Lze u nečtenářů při práci s textem rozvíjet porozumění předčítanému, vnímání souvislostí, předvídání, vyvozování závěrů, spojování informací do smysluplných celků a jejich hodnocení, tedy základy čtenářských strategií? Víme nebo tušíme, že odpověď je ano. Jakým způsobem je vhodné u dětí/nečtenářů postupovat, které čtenářské strategie volit a jak je posilovat, se pokusíme přiblížit na konkrétních ukázkách programu kombinujícího četbu na pokračování a řízené činnosti obsahově zasazené do kontextu daného textu. Stěžejní část práce s textem byla realizována v rámci tzv. komunitního kruhu.
Cílem příspěvku je ve zkrácené podobě představit „metodické zákulisí“ programu a přípravu pro vedení jednotlivých „čtenářských lekcí“. Pro danou věkovou skupinu byly zvoleny čtenářské strategie: Hledání souvislostí, Kladení otázek, Vizualizace, Usuzování, Předvídání a Shrnování. Popis ostatních řízených činností (pohybových, výtvarných, hudebních) není předmětem tohoto textu.
Práce s knihou v komunitním kruhu
Komunitní kruh zahajujeme shrnutím toho podstatného, čemu byla věnována pozornost v předchozím dni (první den projektu se nejedná o shrnutí, ale o představení toho, co děti v rámci programu čeká), a umožníme dětem krátce vyjádřit dojmy a prožitky, popsat, co je zaujalo, co nového se dozvěděly (na co se těší, co se chtějí dozvědět). Další průběh komunitního kruhu je rozčleněn do 3 částí: uvedení do tématu, četba z knihy a hádanková hra rozvíjející čtenářské strategie (předčtenářské dovednosti).
V první části se na pozadí témat jednotlivých dní věnujeme rozvíjení mluveného projevu a souvislého vyjadřování ve větách, slovních reakcí na kladené otázky a nácviku vedení dialogu, diskuze (popř. upevňování správné výslovnosti). Kladením otázek usilujeme o aktivizaci předchozích zkušeností a znalostí dětí.
Před četbou každého úryvku necháme děti předvídat z obrázků. Níže v textu jsou uvedeny příklady otázek, které se zaměřují na detail a pomáhají dětem ilustrace „číst“. Po četbě konkrétního úryvku knihy pomocí otázek zjišťujeme, zda děti přečtenému rozumí. Tedy zda jsou schopny sledovat dějovou linku a svými slovy vyjádřit hlavní děj či myšlenku, zda rozumí všem slovům a slovním spojením a dokáží sledovat souvislosti v textu.
Po četbě se vracíme k tomu, co děti před čtením předvídaly z obrázků (v čem byl jejich odhad správný, v čem se lišil), následně znovu prohlížíme ilustrace a odhalujeme další detaily, které vyplynuly z informací v textu. Závěrem se ptáme, co děti při předčítání zaujalo, překvapilo či pobavilo.
Komunitní kruh je ukončen skupinovou hrou zaměřenou na rozvoj konkrétní čtenářské strategie (ČS). Tyto aktivity jsou tematicky uzpůsobeny příběhu knihy a posilují prožitkové učení hrou.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat