Školy jsou prodchnuty strachem a nedůvěrou, říká vítěz učitelské soutěže. V takovém prostředí se nerozvíjí žáci ani učitelé

pátek 22. listopadu 2019 ·

V letošním ročníku soutěže Global Teacher Prize bodovali severomoravští učitelé. Vítěz Tomáš Chrobák a stříbrná Monika Olšáková učí na školách vzdálených jen pět kilometrů od sebe. Jaké fígly by poradili svým méně zkušeným kolegům a co by změnili v českých školách? „Všem by se dýchalo lépe, kdyby se povedlo vymýtit z lavic, sboroven či ředitelen strach. V takovém prostředí se nedá svobodně tvořit,“ říká učitel matematiky Tomáš Chrobák v rozhovoru pro magazín Rodiče vítáni.



V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Co byste změnili v českých školách? 

Tomáš Chrobák: Školy jsou prodchnuty strachem a nedůvěrou. Je velmi náročné v tomto prostředí něco svobodně tvořit, ať už pro žáky, či učitele. Mnoho lidí se bojí udělat něco navíc, něco nového. Často je tento strach neopodstatněný. Kdyby se povedlo vymýtit strach z lavic, sboroven či ředitelen, všem by se dýchalo lépe. Úkol to je převeliký, ale dá se prolomit jedině těmi několika prvními, kteří najdou sílu a odvahu udělat něco navíc.

Monika Olšáková: Těšilo by mě, kdyby se více mluvilo o kompetencích, které dětem předáváme, než o množství učiva, které je třeba nabiflovat do přijímaček. Kdybychom se více bavili o tom, co je smyslem vzdělávání a co se vydařilo, než o tom, co špatně funguje nebo co koho štve. Taky by se mi líbilo, kdyby co nejvíc žáků zažívalo radost z poznání. Aby viděli smysl toho, co se učí a proč. Aby se více učili o souvislostech, z vlastní zkušenosti a aby si budovali ve škole svůj charakter.

Co byste chtěli, aby si děti odnesly ze školy? 

Tomáš Chrobák: Chuť dozvídat se nové věci, učit se novým činnostem. Dovednost komunikovat s ostatními, argumentovat, kreativně tvořit. Rád bych, aby moji žáci dokázali kriticky přemýšlet (raději používám slovo přemýšlivost). Když ve škole dokážou najít své silné stránky, nebo zjistí, čemu se chtějí dále věnovat, tak jsem svůj úkol splnil.

Monika Olšáková: Jsem ráda, když děti, které odcházejí ze základní školy na střední, mají přehled o světě kolem sebe. Měly by také umět kriticky posuzovat informace a komunikovat. Líbí se mi, že z devítky také často odcházejí už dospívající s hodnotami, jako je citlivost k prostředí kolem nebo respekt k názorům druhých. To si pak říkám, když to vidím, že jim člověk předal to nejdůležitější, co mohl.


Celý rozhovor naleznete zde

58 komentářů:

E.Kocourek řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 9:45  

vymýtit strach z lavic, sboroven či ředitelen

Chápu-li to správně, žáci se bojí špatných známek (nebo už jakýchkoli známek?). Ale čeho se bojí učitelé a čeho se bojí ředitelé? JAKÝ strach chtějí Globální ocenění učitelé vymýtit? ////

tyrjir řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 12:44  

OPRAVDU V ĆESKÝCH ŠKOLÁCH STRAŠÍ? POKUD ANO, KDO?

Co byste změnili v českých školách?

Tomáš Chrobák: Školy jsou prodchnuty strachem a nedůvěrou. Je velmi náročné v tomto prostředí něco svobodně tvořit, ať už pro žáky, či učitele. Mnoho lidí se bojí udělat něco navíc, něco nového. Často je tento strach neopodstatněný. Kdyby se povedlo vymýtit strach z lavic, sboroven či ředitelen, všem by se dýchalo lépe. Úkol to je převeliký, ale dá se prolomit jedině těmi několika prvními, kteří najdou sílu a odvahu udělat něco navíc.

Monika Olšáková: Těšilo by mě, kdyby se více mluvilo o kompetencích, které dětem předáváme, než o množství učiva, které je třeba nabiflovat do přijímaček. Kdybychom se více bavili o tom, co je smyslem vzdělávání a co se vydařilo, než o tom, co špatně funguje nebo co koho štve. Taky by se mi líbilo, kdyby co nejvíc žáků zažívalo radost z poznání. Aby viděli smysl toho, co se učí a proč. Aby se více učili o souvislostech, z vlastní zkušenosti a aby si budovali ve škole svůj charakter.

Co byste chtěli, aby si děti odnesly ze školy?

Tomáš Chrobák: Chuť dozvídat se nové věci, učit se novým činnostem. Dovednost komunikovat s ostatními, argumentovat, kreativně tvořit. Rád bych, aby moji žáci dokázali kriticky přemýšlet (raději používám slovo přemýšlivost). Když ve škole dokážou najít své silné stránky, nebo zjistí, čemu se chtějí dále věnovat, tak jsem svůj úkol splnil.

Monika Olšáková: Jsem ráda, když děti, které odcházejí ze základní školy na střední, mají přehled o světě kolem sebe. Měly by také umět kriticky posuzovat informace a komunikovat. Líbí se mi, že z devítky také často odcházejí už dospívající s hodnotami, jako je citlivost k prostředí kolem nebo respekt k názorům druhých. To si pak říkám, když to vidím, že jim člověk předal to nejdůležitější, co mohl.


"V globálu" možná tenhle strašpytlovský pedagogický populismus možná někomu může znít zajímavě. Zejména asi těm, kteří mají obživu z podobných řečí. Osobně jsem názoru, že skutečný strach jde většině lidí z toho, že na základě takovýchto řečí se toho děti ve škole moc nenaučí - snad kromě takovýchto povšechných řečí.

V "Globálu", ať si tihle aktivisté, myslím, klidně straší ostatní "globálníky". Zamořovat svými strachy veřejné školy, by, myslím, tihle aktivističtí strašidelníci neměli. Škola je totiž vzdělávací zařízení a nikoli jakýsi "globálně převýchovný strašidelný hrad".

J.Týř

tyrjir řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 12:46  

Evropou obchází strašidlo, strašidlo globalismu.
Učitelé všech škol, spojte se!

:)))

Lenka Pokorná řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 14:11  

"Tomáš Chrobák: Školy jsou prodchnuty strachem a nedůvěrou. Je velmi náročné v tomto prostředí něco svobodně tvořit, ať už pro žáky, či učitele. Mnoho lidí se bojí udělat něco navíc, něco nového. Často je tento strach neopodstatněný. Kdyby se povedlo vymýtit strach z lavic, sboroven či ředitelen, všem by se dýchalo lépe. Úkol to je převeliký, ale dá se prolomit jedině těmi několika prvními, kteří najdou sílu a odvahu udělat něco navíc."

Naše škola rozhodně žádným strachem prodchnuta není. Pravdou ale je, že se asi i takové školy, jak je popisuje Tomáš, existují. Ale spíš se jedná o výjimky a o strach a špatné vztahy na úrovni dospělých. A u těchto škol je téměř vždy problém v řediteli.

"Monika Olšáková: Těšilo by mě, kdyby se více mluvilo o kompetencích, které dětem předáváme, než o množství učiva, které je třeba nabiflovat do přijímaček."

Tak jestli paní Olšáková něco děti na přijímačky bifluje, je to její problém. Na naší škole a myslím, že i na většině ostatních, se snažíme, aby děti učivo pochopily, byly ho schopné využít, ať už u přijímaček, při dalším studiu nebo v životě.

rváčkazvesela řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 14:26  

Škola je totiž vzdělávací zařízení a nikoli jakýsi "globálně převýchovný strašidelný hrad"....
Pane Týři, já s panem Chrobákem naprosto souhlasím. Není to na všech školách, je to jako o lidech....ale co jsme zažila mi potvrzuje, co říká on. Zejména Čechy jsou ta tom tak, že výsledkem manévrů rodičů (zejména na maloměstech a vesnicích)a málo odvážného šéfa(-ky) je strach učitele, aby zase nebyl problém. Sama to mám za sebou a to jsem neměla vůbec pro strach uděláno. Mám dlouholetou praxi ale souručenství biomatek a těch "správných týmových hráček- pedagožek" mi kdysi udělalo z života peklo. Když si rodiče stěžovali, ředitelka mě vůbec nepřipustila na jednání s nimi. Sleduji to nadále a ta škola, kde se úkaz udál je plná neprofesionálů a kdo za něco stojí je odejit nebo odejde sám. Důležitější, než dobře učit je tam týmová práce jakoučitelek(inženýrky čehokoliv, výpravčí vlaků, středoškolačky, které původně dělaly vychovatelky nebo asistentky jsou najednou třídními učitelkami) Není obrany, ředitelka jen pevná v kramflecích jednak politicky a druhak umí vyřešit finance přes projekty. Děti tam o přestávkách lítají jak zjednaný, nesmí se jim nic vytknout. Učitelka, která má dozor ani neví, že by je měla trochu korigovat.
Za tři měsíce řešení, jseme tehdy přibrala deset kilo, bylo to bossing (paní řídící mi neuměla řict, co dělám špatně! Ona dělala špatně - příliš naslouchá nesmyslným přáním rodičů.)v těchto případech ale není obrany.
Nechápu proč mají být zřizovateli základek obce - o výběru ředitele pak rozhoduje třeba traktorista. Dál ve školách mnohde působí i samotní zastupitelé a výsledkem musí být to, že oni jsou ti praví , rozhodují správně...v těchto místech můžete mít diplom s třeba z Cambridge, nemáte nic.Leda, že učíte angličtinu - ti mají výjimku:-)

tyrjir řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 14:58  

Ne každý strach, který ve školách existuje, je ten strach, o kterém hovoří a píše pan Chrobák. O tom jsem psal. Psal jsem o strachu z různých aktivistů, kteří mají živnost založenou na svém povrchním pedagogickém populismu.

BP řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 15:56  

Strach ve školách vytváří vedení bossingem a nebo kolegové mobbingem. Zažila jsem už také obojí, i když se ne vždy jednalo přímo o mou osobu. Mobbing dokážou vytvářet i žáci na učitele, a když si na učitele postěžují u ředitele, tak to dotyčný učitel má už spočítáno. Tlak od ředitele většinou neustojí.
A není nadto mít arogantního mladšího nadřízeného, který si na Vás vyskakuje! Já už se dnes nad tím umím povznést, ale trvalo mi to dlouho.
Strach ale mám pořád, a to z toho důvodu, že neumím pracovat podle ŠVP. Jelikož jsem všude jen na chvíli, buď ŠVP pro někoho vytvořím a musí podle toho učit někdo jiný, nebo se musím já podřizovat tomu, co vymyslel někdo jiný. A já se toho neumím držet. Takže pořád čekám kdy dostanu vynadáno, kdy mě někdo nachytá na švestkách. Celý profesní život bych měla lhát, že učím něco jiného, než je v nějakém plánu. Život si také nenalinkujete.

Petr Portwyn řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 16:29  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Petr Portwyn řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 16:34  

Vážení Eduíni,
dnes ráno jsem potkal kolegyni. Učí úplně jiný předmět na úplně jiné škole, ale vím, kolik práce vkládá do příprav, a že se ve volném čase vzdělává, aby načerpala novou inspiraci k výuce. Rovněž vím, že svou práci miluje a že se snaží dát dětem na sídlištní základce to nejlepší.
Normálně se usmívá, ale dnes byla otrávená. Sotva jsme se viděli, vysypala ze sebe, že prý (asi ráno) otevřela internet, a že tam „nějaký učitel, co dostal nějakou prestižní cenu…“ atd.
Rychle jsem zjistil, o co jde – indicie byly jasné. Vysvětlil jsem jí, co je EDUin, kdo je pan Chrobák a jak prestižní je ta cena. Přesto odcházela znechucená.
Takové jsou plody vaší práce.
Její otrávenost způsobil sprostý a nespravedlivý titulek, který jste tam dali vy. Kopli jste si do kvalitní a zapálené učitelky, jen pro svou zášť a potřebu pomstít se učitelům.
Doufám, že jste šťastní.

(Toto je moje reakce na článek na webu Rodiče vítáni, kterou jsem napsal přede dvěma dny.)

Michal Komárek řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 16:39  

Je to ovšem reakce sice pochopitelná, legitimní, ale zároveň postrádající kritický přístup, sebereflexi a toleranci. Zkuste zvážit - což by byl normální přístup kriticky uvažujícího člověka - zda na tom, co říká učitel Chrobák nemůže také něco být. On je také učitel na plný úvazek. Jako Vy a vaše otrávená kolegyně. Proč ho předem odsuzovat a kopat do něj? To děláte a možná si to neuvědomujete. Proč předpokládáte, že nechce dobře učit, nemá dobrý vztah k dětem? Podobně jako ta Vaše kolegyně a Vy?

Prostě jste si kopnul do zapáleného učitele, pane Portwyne.

rváčkazvesela řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 16:59  

Základem všeho "nechutenství", které všichni normální učitelé sledujeme kolem sebe (nejen ve školství) je rozmach nedůvěry lidí mezi sebou.Na všechno musí být papír, časem dva a potom tři. Čím to je? Před třiceti lety - čerstvě po sameťákovi jsme mluvila se svým známým, který se dostal k zednářům v zahraničí. Dal jim otázku: Vy to tam tak necháte(myšleno východní blok)oni na to, že to musí odeznít samo - že musejí lidi ražení bonzneme, co se dá, prostě umřít...no a ono nic. Generace komunistů slábne a je to stále tu. Babo raď.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 18:22  

Strach a nedůvěra. Především nedůvěra v učitele, kteří jsou neustále napadáni, protože mohou za vše, mohou za každé zívnutí. Novináři - s gustem své pitomosti vlastní - dávají prostor tomuto napadání a posilují tak nedůvěru v učitele. A co mají pociťovat stále napadaní učitelé? Strach. Jen co (jsme) si museli vyslechnout kolem stávky.

Michal Komárek řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 18:26  

Jistě, a pan Sotolář prezentuje toleranci a kritický pohled učitele zobecněním "Novináři - s gustem své pitomosti vlastní". Kdyby to někdo napsal o učitelích je to nechutné kopnutí. Když to učitel napíše o novinářích je to popis reality...

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 18:30  

Mýlíte se, pane Komárku. Neprezentuji toleranci. Neustálé napadání učitelů totiž tolerovat nehodlám.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 18:34  

P.S. A slovo pitomost a pitomý jsem - jak jistě víte - převzal z Britských listů, od pana Čulíka především. Od novináře.

Michal Komárek řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 18:34  

OK, neprezentujete toleranci, pane Sotoláři, ale ani kritické myšlení.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 18:39  

Aha, jsme u magického kritického myšlení. Já se ptám, komu nebo čemu tyto neustálé ataky na učící učitele slouží. Je to kritické myšlení?

P. S. Školy jsou prodchnuty strachem a nedůvěrou. To není zobecňování? Co myslíte, pane Komárku.

laimes řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 18:44  

učitelé jsou pod tlakem bosse=ředitele či jím pověřeného zástupce,často sehrání ala "zlý-hodný policajt"
jsou pod tlakem skupinky rodičů-aktivistických matek
jsou pod tlalem některých žáků
jsou pod tlakem kolegů - "komada věrných" donašečů a vlezdoxxxxxtů

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 19:01  

Haló, pane Komárku. Jsou Školy prodchnuté strachem a nedůvěrou zobecněním, nebo nejsou? Čekám na odpověď.

tyrjir řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 19:33  

Prostě jste si kopnul do zapáleného učitele, pane Portwyne.

Stačí si zadat klíčové slovo "chrobák" do vyhledávacího okénka v České škole a objeví se přehled všech aktivistických "úspěchů" Tomáše Chrobáka založených z velké části na dehonestaci jiných učitelů. Pro mne není pan Chrobák ani tak "zapálený učitel" ale spíše jakýsi zideologizovaný "agresivní aktivista", který si na agresivitě vůči kolegům založil část své kariéry. Viz i to jeho urážlivé vyjádření v souvislosti s Global Teacher Priz.

Tady je jen opravdu dost malý výběr z toho, co vše na hlavy svých kolegů Tomáš Chrobák v poslední době, myslím, dost nechutně, navršil:

http://www.ceskaskola.cz/2019/07/tomas-chrobak-jak-zlepsit-ceske-skoly.html
http://www.ceskaskola.cz/2019/03/tomas-chrobak-vyzva-pro-nejen-matikare.html
http://www.ceskaskola.cz/2018/03/tomas-chrobak-co-mne-uciteli-dala.html

Stálo by. myslím, za odborný rozbor, za co vlastně ta vršící se "ocenění" Tomáš Chrobák dostává. Za didaktickou kvalitu jeho úvah to podle mého názoru není.

J.Týř


Zdeněk Sotolář řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 19:38  

Dokladem novinářské pitomosti je třeba vyjádření před dvěma minutkami v ČT, kde redaktorka mluvila o pomoci asistentů s přípravou hodiny učitelům. I ta podivná vyhláška 27 mluví o opaku: asistent se třídou pracuje pod vedením učitele.

Michal Komárek řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 19:52  

Nevím, proč na mě voláte "haló", pane Sotoláři, nicméně souhlasím s tím, že to, že školy "jsou prodchnuty strachem a nedůvěrou" je neadekvátní zobecnění. Je to trochu laciné, zdramatizované, poutající prvoplánově pozornost... Ano. Ale: To pořád neznamená, že to prostě smeteme ze stolu. Že to nezkusíme brát jako autentickou zkušenost poctivého "zapáleného" učitele, není ostatně ojedinělá. To je, pane Sotoláři také mohutnost kritického myšlení...

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 20:07  

Jde tedy o zobecnění.

Pane Komárku,

marně hledám k takovému lacinému, zdramatizovanému a prvoplánovitému zobecnění vaše kritické vyjádření. Že by mohutnost vašeho kritického myšlení selhala? Že by se to smetlo se stolu? Že byste měl nějaký speciální metr, nebo dokonce speciální zadání?

Michal Komárek řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 20:15  

Ale pane Sotoláři, to je nedůstojné. Na ČŠ vycházejí texty různě zabarvené, pokrývají určitou škálu názorů a redakce je nekomentuje. Jistě, není to spektrum neomezené... Co já, jako editor komentuj, jsou například některé diskusní příspěvky.

Nepracuji jako editor Hospodářských novin, Aktuálně, MF DNES, Lidových novin... A myslím, že to víte,pane Sotoláři, že je rozdíl mezi přebíráním mediálního obsahu a komentováním. Nebo, že by chybělo kritické myšlení?

Petr Portwyn řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 20:42  

Nestojí za komentář.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 20:45  

Já o voze a vy o koze. Zobecnění v titulku jste přešel bez komentáře, ale když jsem vám podstrčil (to jste nepochopil?) zobecnění jiné, ihned jste reagoval (jako potrefená husa). Proč mi proboha vykládáte, že nepracujete jako editor Hospodářských novin? Nekomentujete-li dryáčnický titulek, pak s ním souhlasíte. Kdybyste se k titulku kriticky vyjádřil, ale zároveň vyzval k úvaze nad obsahem textu (ale včas, ne až vám to někdo omlátí o hlavu), bylo by bývalo jinak. Ale to už tady asi nebude. Mějte pěkný zbytek večera.

Lenka Pokorná řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 20:52  

"Na ČŠ vycházejí texty různě zabarvené, pokrývají určitou škálu názorů a redakce je nekomentuje."

Ne, pane Komárku, Vy ty texty opravdu nekomenujete, to mu potvrdit. Vy jen usměrňujete diskuze, aby mířily tím ideologicky správným směrem.

Petr Portwyn řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 20:59  

Ale vlastně... přece jen něco jo :o)
O panu Chrobákovi je tam jedna jediná věta - "Vysvětlil jsem kdo je pan Chrobák". Toto je prý "kopnutí do pana Chrobáka"... no... hezké :oD

Kouzlo nechtěného :oD

Michal Komárek řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 21:12  

Pane Sotoláři, bohužel nerozumíte tomu, jak to funguje, tomu rozdílu mezi přebíráním obsahu a komentářem, nicméně i Vám přeji hezký večer!

Michal Komárek řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 21:14  

Paní Pokorná, ne že bych s Vámi chtěl diskutovat o směřování České školy, nicméně: Co myslíte "ideologicky správným směrem"? A zkusíte svoji vágní tezi nějak doložit?

tyrjir řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 22:16  

ČESKOU ŠKOLOU OBCHÁZÍ AKTIVISTICKÁ STRAŠIDLA?

Globalizace, multikulturalismus, genderismus, feminismus, zánik rodiny a převzetí výchovy dětí "společností", parazitování mluvků na práci druhých, odpor k poctivému měření výsledků práce, neúcta k soukromému vlastnictví, centrální řízení všeho, klima aktivismus... Tyto jevy jsou známy téměř od počátku lidstva. Snad nejvýstižněji byly poprvé shrnuty v trochu strašidelném a přesto dodnes pro mnohé inspirativním dílku Manifest komunistické strany, které začíná a končí větami:

Evropou obchází strašidlo - strašidlo komunismu .... Proletáři všech zemí, spojte se!

https://www.marxists.org/cestina/marx-engels/1848/manifest/ch01.htm

Dovoluji si panu T. Chrobákovi toto dílko doporučit k prostudování i v místě těch teček. Třeba ještě na něco zábavně strašidelného přijde a obšťastní nás tím, aby bylo v České škole zase trochu klimaktericky kompetenčně veselo. :)))

S pozdravem

Globalizace, multikulturalismus, genderismus a další pokusy brát lidem normální svět rodinou počínaje, klimatem a státem konče selhaly.
Evropou obchází strašidlo - strašidlo nedemokratického aktivismu.
Učitelé všech zemí, spojte se a braňte normální svět!

tyrjir řekl(a)...
22. listopadu 2019 v 22:37  

Před třiceti lety - čerstvě po sameťákovi jsem mluvila se svým známým, který se dostal k zednářům v zahraničí. Dal jim otázku: Vy to tam tak necháte (myšleno východní blok). Oni na to, že to musí odeznít samo - že musejí lidi ražení "bonzneme, co se dá", prostě umřít...no a ono nic. Generace komunistů slábne a je to stále tu. Babo raď.

Ta rada je, myslím, docela jasná. Dokud jsou ti bonzáci někým dotování, mohou se i relativně snadno množit. Normálním lidem pak nezbývá nic jiného než jejich proradnost důsledně odhalovat, aby jim to jen tak snadno neprocházelo.

Ivo řekl(a)...
23. listopadu 2019 v 6:56  

"Normálním lidem"? Podrazy, intriky, podsírání, křivárny, dehonestace...Toto je vlastní Homo sapiens sapiens. Jediná možná cesta eliminace těchto povahových vlastností je hrubá síla. To ale není možné, protože máme demokracii a práva i pro pachatele brutálních tr. činů.
Podívejte se, co se děje v globálu. Ve všech tátech všech kontinentů to vře, lidé se bouří proti tomuto řádu - změna je na dosah!

Ivo řekl(a)...
23. listopadu 2019 v 6:58  

Jinak si nemyslím, že generace komunistů slábne. Lidé už pochopili, že neoliberalismus je na pokraji s dechem a že "NEFUNGUJE PRO TY SLUŠNÉ NORMÁLNÍ LIDI", jak vy popisujete v reakci výše.

Lenka Pokorná řekl(a)...
23. listopadu 2019 v 11:38  

Já myslím, pane Komárku, že nemusím nic dokládat, protože každému, do pravidelně čte ČŠ včetně komentářů, je vše jasné. Domnívám se dokonce, že je to jasné i těm, kteří s vámi názorově a ideologicky souzní.

Michal Komárek řekl(a)...
23. listopadu 2019 v 11:43  

Ano, to je hezké, paní Pokorná, když učitel, či člověk, který má ke školství a vzdělávání blízko, píše, že nemusí nic dokládat, protože každému je vše jasné. Jasné ovšem je, zže v této diskusi nemá smysl pokračovat. Děkuji!

mirek vaněk řekl(a)...
23. listopadu 2019 v 12:20  

Ano pan Chrobák má v mnohém pravdu. Ale co s tím. Je dnes v kurzu. Je v celostátním matematickém kabinetu. Má možnost s tím něco udělat. Udělá?
To o čem mluví dělá spousta učitelů, s menším či větším úspěchem, jen si jich nikdo nevšiml.
Ve školství je i spousta učitelů, kteří na to kašlou, ale některým nic jiného nezbylo a pak jsou ti, kteří mají podmínky a jde jim vše na ruku. Vykazují úspěchy, které jsou podmíněny spousty faktorů, od kvality žáků, přes pedagpgický sbor, vedení školy, rodiče až po přetíženost projekty či třídnickými záležitostmi a administrativou.

Ony všechny idee jsou hezké, ale jde o to navrhovat řešení. Tam je zakopaný pes. Dnes jsme ve stádiu, kdy se mluví o nejvíc do očí bijících problémech a i ty jsou zcenzurované státním rozpočtem. Řešení se nekoná ani náhodou. Většinou je to řešení typu spadl nám most tak zakážeme jezdit po všech mostech. Opravovat je by bylo drahé a na to nemáme. Když se nějaký náznak rozumného řešení lehce objeví, hned se objeví dav aktivistů či mocných úředníků co chtějí mít svůj klid, který to ztrhá nebo devalvuje. Tak jako Strategie 2030+ obsahuje spoustu rozumného a proti tomu spoustu evidentních hloupostí. A sebekriticky a možná politicky nebyli schopni to tvůrci odfiltrovat. A ani se setkat s normálními učiteli, aby postihli problémy z podpalubí Titaniku školství. Takže se sice potápíme, ale stále míříme do New Yorku a jen budeme odhazovat nepotřebné nádobí, abysme loď odlehčili a usilovně povině tleskat kapele aby se zvedla morálka.

To co popisují kolegové diskutující znám ze své praxe i od kolegů z jiných škol. Taková je realita. Je ale otázkou, co proti tomu dělat. Má stát vůbec zájem situaci napravovat?

tyrjir řekl(a)...
23. listopadu 2019 v 13:01  

Norma (někdy také standard)[1] je požadavek na chování nebo vlastnosti věci, člověka, situace apod., který se buďto předepisuje a vyžaduje, nebo popisuje, co je normální (přijatelné nebo obvyklé). Normy jsou psané i nepsané a liší se různou mírou závaznosti a různým rozsahem platnosti.

V původním latinském významu slovo znamenalo „úhelník, pravítko, měřidlo, pravidlo“, později také kolmici.


https://cs.wikipedia.org/wiki/Norma

Normální je to, co je měřitelné a ověřitelné.
Normální je ve školách učit a ověřovat výsledky.
Normální je to, co si demokraticky zvolila většina lidí.

NeNormální je to, co je NEměřitelné a NEověřitelné.
NeNormální je ve školách NEučit a NEověřovat výsledky.
NeNormální je to, co si demokraticky NEzvolila většina lidí.

:)))

tyrjir řekl(a)...
23. listopadu 2019 v 13:30  

Je dosavadní návrh bezosnovně pojaté kompetenčně konstruktivistické státní Strategie vzdělávání 2030+ normální?

Jsem názoru, že není. Z více hledisek je to neověřitelný ideologický konstrukt neodpovídající normám pro vědeckou a odbornou práci. Viz např. S. Štech - je to kulturně politické rozhodnutí. Viz např. D. Dvořák (parafrázuji) - zavedení měřitelných standardů (osnov) by bylo "osnováním spiknutí" proti konstruktivisticky kompetenčnímu systému RVP (bylo by to "zradou vůdců spáchanou na nejlepším generálnímu štábu na světě":).

Nevěříte, že takovéto hrůzy dotyční vypustili z úst? Tak si přečtěte a poslechnete jejich vystoupení citovaná např. zde

JAK SI VEDOU NÁČELNÍCI AKTIVISTICKÉHO KMENE V MŚMT ČR PŘI TVORBĚ STÁTNÍ STRATEGIE VZDĚLÁVÁNÍ 2030+?

BYLY REVIZE RVP A NÁVRH HLAVNÍCH SMĚRŮ PRO STÁTNÍ STRATEGII 2030+ ZÁMĚRNĚ ZPACKANÉ?
MŠMT ČR JE NEZODPOVĚDNÝ AKTIVISTICKÝ SPOLEK?

http://www.ceskaskola.cz/2019/11/hlavni-smery-vzdelavaci-politiky-cr-do.html#comment-6965475733944581827


Lenka Pokorná řekl(a)...
23. listopadu 2019 v 15:11  

Já jsem s Vámi snad pa Komárku diskutovala? Já jsem jen konstatovala všem naprosto zřejmou věc. S Vámi se totiž na ČŠ ani diskutovat nedá, protože zneužíváte své pozice. Nebo Vy opravdu říkáte situacím, kdy oponentům mažete příspěvky, diskuze?

Michal Komárek řekl(a)...
23. listopadu 2019 v 15:17  

Paní Pokorná, buď diskusi na ČŠ neznáte, nebo lžete, každopádně platí, že tato diskuse nemá smysl. A "diskusi o diskusi" rozvádět nebudeme. Děkuji!

tyrjir řekl(a)...
23. listopadu 2019 v 23:58  

V celé Evropě se šíří strach z moderny, z příliš rychlých změn. Vidíme to i ve společnostech, které patří k nejlépe organizovaným, jako například ve Skandinávii nebo ve Švýcarsku. Jinak řečeno, pro mnohé se stává otevřená společnost příliš otevřenou, cítí se být vykořeněni, nemají se čeho chytit. Zvláště v regionu střední a východní Evropy vidíme, že lidé mají potřebu mít svůj životní prostor pod kontrolou, chtějí, aby byl pro ně stále rozeznatelný. Chtějí být Poláky, Čechy, Slováky a totéž platí i pro východní Němce. Bojí se rušení hranic – čili evropeizace, bojí se globalizace a stejně tak i technologického pokroku. V takovéto situaci, kdy se začínají na jednom místě soustřeďovat různé obavy, si lidé začínají hledat politické reprezentanty, kteří se jich ujmou. Teď to jsou zrovna krajně pravicová uskupení, v minulosti to byla krajní levice.

Takto varuje celou Evropu bývalý německý prezident a dodává, že jde o strach a reakce legitimní. Včetně strachu a reakcí, které se projevují např. v Polsku a Maďarsku.

https://www.lidovky.cz/lide/nikdo-nemel-navod-jak-postupovat-rika-byvaly-nemecky-spolkovy-prezident-joachim-gauck.A191122_214250_lide_ele

Ano, tenhle strach tu je. Je to zcela legitimní (o morálku, právo i historické zkušenosti opřený) strach. Podobně legitimní je i strach, který mají mnozí učitelé, rodiče, politici a normální občané České republiky před některými vzdělávacími aktivisty, jimž v současné době podléhá MŠMT ČR. Viz např. v diskusi výše uvedené připomínky.

Když levice v mnoha ohledech zradila občany, obracejí se na rozumnou pravici. I to je zcela legitimní.


J.Týř

tyrjir řekl(a)...
24. listopadu 2019 v 9:48  

POCTIVÝ ZÁPAL ANEBO PODRAZY RÁDOBY SPASITELŮ ŠKOLSTVÍ?

Školy jsou prodchnuty strachem a nedůvěrou, říká vítěz učitelské soutěže. V takovém prostředí se nerozvíjí žáci ani učitelé...

Tomáš Chrobák: Školy jsou prodchnuty strachem a nedůvěrou. Je velmi náročné v tomto prostředí něco svobodně tvořit, ať už pro žáky, či učitele. Mnoho lidí se bojí udělat něco navíc, něco nového. Často je tento strach neopodstatněný. Kdyby se povedlo vymýtit strach z lavic, sboroven či ředitelen, všem by se dýchalo lépe. Úkol to je převeliký, ale dá se prolomit jedině těmi několika prvními, kteří najdou sílu a odvahu udělat něco navíc.


Ten nadpis se v původním článku nevyskytuje, a to ani jako věta v jeho textu. Je to tendenční výtvor pana Komárka podporující zřejmou tezi T. Chrobáka. Tezi, že ostatní učitelé nedělají "něco navíc", protože se bojí, Tezi, že on je v jakémsi "průbojném předvoji" tj. že on a několik jemu podobných aktivistů jsou tou hrstkou několika prvních, kteří mýtí a prolamují "svou silou a odvahou" strach a neochotu učitelů "dělat něco navíc".

Tohle je podle mého názoru donebevolající tendenční (rádoby dorevoluční) lež a pokrytecké resp. podrazácké vyvyšování se nad mnoho a mnoho ostatních, kteří mají odvahu dělat něco navíc a dělají to.

Když pan Komárek viděl, že diskuse se vyvíjí ke kritice tohoto zjevného pokrytectví, vstoupil do diskuse a pokusil se to pokrytecké vyvyšování se nad ostatní vzletně prohlásit za jakýsi "poctivý zápal". "Poctivý zápal" to podle mne není. Považovat žáky do určité míry za partnery učitele, nehodnotit a neznámkovat - to je v určitých specifických podmínkách možné a účinné. Ale prohlašovat ty, kteří tyto metody nesdílejí za ty, kdo nic dobrého navíc nedělají nebo dokonce za škůdce? Takovouhle cestu vzhůru po hlavách ostatních bych označil spíše za podraz nebo vzletněji za jakousi "aktivistickou provařenost".

K tomu viz například:

Jak pan Chrobák označil u rodičů zkoušející a známkující učitele za škůdce
http://www.ceskaskola.cz/2019/07/tomas-chrobak-jak-zlepsit-ceske-skoly.html

HEJNÉHO METODA - SPASITELSKÝ EXPERIMENT Z DOTOVANÉHO VŠEZNÁLKOVA?
http://www.ceskaskola.cz/2019/06/jak-vybudovat-u-zaka-sebevedomi.html








Josef Soukal řekl(a)...
24. listopadu 2019 v 9:57  

"Zajímavé je, že v RVP ZV není svědomitost jako žádoucí vzdělávací cíl či výstup výslovně zmíněna ani jednou (ve srovnání např. s tvořivostí, tvořivým přístupem, na který má kurikulum 31 odkazů). Podobně v RVP ZV není vůbec uvedena pracovitost; pečlivost je zmíněna jen v souvislosti s pečlivou výslovností."

Upozorňuji na nedlouhé, ale velmi přínosné blogy Dominika Dvořáka:

https://www.ascestinaru.cz/blogy-dominika-dvoraka/

Michal Komárek řekl(a)...
24. listopadu 2019 v 10:10  

Pane Týři, zkoušel jste si ten původní text přečíst? Viděl jste titulek? Navršil jste tady i na Vaše poměry neobvyklé množství nesmyslů...

tyrjir řekl(a)...
24. listopadu 2019 v 10:34  

Pane Soukale, děkuji za ten odkaz https://www.ascestinaru.cz/blogy-dominika-dvoraka/. Je z něj vidět, že hledání pana D. Dvořáka je založeno na poctivém a odborném úsilí. Podobně je tomu i u S. Štecha a mnoha dalších. Pokud jsem někomu nedůvodně ublížil, omlouvám se. Omylní jsme všichni a dobrá řešení vznikají v diskusi, která může být tvrdá, ale měla by být vnitřně poctivá. Včetně toho umět si přiznat chybu, stane-li se.

Pane, Komárku, za ten nadpis se Vám omlouvám. Skutečně jste ho převzal z původního článku a já jsem se v této věci spletl. Na ostatním, co jsem napsal, trvám.

J.Týř

tyrjir řekl(a)...
24. listopadu 2019 v 10:43  

Oprava k 24. listopadu 2019 9:48:

Ten nadpis se v původním článku VYSKYTUJE. TENDENČNĚ VYJADŘUJE tezi T. Chrobáka, že ostatní učitelé nedělají "něco navíc", protože se bojí. Tezi, že on je v jakémsi "průbojném předvoji" tj. že on a několik jemu podobných aktivistů jsou tou hrstkou několika prvních, kteří "mýtí a prolamují svou silou a odvahou" strach a neochotu ostatních učitelů "dělat něco navíc"...

tomas.chrobak řekl(a)...
24. listopadu 2019 v 19:45  

Nejspíše už je zbytečné a pozdě cokoli psát, ale přece mi to nedá... Za nevhodné zevšeobecnění se omlouvám. Někdy holt člověk na papír nedokáže přenést přesně svůj postoj. Velká škoda pak je, když se z tohoto "pochybení" udělá křiklavý nadpis zcela vytržený z kontextu. Například právě jsem dorazil z Kunratic, kde jsem byl na festivalu pedagogické inspirace. Úžasná akce po organizační i myšlenkové stránce. Nejfamóznější byla, ale ta kvalita učitelů, která se nacházela v jeden čas na jednom místě. To bylo impozantní a diskuze, které jsem měl možnost slyšet mi braly dech. Naštěstí je stále mnoho věcí dobře a na těch se dá stavět. Bohužel vedle toho každý den sleduji, jak učitelé neučí, tak jak by si přáli z důvodu strachu z rodičů, přijímaček, že by žáci u skupinové práce zlobili atd.. Ředitelé nedovolují vícedenní pobyty ze strachu, co kdyby se něco stalo. Papíry vedení pohltily natolik, že je skoro nemůžeme potkat a kdo to nakonec odnáší... žáci. To by byl asi, ale dlouhý text a souhlasím se všemi, kteří tvrdí, že depresivních pohledů na naše školství máme dost a vlastně ničemu nepomůžou.... Ať to nezakecám(nezapíšu)... myšlenka z nadpisu byla napsána nešťastně a nepřesně.

Ivo Mádr řekl(a)...
24. listopadu 2019 v 20:49  

"Ředitelé nedovolují vícedenní pobyty ze strachu, co kdyby se něco stalo. "

Nic ve zlém, ale žijeme v jistém právním prostředí. Z toho plyne, že jakékoliv učitelské pochybení je trestně stíháno. A takové doživotní postižení dítěte jde do milionů. Odškodnění po učitelích budou chtít rodiče, pojišťovny, soudy. Ředitelé moc dobře ví, proč se takto chovají. Bohužel, těchto případů opravdu není málo. Snad to autor s věkem pochopí.

rváčkazvesela řekl(a)...
24. listopadu 2019 v 21:52  

...myšlenka z nadpisu byla napsána nešťastně a nepřesně.
Myslím, že byla spíš hodně výstižná, přesná a odvážná.

tyrjir řekl(a)...
24. listopadu 2019 v 23:04  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Michal Komárek řekl(a)...
25. listopadu 2019 v 11:13  

Pane Týři, nechte prosím toho SPAMování! Pro ostatní diskutující: Pan Týř má opět jeden ze svých SPAMovacích stavů a zahlcuje rubriku "diskuse". Nerušeně sledovat diskusi, bez anotací SPAMu lze v rubrice "komentáře" v horní liště. Děkuji!

Brandtnerová řekl(a)...
26. listopadu 2019 v 14:29  

„Někdy holt člověk na papír nedokáže přenést přesně svůj postoj. Velká škoda pak je, když se z tohoto "pochybení" udělá křiklavý nadpis zcela vytržený z kontextu.“ (Tomáš Chrobák)

Nadpis odpovídá na titulek poměrně výstižně tomu, co bylo řečeno v rozhovoru. Nic vytrženého z kontextu nepozoruji, Alespoň kdybyste si stál za tím, co řeknete… Co tak vidím v diskusích nebo článcích, s komunikací jste celkově docela na štíru. S obhajováním svých postojů ještě víc. To mi k vítězi nějaké učitelské soutěže vůbec, ale vůbec nesedí. (Ale to bylo ode mě něco jako vtip, protože tu akci za nějakou relevantní soutěž nepovažuji. Pokud mohu posoudit, nehodnotí se v ní totiž učitelské kvality, ale především aktivismus v různých projektech, které organizace realizující tuto soutěž podporuje, nebo je na ně nějak navázána. To se týká i posuzovatelů soutěže. Ale není to nijak neobvyklý jev třeba v komerční sféře. Takže já to vnímám tak, že nikoliv vítěz soutěže, ale řekněme něco jako vhodný reklamní nosič? - Jo, jo, mediální gramotnost, tu já beru vážně.)

Petr Portwyn řekl(a)...
26. listopadu 2019 v 21:34  

Mnoho lidí se bojí udělat něco navíc, něco nového.

Argument, kde se nesouhlas s čímkoli označuje za "strach", se používá opakovaně.
Nesouhlasíte s feminismem? "Ty se těch feministek bojíš!" Nechcete se řídit šaríou? To je islamofobie! Myslíte si, že pohlaví jsou dvě a není jich 58? Trpíte homofobií... atd. atd. Samé strachy. Normálně si to myslet nemůžete, každý rozumný člověk přece musí...

Ne. Nemusí.
Předhazovat někomu strach jen proto, že něco nechce dělat, je nekorektní. Ti lidé mohou mít tisíc a jeden důvod, proč "ne" - například chtějí dělat něco jiného, do výuky se jim další experiment nehodí, nebo nesouhlasí s filosofií panu Chrobákovi milou. Dejme tomu, že pan Chrobák nemá rád kouření. Označíme ho za tabákofoba? Nekouří ze strachu? Jistě také nemá rád známkování. Snad ze strachu? Připomíná to dva kluky, z nichž jeden druhého k něčemu ukecává, a ten druhý nechce. Co na to ten první? Samozřejmě, že začne: "Ty se bojíš! Sra-bééé, sra-bééé..."
Strach podsouvají druhým ti, kteří se je snaží vyprovokovat. Útočí na city, nikoli na rozum.

Mimochodem: neznám učitele, který by "neudělal něco navíc" z nějakého strachu. Z lenosti, ze znechucení, z pocitu marnosti, to ano. Ale strach? Z čeho? To jako že si myslí, že je ohrožuje vypracování pěkného pracovního listu? Tomu nevěřím.

Petr Portwyn řekl(a)...
26. listopadu 2019 v 21:38  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Petr Portwyn řekl(a)...
26. listopadu 2019 v 21:40  

Panu Chrobákovi
Tomu, že na setkáních potkáváte inspirativní kolegy, věřím. Taky je potkávám, i když možná jde o jiný typ setkání a mluví se tam o něčem jiném. Nebo taky ne...
Předpokládám, že se nedomníváte, že "vzdělávající se učitel" a "příznivec EDUinu" je totéž.

Pavel Doležel řekl(a)...
26. listopadu 2019 v 21:42  

Pane Portwyne, to je taková standardní manipulační technika ideologů. Tajnýmu už jsem to několikrát vysvětloval na stránkách ČŠ, ale je to marný. Příště to vytasí znovu. Je to známka omezení schopnosti vysvětlit si motivaci, kterou sám nemám. Setkávám se s tím často.

Vždyť sedět u počítače a pracovat 16 hodin denně musí být motivováno prachama, protože jiný důvod, proč nesedět v hospodě, nekopat do míče, nebo nenahánět ženský, přece neexistuje. Prostě tajnej a s ním několik dalších zdejších mistrů, jsou černobílé televize a těžko po nich chtít více.

Petr Portwyn řekl(a)...
26. listopadu 2019 v 21:50  

Pane Doležele,
já vím, že je to propagandistická technika, argumentační klam.
Právě proto je na ni a na její nekorektnost třeba upozornit :o)

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.