Navýšení rozpočtu školství, snižování nerovností ve vzdělávání, zlepšení výuky na druhém stupni základních škol, aby nedocházelo k odlivu dětí na víceletá gymnázia. To jsou příklady cílů Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, jejíž hlavní směry v prvním listopadovém týdnu představilo ministerstvo školství. Učitelská platforma na materiálu oceňuje snahu o zapojení všech aktérů, kteří budou strategii uvádět v život, ale zároveň připomíná, že máme problém s implementací strategických dokumentů.
Za nejpodstatnější cíle Učitelská platforma považuje:
- Záměr zvýšit a zajistit stabilitu financování českého školství tak, aby výdaje na školství roku 2030 odpovídaly průměru OECD 5 %. Výdaje na školství se dlouhodobě pohybují pod 4 %. Navýšení by mělo být zajištěno zakotvením procenta výdajů na školství již v samotném rozpočtu.
- Zlepšení kvality výuky na druhých stupních základních škol, aby se snížil podíl žáků přecházejících na víceletá gymnázia.
- Zvýšení kvality a atraktivity některých učňovských oborů.
- Snižování nerovností ve vzdělávání, a to např. meziresortní spoluprací ministerstev školství a sociálních věcí nebo propojováním škol s mimoškolním vzděláváním.
- Dojde k proměně výukového obsahu a metod vzdělávání. Tato změna bude provázána i se změnou centrálních zkoušek jako jsou jednotné přijímačky a státní maturity.
- Podle Strategie 2030+ se má výuka zaměřit spíše na rozvoj dovedností než získávání vědomostí.
- Podpořit vedení škol v podobě středního článku řízení, který by poskytoval výklad legislativy, koordinaci činností, zajišťoval vzdělávání pedagogů a jinými způsoby zajišťoval spojení mezi školami a MŠMT.
“Představení hlavních směrů nové vzdělávací strategie má velmi dobrý základ a doufáme, že se uvedené cíle propíší i do finálního dokumentu. Je ale nezbytné, aby na rozdíl od předchozích dokumentů měla strategie zajištěnou implementaci i průběžné vyhodnocování,” dodává Petra Mazancová. Podle ní se však stále jedná o návrh směrů a důležité nakonec je, jak se přesně do strategie promítne podpora zapojení technologií ve výuce, posílení jazykových dovedností či demokratických postojů. Nic zatím z toho v uvedených směrech uvedeného není.
Zdroj: Tisková zpráva Učitelské platformy
7 komentářů:
Já jako prostý učící učitel to zas tak zásadně nevidím. Většina toho je opsaná bílá kniha a problémy učitelů Strategie 2030 nereflektuje téměř vůbec.
Zaměření na kompetence je tu spoustu let - od RVP a výsledky vidíme všichni. Kompetence žáků jsou mnohem horší než dřív(a to ity klíčové na které se tzv klade důraz). Každý kdo učí na SS, to vidí. Jediné co trochu zvrátilo klesající trend byly přijímačky na SŠ(Možná to zjistí inspekce za 5 let, pokud vůbec). A konkretizace jsou úplně nesmyslné, pokud Strategie nebude rozlišovat typy škol. Nechápu, že autoři nemají nadhled nad školskou problematikou. Je to složenina několika částí, každou viditelně vytvořil jeden člen týmu a podle toho je vidět kolísající úrovň těchto částí. Čekal bych tžm lidí, spolupracujících a majících přehled. A stručný jasný cíl, který školství posune a nebude stát obrovské přemáhání tu spoustu stránek číst.
Divím se učitelské platformě, že je schopna papouškovat takové fráze. Ale chápu, že tomu, kdo víc školí učitele, než učí žáky, tak tomu cíle Strategie prospívají a problémy učitelské praxe jsou mu vzdáleny.
Pane Vaňku, zažil jsem za svou učitelskou dráhu mnoho změn, reforem, aktivismu. A kupodivu stále platí, že " 1 + 2 (v desítkové soustavě) = 3". Stát, potažmo MŠMT musí i nadále nést přímou odpovědnost za vzdělávací systém v ČR. Ve světě neexistuje stát, který by rezignoval na veřejné školství. Někteří aktivisté změny chápou tak nějak anarchisticky, ale tudy cesta nevede.
Jak chcete zlepšit výuku na 2. stupni, když je tolik víceletých gymnázií. Je třeba zmenšit jejich počet, pak se i skoro sama zlepší výuka na 2. stupni. Když neodejdou te lepší je zo zcela logické. Jinak to fungovat nebude.
Omlouvám se za překlepy.
Už to v diskuzích kdosi psal a přišlo mi to docela trefné:"Nejjdenodušší cestou, jak zlepšit výuku na na 2. stupních je, udělat ze všech osmiletá gymnázia."
Docela mě překvapuje, že nikdo nevyžaduje, aby Platforma doložila, jak k tomuto vyjádření došla. Hlasováním? Kolik (dobře tajených) členů hlasovalo?
1/strategie se vytyčuje na 30 let kupředu tedy v r 2019 na rok 2049
2/následuje soupis kroků zvaných taktika což jsou 4-6 leté plány způsobů realizace
3/konkrétní plán pětiletky
4/plán kontroly a hodnocení
alfréd laimes: mluvčí WARRIORS ON VEYMENEK
Okomentovat