Pedagogicko-psychologické poradny, výchovné poradkyně, individuální plány, asistenti. To vše se točí zejména kolem žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ti mimořádně nadaní mají tak trochu smůlu. V lepším případě jsou odsouzeni k samostudiu, v horším případě k mnohaleté nudě nepodmíněně. Reportáž přináší deník Aktuálně v rámci projektu Chytré Česko.
Podle psycholožky Pavly Pickové, jež v Praze koordinuje péči o mimořádně nadané děti, může školské poradenské zařízení takovým jedincům doporučit individuální vzdělávací plán, případně škole přispět na pomůcky včetně například mikroskopu, preparačních souprav či přístupu do databází. „Dokonce lze přispět na pronájem odborného pracoviště, třeba laboratoře. Co ale chybí, je prostor pro přímou práci s dítětem. Často mu nestačí jen akcelerace o rok výš, potřebují si s někým o svých nápadech povídat, mít zpětnou vazbu. Zde by se s výhodou dalo využít podpůrné opatření pedagogická intervence, to však aktuálně nelze dětem s nadáním, ovšem bez speciálních vzdělávacích potřeb,“ vysvětluje.
Dítě se SVP a s mimořádným nadáním totiž stojí ve školském zákoně i ve vyhlášce vedle sebe, neřadí se do jedné kategorie. „Nicméně výklad je nejasný, a tudíž i nastavování opatření pro kolegy z těchto zařízení nepřehledná,“ upozorňuje Picková. Na nedávném setkání národních garantů péče o nadané jim zástupce ministerstva školství potvrdil, že nadaní žáci skutečně nemají stejná podpůrná opatření jako žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. „To znamená, že nadaný a mimořádně nadaný nemůže dostat asistenta pedagoga, případně pedagogickou intervenci, tedy příspěvek na hodinu, kdy s ním pracuje učitel individuálně, pokud nemá ještě jiné speciální vzdělávací potřeby, tedy poruchy učení nebo chování - dyslexii, dysgrafii, ADHD, PAS a podobně.“
Tuto skutečnost kritizuje Česká školní inspekce, vadí jí i nízká systémová podpora vzdělávání nadaných obzvláště v minulých letech.
Celý text naleznete zde
7 komentářů:
Řekněme si na rovinu, že asistent pedagoga by byl mimořádně nadanému žákovi k ničemu. Ale nějaká ta hodina pedagogické intervence navíc, ve které by učitel mohl s žákem dělat něco navíc, případně s ním konzultovat problémy, na které nadaný žák narazil při své samostatné práci a vysvětlovat mu další samostatné úkoly na další týden, by situaci určitě prospěla.
Ona je situace ve školách skutečně dost zoufalá, učitelé a asistenti věnují obrovské úsilí na to, aby téměř nevzdělavatelní žáci nepropadli, prostě je vyloženě táhnou přes závit, přičemž by mnohým z nich bylo lépe, kdyby propadli či byli v praktické škole, a na nadané jim už chybí síly i čas.
... asistenti věnují obrovské úsilí na to, aby téměř nevzdělavatelní žáci nepropadli...krom toho si organizátoři tohoto cirkusu mastí kapsy. A hned tak to nevzdají, dokud to nepochopí rodiče průměrných a nadaných a nepodpoří rozumné návrhy učitelů. Vidím problém v tom, že neumíme kauzu patřičně medializovat. Laik o tomto problému stále ví minimum a krom toho jen určité procento lidí má děti ve škole...to tramvajemi a vlaky jezdí všichni...a ještě: přece jsme posláni učit a nebereme si jako rukojmí děti...asi se řešení hned tak nedočkáme.
Já říkám inkluze do parlamentu!!I když tam je už asi také - asistenta má kde kdo. Trochu pravda za jiné groše...
A po maturitě, příp. VŠ, budou tito inkludovaní lidé využívat i v zaměstnání podporu asistenta?
A lidé, kteří kvůli zvládnutí úkolů nebo zkoušek ve školách, potřebují navýšený čas, budou muset v práci zůstávat déle, aby zvládli stejné množství pracovních úkolů jako lidé intaktní?
Když už, tak už. Buďme důslední a věci dotahujme do důsledků.
Přece za ně v práci nebudou jejich věci řešit zdatnější spolupracovníci a dělit se s nimi pak o stejné peníze.
Jen malá technická: pane(-ní)BP intaktní je opravdu něco jiného , než inkludovaný...ale neberte to osobně, já bych se do toho taky zapletla :-)
Rváčko, intaktními mám na mysli normální ničím nezvýhodněné oproti inkludovaným.
Rváčko, chci poukázat na tu absurditu, že nám přibývá žáků, kteří si vyřídí papír na to, že hlavně u maturity mají mít navýšený čas na práci oproti intaktním žákům, kteří musejí vše zvládnout v předepsaném čase. A tak domýšlím ty důsledky, jak to budou mít tito zvýhodnění v dalším profesním životě oproti těm nezvýhodněným, a zda budou za ně nezvýhodnění v práci dotahovat jejich úkoly, ale o výplatu se rozdělí rovným dílem.
Okomentovat