Rekordní navyšování platů učitelů v posledních letech, jak je prezentují zejména premiér Andrej Babiš nebo ministr školství Robert Plaga (ANO), vidí předák školských odborů František Dobšík jinak. Říká, že i přes každoroční nárůst jsou učitelé se svými platy stále v závěsu za ostatními profesemi, zejména za soukromým sektorem. Teď tvrdí, že ministr školství Plaga podvedl učitele, vládu i premiéra. Jednání o platech učitelů podle něj nebyl dialog, ale jen ministrova hra s čísly. „Ta nejsou zdaleka tak růžová, jak je pan ministr staví,“ říká v rozhovoru pro Hospodářské noviny školský odborový předák, který v pondělí ohlásil na dnešek celodenní stávku škol a učitelů.
František Dobšík (repro ČT) |
Vláda v pondělí bez ohledu na vyhlášenou stávku oznámila navýšení o 10 procent. Co bude následovat, když se ukázalo, že hrozba stávky s vládou nepohnula?
Jako další chceme oslovit Poslaneckou sněmovnu. Stávka už samozřejmě rozhodnutí vlády neovlivní, ale pokud si kolegové ve vládě opravdu stojí za tím, že priority o platech učitelů nevnímají tak, aby je naplňovali, tak to ještě pořád mohou ovlivnit poslanci, protože ti teď budou jednat o státním rozpočtu na příští rok.
Nebylo by proto lepší zorganizovat stávku dříve, ještě před tím, než o navýšení platů jednala vláda? Třeba na minulý týden?
Na programu pondělního jednání kabinetu tento bod vůbec nebyl. Tohle je důkaz arogantního přístupu vlády. Paní ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová byla podle našich informací někým vyzvána, aby to v pondělí předložila. Původně o tom však vláda měla jednat až příští týden. Udělali to takzvaně na sílu, asi aby ukázali: My na váš názor stejně nehledíme.
Nicméně budete požadovat návrat k původnímu slibu vlády na celkové navýšení o 15 procent, tedy 10 procent do tarifů a pět na pohyblivé složky?
Určitě k tomuto modelu směřujeme, ale teď vše ještě aktuálně přepočítáváme a zjišťujeme, jaké jsou možnosti. Každé procento navíc je miliarda, takže peníze, které panu ministrovi chybí na reformu školství, mu pomůžeme do rozpočtu touto cestou dopravit.
Celý rozhovor naleznete zde
14 komentářů:
To je ale překvapení. Po 11 letech se odbory probudily. Překvapili sami sebe i vládu. Zase museli v ČT hledat města, kde stávkuje málo škol, aby je mohli ve zprávách ukázat národu. Dnes, kdy na spoustě škol ani odborová organizace není je stávka úspěch. Jenže měla být už v říjnu. Snad se konečně odbory probudí.
Proč by další stávka (při nesplnění požadavků 10 do tarifů)nemohla být třeba letos v prosinci?
Paní rváčkazvesela:
V prosinci raději ne, řeklo by se, že si jen prodlužujeme prázdniny.
Na druhou stranu je fakt, že na dnešních ZŠ se toho v prosinci už moc neudělá, děti jsou jak urvané, tak by to tolik nebolelo z hlediska probrané látky.
Proč by další stávka (při nesplnění požadavků 10 do tarifů)nemohla být třeba letos v prosinci?
No, hlavně asi proto, protože po tomhle amatérismu v organizaci a dnešním předpokládaném fiasku bude dost obtížné vyburcovat znovu učitele, aby si nechali nadávat podruhé.
Ne, tady se rýsuje jediná možnost. Že opozice pochopí, že i když učitelé nejsou zrovna radikální bojovníci za svá práva a pracovní podmínky, přesto jsou naštvaní a frustrovaní už docela dost.
Pokud opozice vznese pozměňovací návrhy na přesuny peněz mezi kapitolami, bude to na vládě (a komunistech) zda takové změny podpoří.
A opět, kdyby Plagovi šlo o resort, tak této možnosti využije a ještě to bude prezentovat jako svůj úspěch a důkaz že "školství je priorita".
Jenže jemu jde více o vlastní ego a důkaz loajality vůči šéfovi, takže jediná šance by byla, že Babiš změní názor.
Ovšem ten je zase pro změnu ješitný a nesnese, že mu někdo odporuje. Navíc pro své PR teď získal vhodný cíl. "Každý potřebuje své židy", na které může svádět neúspěchy a kteří poslouží k odvádění pozornosti stranou. Učitelé jsou teď "non grata", protože vláda pro ně dělá po důchodcích úplně nejvíc a oni si toho neváží...
Závěr: Nic převratného směrem ke zlepšení bych nečekal.
Budem rádi, když vláda splní své sliby alespoň papírově.
Ale pravděpodobně se příští rok objeví "objektivní příčiny" - celní války, brexit, …
A proč by to nemělo bolet. Bolest JE součástí života. Vše kvalitní se rodí v bolestech:-)
Stávku fakt odbory pohnojily. Polovičatá, krátká, P. R. mizerné. Jasně že podporu médií čekat nemůžeme (bez ohledu na vlastníka), ale přece jenom se daly využít sociální sítě apod.
Učitelé ovšem byli pro vlády non grata vždycky, rozdíl byl pouze v rétorice.
Paní rváčkazvesela:
Vy si fakt myslíte, že dětem záleží na tom, zda se splnily plány? :o)
Když se něco nenaučí, bolí to jen učitele. No, možná ještě pár uchazečů o gymply...
Ostatním je to buď jedno, nebo jsou šťastní.
Mělo by to bolet rodiče ne? To je jednoduché počítání, když se neučí tak se neučí...a umí se toho méně. Také se toho umí méně, když učí neprofesionál atd, atd. Měli by na to zareaqgovat rodiče potažmo poslanci, vláda.
Děti jsou šťastné z podstaty...ale i to bere za sevé - podívejte se na počty sebevražd u mladistvých.
Děti jsou šťastné, když dostávají přiměřené úkoly, které se jim vedou...chodí do smysluplné školy a pospolitou, radostnou a tvůrčí atmosférou, na které ony samy participují...těch papírů, co o tomto bylo popsáno...
Mělo by. Ale bolí?
"A opět, kdyby Plagovi šlo o resort, tak této možnosti využije a ještě to bude prezentovat jako svůj úspěch a důkaz že "školství je priorita".
Jenže jemu jde více o vlastní ego a důkaz loajality vůči šéfovi, takže jediná šance by byla, že Babiš změní názor."
Smutné hodnocení ministra školství, ale bohužel s ním musím souhlasit.
Musím se jen smát. Plaga fakt není Agrofert a jeho vztahy k premiérovi jsou dlouhodobě víc než napjaté. Je to podle mě jeden z mála vysoce postavených lidí za ANO, který se nachází mimo holdingové propletence, má vlastní rozum a nepodřizuje se tupě Babišovým píáristům.
A, pane Petře, za koho kope?
Za nás učitele tedy určitě ne.
Řekla bych, že naslouchá více studentům, proto se zrušila povinná maturita z matematiky.
Teď se jim nezamlouvají jednotlivé části maturity z českého jazyka, takže se možná dočkáme, že se bude psát jen didaktický test, ve kterém nebudou téměř žádné texty, neboť je studenti odmítají číst, pokud přesahují více než jeden pětiřádkový odstavec.
Já už vlastně žiji jen tím pocitem, že učím zbytečné a nepraktické věci. A za co bych tudíž chtěla dostávat vůbec nějaké peníze? Vy to také vidíte podobně, že staří učí kraviny a nic vlastně nikoho už nenaučí, takže jim seberme peníze, ať se dostane stejně na mladé perspektivní, zdravé a krásné, inovativní učitele. Staří si zaslouží už jen kopanec do pozadí.
A tak bych od Vás mladých kreativních, výkonných ráda slyšela a viděla, co mám tedy já stařenka ještě, než mě vynesou ze školy do důchodu (už mě bolí hodně nohy!), učit. Vy to jistě víte nejlépe, protože jste čerstvě nabití z vysokých škol, kde se učitelé připravují moderně podle požadavků 21. století. A tak jste ani nemuseli během studia absolvovat téměř žádné praxe ve školách. Já si vzpomínám, že my jsme svého času v 5. ročníku absolvovali dvouměsíční praxi a museli pod vedením zkušených kantorů odučit z každého předmětu své aprobace 20 hodin.
A na praxe do škol jsme chodili už od třetích ročníků. Museli jsme si postupně projít všechna školská zařízení a po prvotních násleších si vše sami vyzkoušet. Já jsem zažila už asi 3 studentky ve svých hodinách na praxích. Přišly asi na dva náslechy a pak si zkusily odučit jednu hodinu, a to bylo vše. Hlavně jsem na ně pak musela napsat hodnocení.
Od zkušených kolegů a kolegyň při mých začátcích jsem se dozvěděla, že opravdovou učitelkou se stanu až po 15 letech působení ve škole. No, někdy pochybuji, že jsem se jí vůbec stala, i když už ve školách zavazím 36 let.
Učitelům může být vcelku jedno, jestli má Plaga napjaté či najaté vztahy s Babišem či jestli je propletený nebo jen popletený. Učitele zajímá, co za svého působení na postu ministra pro učitele, školy a žáky udělal. A hodnocení jeho práce bohužel není a ani nemůže být nikterak lichotivé.
Zpočátku nedělal nic, a když se rozkýval nepřineslo to v podstatě nic pozitivního.
Ke zpackané inkluzi sice vyšla nová vyhláška, která slibuje méně papírování (prý se omezí IVP), jenže ruku v ruce s tím omezí počet asistentů, protože zavádí asistenty sdílené, a bohužel postavení asistentů na běžných základkách zhoršuje i zavedením 32-36 hodin přímé pedagogické činnosti, což je šílenost, která snad ani v tom našem nešťastném školství nemá obdoby. Rozumné řešení pracovní pozice asistenta, od systému vzdělávání až po platové podmínky, je v nedohlednu. A ani o tom nezahájil žádnou diskuzi.
Zrušení povinné maturity z matematiky podložil směšnými argumenty o užitečných a neužitečných úlohách, kterým se musí každý rozumný člověk smát. A jeho řeči o tom, že matematika je vyučována špatně, musí nutně učitele tohoto předmětu urážet. Navíc celou situaci řeší na poslední chvíli a studenti středních škol si nemohou být jistí ani nosem mezi očima. A opět jsem si vůbec nevšimla jakýchkoli návrhů na to, jak do budoucna vyřešit alarmující nedostatek fyzikářů a matikářů.
Novela zákona o pedagogických pracovnících, která umožňuje nástup učitelů z praxe do školství, což už bylo v pohodě možné předtím, byla úplně zbytečná práce a řeči kolem ní jsou legrační už z toho důvodu, že si skutečně nedovedu představit např. čtyřicetiletého schopného inženýra strojaře, jak se nechá zaměstnat ve škole za nástupní učitelský plat cca 28 000 Kč hrubého, když ve fabrikách mají nosiči plechů.
Strategie 2030+, která hovoří o redukci učiva až o polovinu je čistá fantasmagorie, kterou vůbec neukočíroval.
A poslední zářez tomu dal tím, že bez mrknutí oka souhlasil se snížením navýšení platů ve školství z 15 % na 10 %, upnul se přitom navíc na navyšování tarifů a pak na něm ješitně trval až situaci zcela zbytečně vyhrotil. Přičemž ještě vůbec nic nedělá pro to, aby se rozumným způsobem navýšily třídnické příplatky. Jenom prostě kouká, jak mu ostatní rozebrali rozpočet pod nosem na naprosto nesmyslné slevy na jízdném a navýšení důchodů nad povinnou valorizaci.
Takže za mne hodnocení za 5 bez možnosti opravné zkoušky.
Okomentovat