Příklad, jak by výuka mohla vypadat, nabízí učitel dějepisu a občanské výchovy na soukromém Gymnáziu da Vinci v Dolních Břežanech Pavel Fiala. Vloni začal učit v semináři o uměleckém provozu, kde se studenty hovořil mimo jiné o tom, jak fungují muzea a galerie. Pak se dostali k výstavě a napadlo je, že by mohli nějakou uspořádat. Nakonec z toho vznikl roční projekt. Studenti vymysleli nejen umělecká díla, ale také sami uspořádali výstavu v nově otevřené Invalidovně v pražském Karlíně. Reportáž je součástí přílohy Hospodářských novin Budoucnost vzdělání.
„Neříkám, že tenhle náš projekt je přenositelný model. Potřebovali jsme hodně vstřícné vedení i kolegy učitele, bez toho by to nešlo. Upřímně, na státní škole si ho dovedu představit jen obtížně. Může ovšem fungovat jako jakási inspirace,“ dodává Fiala. Dříve ve státní škole pracoval a narážel právě na to, že sami učitelé nebyli připraveni a ochotni se učit novým věcem.
Jako výzvu pro vzdělávací systém vidí Tomáš Dombrovský ze společnosti LMC fakt, že u těchto nově pojmenovaných dovedností jde jen špatně zkoušet, zda je student zvládá, či ne. „Potýkají se s tím i zaměstnavatelé. Když má někdo něco vymyslet, těžko se hodnotí, jestli to vymyslel dobře, nebo špatně. Spousta zaměstnání dnes nemá jasně dané úkoly, které musí pracovník splnit. A ve škole je to podobné. Klasické testování na tyto dovednosti nestačí,“ upozorňuje.
Celý text naleznete v příloze Hospodářských novin Budoucnost vzdělávání
1 komentářů:
Titulek je o necem jinem nez uryvek…
Projekt pekny, ale chybi mi zakladni informace - jak moc se zaci trefili do pridelene casove dotace… Pracovali v dvoutydennim bloku, a nebo kazdy tyden dve hodiny?
Okomentovat