo nedostatek metodické podpory v oblasti vzdělávání dětí se SVP.
Ředitelé řeší především personální otázky. Jako hlavní bariéry při realizaci společného vzdělávání vnímá 75 % ředitelů zapojených škol nedostatek vhodných uchazečů na pozice asistenta pedagoga nebo školního speciálního pedagoga, a jak už bylo uvedeno výše, i nedostatek učitelů kvalifikovaných pro práci s dětmi se SVP. Většina ředitelů si také stěžuje na nedostatek motivace učitelů pro práci s dětmi se SVP. Téměř shodně s učiteli uvádějí ředitelé jako důležitou překážku nespolupracující rodiče dětí se SVP a také nedostatečnou metodickou podporu.
Celý text a další informace naleznete zde
1 komentářů:
Stále trvají obavy z konfrontace a možné kritiky práce pedagoga. A není toto zrovna důkazem špatné práce ředitelů? Pokud neumí vytvořit podporující atmosféru pro učitele, tak učitelé nebudou dobře podporovat žáky, to dá rozum ne?
Okomentovat