Studijní úspěchy českých dětí úzce souvisejí se sociálními problémy, jakými jsou exekuce či bytová nouze. Ukázala to analýza sociologů agentury PAQ Research, kteří se zaměřili na jednotlivé regiony Česka. Z interaktivní mapy, kterou připravil server iROZHLAS.cz, vyplývá, že nepříznivé vzdělávací podmínky jsou zhruba ve třetině z 206 obcí s rozšířenou působností. V řadě z nich je pak neúspěšnost vyšší, než by odpovídalo sociální situaci.
Sociologové se v unikátní analýze pokusili spojit data o vzdělávacích problémech od České školní inspekce a Agentury pro sociální začleňování: průměrný počet absencí na žáka, procento neprospívajících – propadajících žáků, odhad ukončování základní školní docházky před 9. ročníkem. Porovnali je s daty Mapy exekucí a Platformy pro sociální bydlení – konkrétně s počty rodičů v exekuci a počty dětí bytové nouzi...
Výsledky potvrzují zjištění mezinárodního srovnání PISA, které dlouhodobě uvádí, že sociální status rodin a škol kvalitu vzdělání českých dětí silně ovlivňuje. Podle sociologů to naznačuje, že obrovské regionální nerovnosti ve vzdělávání nemůže vyřešit školství samo. „Ukazuje to, že se v zatížených krajích musí řešit také problémy dětí v nevzdělávací oblasti,“ říká sociolog Daniel Prokop.
Odlišnost problémů si podle Prokopa žádá regionálně specifická opatření. „V extrémně zatížených obcích, kterých jsme identifikovali 28, jsou nutné intervence na všech frontách oddlužení, vytvoření sociálního bydlení a stabilizace rodin, posílení učitelského stavu, nepedagogických pracovníků,“ tvrdí.
Celý text naleznete zde
1 komentářů:
Samozřejmě ale to jsme chtěli...roku 1989. Tak se vraťme a není co řešit. Buď za sebe začnou odpovídat lidi samotní nebo to za ně udělá (a začíná být aktivní)velký bratr. Není jiné cesty.
Okomentovat