„Stávka v tuto chvíli nemá žádný význam, není dobře připravená a prokomunikovaná. Důvod stávky je nejasný, každý stávkuje za něco jiného,“ tvrdí v pořadu Pro a proti Čro Plus místopředseda Asociace ředitelů základních škol Jaroslav Jirásko. Jeho oponentkou byla místopředsedkyně školských odborů Markéta Seidlová.
Ředitel připomíná, že za 20 let došlo několikrát ke změně tarifních tabulek. „Ti zkušenější učitelé dostali víc než mladí, a to samé se stalo teď... Když učitel nastoupí za tarifní složku a je opravdu talentovaný a maká..., tak mu nemám z čeho nabídnout tisícové motivační odměny a prémie.“
„Stávka potřeba byla, protože přetekl pomyslný pohár... Sliby vlády jsou jen proklamace pro veřejnost,“ věří místopředsedkyně Českomoravského odborového svazu pracovníků ve školství Markéta Seidlová.
„Letos jsme měli slíbeno 15 %, nedostal jsme je. Loni také, ale dostali jsme 13 %. A vy věříte tomu, že příští rok peníze budou? My ne, tak jsme to chtěli do těch základů. Pojďme se aspoň shodnout na tom, že peníze, které nám byly slíbeny, nedostáváme,“ navrhuje Markéta Seidlová.
Celý text a pořad ke stažení naleznete zde
14 komentářů:
Lži, na odměny je peněz dost.
...pro leštiče určitě :-) :-)
Není to divné, že mnoho těch nejúspěšnějších firem a podniků má různé motivační systémy a ne žádné tabulky - a věci jim tam výborně fungují? To jen v českých školách jsou "leštiči klik" a kamarádšofty a ředitelé, co potřebují tabulky, aby věděli, že mají nejvíc dát těm nejstarším?
I kdyby to byla pravda, o čem by to vypovídalo? Že nade vše je důležitý věk učitele? Tohle chce někdo tvrdit a myslet si přitom, že rozumí vzdělávání?
Tolik otázek...
1/právě že v korpoátu jsou na všetabulky,když plníte,dostanete ten tarif v tab ulce,když neplníte,odcházíte (benefity se do platu nepočítají),to ve škole máte tarif a k tomu "zálibné" či "lešťovné" dle libovůle pana ředitele
2/na západě se preferuje věk,tam jsou nezaměstnaní mladí a padesátníci mají práci,u nás jest tomu obráceně
3/nikde nemají mladí více nežli staří (i mladí se stanou starými)
4/naším základním problémem jest neexistence státních škol (standardy a tarify) a škol soukromých,kde žádné tarify nejsou a vztah jest smluvní ,naší ředitelé by nejraději za státní peníze "managerovali" jako na škole soukromé,tam se ovšem počítá každá koruna,tam není z čeho rozhazovat
Ve velkých nadnárodních korporacích jsou taky platové tabulky, jen se neřídí pouze zkušenostmi, ale i celou řadou výkonových charakteristik - většinou objektivně měřitelných.
"Všechny peníze do tarifů? To je socialismus,..."
On si snad pan ředitel myslí, že za socialismu nebyly ve školství nadtarify? Že by jako ředitelé tehdy ředitelovali bez příplatků za vedení? Že by učitelé dělali třídní za dobré slovo? Příplatky za vedení samozřejmě byly, třídní příplatek a příplatek za vedení kabinetu byl fixní, v přepočtu na dnešní peníze asi 1 300 Kč a 1 600 Kč, takže nedocházelo k tomu, že třídní na jedné škole má příplatek 400 Kč a na jiné trojnásobný, což je dnes běžné. A já např. pamatuji, že v roce 1986 dostala kolegyně matikářka odměnu 1 000 Kč za zavádění prvních počítačů do výuky, a to byly v té době slušné peníze, odpovídalo by to zhruba dnešním 15 000 Kč.
Ještě v roce 2000 činily nadtarify asi 20 % mzdy normálního učitele, nejsou v tom tedy započítány příplatky za vedení. To, že jsme se s nadtarify dostali na dnešní úroveň, rozhodně nemá se socialismem nic společného.
A je jasné, že je potřeba tuto situaci napravit, jenže na to bohužel není pravá doba, protože nadtarify se vždy slíbí, ale do škol nedoputují. Na letošní rok bylo slíbeno na nadtarify 5 %, v prvním čtvrtletí 2019 je ale navýšení oproti roku 2018 jen 10 %, tedy holé tarify, v prvním pololetí je navýšení 11,4 %, asi přece jenom byly nějaké odměny na konci školního roku, nicméně na slibovaných celkových 15 % za celý rok to nevypadá. Ano, až se sliby budou plnit, věřím tomu, že učitelům přidávání do nadtarifů vadit nebude, jenže se zatím neplní.
"Ředitel připomíná, že za 20 let došlo několikrát ke změně tarifních tabulek. „Ti zkušenější učitelé dostali víc než mladí, a to samé se stalo teď... "
Opět zabrousím do historie, protože pan ředitel je buď mladá puška a nic nepamatuje anebo je naopak už poměrně starý a nic si nepamatuje.
1. Zemanova vláda po roce 2000 navýšila tarify na úkor nadtarifů, a to velmi brutálním způsobem, takže nadtarify kromě příplatků za vedení v podstatě zlikvidovala. Určitě na to doplatili spíše starší zkušenější učitelé, protože měli vyšší nadatarify než učitelé začínající.
2. Josef Dobeš, blahé paměti ministr školství za věci veřejné, téměř na den přesně před devíti lety navýšil tarify začínajícím učitelům. Staříci dostali skoro prdlajs, takže se poměrně dost setřely věkové rozdíly.
3. Ti zkušenější dostali trošku víc procent do tarifů až v roce 2018, čímž se nůžky zase trošku rozevřely.
Takže pan ředitel prostě nemá pravdu.
Paní Lenko, podepisuji. Pan ředitel ví prdlajs.
A pokud budou pořád tarify jen průměrné či podprůměrné (a o ničem jiném tady stále nemůže být žádná řeč!), nemohou ředitelé chtít rozdělovat do nadtarifů. Za holuby na střeše nikdo pracovat nebude. Každý chce mít nejdříve nějakou jistotu. Ale mladí nezkušení kantoři si pořád myslí, že by měli dostávat stejně jako staří a že toho dosáhnou v nadtarifech. Proto pořád křičí spolu s těmito neznalými řediteli, že chtějí víc těch holubů na střeše. A v době krize se vždy sáhne na nadtarify a platy se okamžitě sníží. Za 36 let své praxe jsem ale nikdy nezažila, že by si některá vláda dovolila v době krize sáhnout na tarify.
Prosím, otevřete už oči!
Ostatně ve školství budou osobní ohodnocení učitelů vždy pouhou virtuální realitou.
Před několika lety se nadtarifní složky platu 95% kantorů limitně blížily nule. Několik jedinců si přilepšovalo desetitisíci. A těch 5% pracovalo nejméně. Nepřímá úměra.
V soukromých školách jsou platy smluvní, které jsou obvykle o několik tisíc nižší než ve veřejných školách. Každý majitel soukromé školy přece musí z něčeho žít.
Znovu se ptám, osobní ohodnocení lékařům určuje taky nějaký pan ředitel? Mě třeba na zahradě švestičky zrovna nerostou...
Někteří šikovní ředitelé umí najít zdroje na nadtarify i jinde. Tak zřizovatelé, vyberte si prosím tyto a dejte učitelům konečně jistotu, že je jejich práce uživí! Jako ty lékaře, právníky...
"V soukromých školách jsou platy smluvní, které jsou obvykle o několik tisíc nižší než ve veřejných školách. Každý majitel soukromé školy přece musí z něčeho žít."
-nižší nebo vyšší-záleží na úhlu pohledu,buď máte pevnou sumu a za tu děláte vše,co po vás šéf chce,v objemu,který vám určí anebo jste placen odhodiny (odučené)
-majitel nežije z učebního procesu
mádr/ na soukromých školých učí ti,kterým to vyhovuje,třeba mně to vyhovovalo-platba za odučenou hodinu,učil jsem 20 hodin (nic jiného jsem nedělal,v pondělí jsem přijel na 11.30 a středy jsem měl volné) a za těchto 20 jsem si vydělal o 2000 méně, nežli když jsem měl úvazek 23 hodin a seděl tam každý den ot 7.15 (každou středu do 16,30 k dispozici rodičům),zadarmo suploval a vykonával dozory u účastnil se vysilujících tříhodinových porad,jedno odpoledne jsem věnoval dopisování s babkama sociálklama),systém soukromé školy mi umožňoval vydělat si překlady ještě jeden učitelský plat....
zajímavý byl postoj mých kolegů z předešlých škol:byli přesvědčeni,že se tam flákám,zatímco oni makají,ikdyž mají o něco více nežli já,měli by mít o hodně více,protože já se o hodně více flákám,a hlavním důvodem,proč by na soukromou nešli,byla právě neexistence nadtarifu,ona skvělá možnost leštění klik a vlezdoprdelectví
laimes
Osobní zkušenost, chápu. Před rokem 2017 jsem po dobu 10 let (zpětně) viděl nadtarifní část platu tak maximálně z ponorky, když byla kalná voda.
Okomentovat