„Snažíme se, aby učitelé nebyli jen odborníci na předměty, které vyučují, ale hlavně aby dokázali správně pracovat s dětmi. Důležitou součástí jejich vzdělávání je pedagogická psychologie. Naše školství je založeno na výsledcích výzkumu o tom, jak se děti učí a jak vstřebávají nové informace. I studenti pedagogiky jsou tak výzkumníky. A řada jejich magisterských prací je publikovaná v mezinárodních odborných časopisech,“ říká v rozhovoru pro Hospodářské noviny profesorka z Helsinské univerzity Kirsti Lonka.
Kirsti Lonka (twitter.com) |
Jaké platy a sociální status mají finští učitelé?
Jsou velmi respektovaní a mají velmi hezké platy. Zároveň je kvalita jejich života vyšší než třeba u lékařů. Oproti těm mají sice nižší platy, ale mnohem příznivější pracovní dobu. Běžně pracují od 8 do 16 hodin. A ročně mají prázdniny minimálně tři měsíce. Kdo chce, může tomuto povolání věnovat samozřejmě i mnohem více energie, ale nikdo to po učitelích nevyžaduje. Míra jejich aktivity je skutečně jen na nich.
Jak zajišťujete kvalitu škol i přesto, že nemáte žádnou školní inspekci?
Věříme, že když dáme učitelům důvěru, budou svou práci dělat zodpovědně. Žádnou inspekci tak nepotřebujeme. Nicméně máme systém, kdy vedení školy reportuje městu. Pokud by tak nastal nějaký problém, školní rada včetně zástupců rodičů by o něm informovala město a to by to řešilo.
Zakládáte si na inkluzi. Jak funguje?
Učitelé spolupracují se speciálními pedagogy, psychology a sociálními pracovníky. Děti ale nenálepkujeme nějakými diagnózami. Říkáme například jen, že John má problémy s matematikou. V takovém případě se mu snaží nejprve pomoci sám učitel. Jestliže to nepomůže, zapojí i speciálního pedagoga. A občas je potřeba, aby takový žák měl speciální hodiny s dalšími dětmi, které mají nějaké obtíže. Ale základní myšlenka je vyučovat všechny děti z nejrůznějších socioekonomických skupin ve stejných školách a třídách. Existuje jen pár škol nebo tříd pro žáky se speciálními potřebami.
Celý rozhovor naleznete v Hospodářských novinách
9 komentářů:
,,,A NEJLÍP ZAPLACENÍ - TO ALE SOUUDRUHŮM V NDR STÁLE NEDOCVAKLO!
Snažíme se, aby učitelé nebyli jen odborníci na předměty, které vyučují, ale hlavně aby dokázali správně pracovat s dětmi. Důležitou součástí jejich vzdělávání je pedagogická psychologie. Naše školství je založeno na výsledcích výzkumu o tom, jak se děti učí a jak vstřebávají nové informace.
Docela by mne zajímalo, jak se echtreformátoři a školobijci u nás staví k této pasáži. Ono je na tom totiž založeno i naše školství.
Je to též zajímavý příspěvek do diskuze o tom, zda učiteli netřeba učitelského vzdělání, zda skutečně může jít učit každý, komu se náhodou chce a kdo zrovna nemá džob.
Děti ale nenálepkujeme nějakými diagnózami. Říkáme například jen, že John má problémy s matematikou.
Ehm... a není to náhodou nálepka? Děti samotné přece žádné problémy s matematikou nemají, to jen učitel látku špatně vyložil. Nebo že by tato echtreformátorská zásada ze všech nejželeznější ve Finsku neplatila?
Učitelé spolupracují se speciálními pedagogy, psychology a sociálními pracovníky. Zajímnalo by mě, kolik je na běžné finské základce celkem dospěklých (ped. psych. speckařů) k dispozici kolika dětem. Celkově. Na kolik speciálních hodin má dítě s podporou nárok. Pracuje zvlášť - mimo třídu a nebo to tam ve třídě hučí jak v úle - jako u nás, když pracuje asitent současně s učitelem. Řeknete - nepochopená funkce asistenta...školení, jak pracovat s asistenty se teprve rozjíždějí a inkluze ale jede několik let.
Nedávno jsem četla článek o finské základní škole s 600 žáky a 90 pedagogickými pacovníky. Kromě učitelů tam bylo pět speciálních pedagogů, kteří vyučovali ve speciálních třídách děti, které výuku v běžných třídách nezvládaly, školní psycholog, sociální pracovník, logoped, v některých třídách vyučovali dva učitelé a zbytek tvořili asistenti, kteří úzce spolupracovali se speciálními pedagogy. O něčem takovém si u nás můžeme nechat jenom zdát. Děti neodesílají do PPP, ale všechny problémy se zaostávajícími žáky řeší přímo na škole.
No jo - pro nás nedosažitelné. Asi je to tím, že jsme tak výkonní - pardon výkonné a furt:-(
Neremcáme a makáme...do vyhoření.
Lenka Pokorná
Ve Finsku inkluze, v ČR inkluze po česku, která ani inkluzí není.
...o finské základní škole s 600 žáky a 90 pedagogickými pacovníky.
TO JE PŘESNĚ TO, CO SOUDRUZI V CR NIKDY NEPOCHOPÍ. :-(/ :-( PRIORITOU JE NÁKUP US VRTULNÍKŮ, COŽ JE INVESTICE SPAJTÁ S EXISTENCÍ ČR!
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/armada-vrtulnik-nakup-bojove-minsiterstvo-obrany_1908221255_och
Na českých školách rovněž vyučují jen ti nejlepší.
Okomentovat